Frankie schreef:Gaaf Skippy. Je hebt mooie exemplaren eruit gepikt en opvallend om te zien hoe je ze allemaal in een mooie bijne gelijke hoek hebt gefotografeerd. Heb je ook voorbeelden met geheel open diafragma of detailfoto's ? Vooral vanwege de gebruikte objectieven ben ik daar wel benieuwd naar. Ik probeer je tip voor 2023 te onthouden.
Bedankt Frank. Ik heb in het begin een paar beelden gemaakt van details met bijna open diafragma maar ben daar vrij snel mee gestopt. De foto's waren niet naar mijn zin en het was inspannend en moeilijk mooie schone achtergronden te krijgen. Bovendien kreeg ik gaandeweg genoeg moeite met het vinden van mooie auto's en deze met manual focus objectieven (inclusief constant wisselen tussen de 50mm en 75mm) zonder "ruis" te fotograferen. Dus ik heb vrij snel de knop omgezet en de details gelaten voor wat ze waren. Vandaar geen foto's met open diafragma's. Waarom dan deze lichtsterke objectieven gebruikt en niet voor het gemak van autofocus gekozen? Vanwege de "rendering" van deze old-school objectieven, die vind ik perfect passend voor oudere auto's. Voor moderne auto's' zou ik voor Z-objectieven kiezen.
Ik heb nog wel onderstaande detailopnamen gemaakt met diafragma f8-f11
14. Edsel Bermuda
Z6_DSC0134 by
Luc de Schepper, on Flickr
15. Packard Senior Convertible
Z6_DSC0129 by
16. Jaguar XK 140
Z6_DSC0106 by
17. Alfa Romeo
Z6_DSC0050 by