Een macrolens voor de D50
Een macrolens voor de D50
Ik wil er graag een goede macrolens bij de D50.
Nu wordt mij de Tamron SPAF 90mm f2.8 macro 1:1 aangeraden.
Er is mij verteld dat ik hiermee zowel macro als portret kan fotograferen.
Wie kan mij adviseren?
Groet,
Bar
Nu wordt mij de Tamron SPAF 90mm f2.8 macro 1:1 aangeraden.
Er is mij verteld dat ik hiermee zowel macro als portret kan fotograferen.
Wie kan mij adviseren?
Groet,
Bar
Okee, maar los van het financiële verhaal. Ik ben namelijk heel slecht in inruilen. Ik heb drie Nikons liggen met drie lenzen, om even een voorbeeld te geven. Dus de waardevastheid is voor mij niet het eerste belang. Wat ik wel belangrijk vind is dat de lens mij het juiste resultaat geeft. Tamron wordt mij inderdaad naar alle waarschijnlijkheid aangeraden vanwege de prijs, maar als de Nikon veel beter is... tsja....
Okee. Hebben we het dan over deze lens:
http://cameranu.nl/artikelen/14/23/63/A ... 2.8_D.html
En is dit dan een digitale lens, als jullie begrijpen wat ik bedoel?
een digitale lens is altijd DX
en een paar euro meer en je hebt een zeer prof lens met VR
is pas uit
http://www.kamera-express.nl/index.php? ... duct=17283
en een paar euro meer en je hebt een zeer prof lens met VR
is pas uit
http://www.kamera-express.nl/index.php? ... duct=17283
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Alle Nikkor AF objectieven vanaf 1986 werken op alle Nikon Digitale reflexen. Er zijn géén digitale objectieven.een digitale lens is altijd DX
Wel heb je DX objectieven die alleen een goed werken op de Digitale Reflexen.
Als je macro wilt, ga voor de 105 Nikkor. Moeilijker is de keuze of je dat ding ook in VR wilt hebben.
In kwaliteit schelen ze bijna niets, maar in prijs is er nog wel een verschil. Het kan zijn dat de gewone 105 nu in de uitverkoop is, en dat hij daardoor goedkoper is.
Ik heb nu diverse keren met het VR objectief kunnen werken en als ik nog geen gewone 105 zou hebben, dan zou ik wel voor de VR functie gaan. Want 105 is op mijn D camera wel 157 mm. En je kunt dan nog uit de hand gewone opnamen maken. Echt macro werk doe je vanaf statief, dus dan maakt VR niets uit.
Gewoon in de winkel eens uitproberen. Moet je natuurlijk wel naar een winkel gaan waar je hem ook koopt.
Hans,Hans Braakhuis schreef:Want 105 is op mijn D camera wel 157 mm. En je kunt dan nog uit de hand gewone opnamen maken. Echt macro werk doe je vanaf statief, dus dan maakt VR niets uit.een digitale lens is altijd DX
Ik haal misschien nu een paar dingen door elkaar heen maar ik las gisteren in m'n nieuwe boek van Freeman "De digitale spiegelreflexcamera" dat lenzen voor DSLR's een andere brandpuntafstand hebben op gewone SLR's. En aangezien AF-D lenzen voor DSLR's zijn zou toch die 105mm ook daadwerkelijk 105mm moeten blijven op een DSLR? Ik heb het boek nu niet bij de hand maar ga het zeker vanavond nog eens bekijken en desnoods scan ik dat stukje van hem in en zet het hier online.
Er zijn een aantal lenzen waarbij inderdaad rekening is gehouden met de kleinere beeldchip door de brandpuntafstand aan te passen. Maar dat zijn er nog maar een paar.rytec schreef:Hans,Hans Braakhuis schreef:Want 105 is op mijn D camera wel 157 mm. En je kunt dan nog uit de hand gewone opnamen maken. Echt macro werk doe je vanaf statief, dus dan maakt VR niets uit.een digitale lens is altijd DX
Ik haal misschien nu een paar dingen door elkaar heen maar ik las gisteren in m'n nieuwe boek van Freeman "De digitale spiegelreflexcamera" dat lenzen voor DSLR's een andere brandpuntafstand hebben op gewone SLR's. En aangezien AF-D lenzen voor DSLR's zijn zou toch die 105mm ook daadwerkelijk 105mm moeten blijven op een DSLR? Ik heb het boek nu niet bij de hand maar ga het zeker vanavond nog eens bekijken en desnoods scan ik dat stukje van hem in en zet het hier online.
Ja die lens bedoelen we. Het is een analoge lens maar werkt super op de DSLR.Bar schreef:Okee. Hebben we het dan over deze lens:
Natuurlijk kun je ook voor de VR functie gaan, dat kost ongeveer € 200.= meer.
Voor macrofotografie maakt dat door het gebruik van het statief niet zo veel uit.
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Freeman heeft gelijk. Alle objectieven worden nog steeds aangegeven naar hun brandpunt zoals dat zou zijn op een analoge 35mm camera. Maar een Digitale Nikon spiegelreflex camera heeft een kleinere beeldchip, waardoor je om de werkelijke brandpunt te weten, deze met 1,5 mag vermenigvuldigen.rytec schreef: Ik haal misschien nu een paar dingen door elkaar heen maar ik las gisteren in m'n nieuwe boek van Freeman "De digitale spiegelreflexcamera" dat lenzen voor DSLR's een andere brandpuntafstand hebben op gewone SLR's. En aangezien AF-D lenzen voor DSLR's zijn zou toch die 105mm ook daadwerkelijk 105mm moeten blijven op een DSLR? Ik heb het boek nu niet bij de hand maar ga het zeker vanavond nog eens bekijken en desnoods scan ik dat stukje van hem in en zet het hier online.
105 wordt dus 157,5 op een D1/2/50/70/100/200.
50 wordt dus 75, etc.
AF-D objectieven geven ook de Diepte (eigenlijk is het Zone) informatie. De D staat dus niet voor Digitaal. DX staat wel voor Digitaal, deze objectieven werken niet goed op een analoge camera.
Ik kom even terug op dit onderwerp. We zijn alweer maanden verder en nog heb ik geen lenzen gekocht. Eerst sparen, zal ik maar zeggen. Inmiddels wil ik twee lenzen aanschaffen, maar tot mijn verbijstering zijn de prijzen ineens nogal gestegen. Wie weet hoe dit kan? Ik kijk op camera.nu, kamera-express, pixmania en konijnenberg en overal is de prijs aanmerkelijk toegenomen. Even voor € 149,00 een 1.4 50mm erbij halen is al niet meer mogelijk.
Heeft iemand voor mij nog een tip? Niet dat ik persé voor een dubbeltje op de eerste rang wil, maar die verhoging zit mij toch wel wat dwars.
Heeft iemand voor mij nog een tip? Niet dat ik persé voor een dubbeltje op de eerste rang wil, maar die verhoging zit mij toch wel wat dwars.