Mijn ''weapon of choice': de Nikon FA met Ilford FP4 Plus 125 ISO
1.

2 .

3.

4.

5.

Daar denk ik dan weer geheel anders over.Frans Martens schreef:Ha Ludo, ik ben helaas iets minder positief; het analoge aspect voegt voor mij in deze serie niet zoveel toe.)
Maakt het beeld wel tijdloos.Ludo schreef:Dank je, Henk !
De foto's zijn gescand, en bij het daarmee verkregen
digitale bestand heb ik 'quick and dirty' de tv antennes
op het dak van het stationsgebouw weggepoetst....
Maar Henk, met een digitale camera is dat toch gewoon een keuze? Volgens mij kun je met software als Nik Collection je digitale foto tot in het extreme "analogiseren".HenkvanZuylen schreef: Daar denk ik dan weer geheel anders over.
In mijn optiek veel mooier dan de superscherpe, ‘koude’ digitale foto’s. Die zullen ongetwijfeld veel perfecter zijn, maar missen de mooie zachte sfeer.
Maar goed, zoveel mensen, zoveel wensen
Dank je !Gemmageluk60 schreef:Mooie foto's, zwart/wit past heel goed. Mooie gebouwen ook. Finland zou niet mijn eerste keus zijn, maar die vooringenomenheid slaat nergens op als ik deze foto's zie.
Wel potverdorie !Frans Martens schreef:Ha Ludo, ik ben helaas iets minder positief; het analoge aspect voegt voor mij in deze serie niet zoveel toe. Eigenlijk het tegendeel. Korrelig, niet scherp, geen mooi contrast, veel stofjes
Dat dus.jazzbassman schreef:Juist een beetje korrel zijn voor mij wel van toegevoegde waarde bij dit soort foto's.
Goedenavond Ludo, gelukkig kan je wat hebben. Het aspect van de korreligheid kan ik wel begrijpen maar wel iets minder bij een film van 125 iso... maar nog afgezien van de korreligheid zijn ze niet scherp, en dat vind ik jammer.Ludo schreef:Wel potverdorie !Frans Martens schreef:Ha Ludo, ik ben helaas iets minder positief; het analoge aspect voegt voor mij in deze serie niet zoveel toe. Eigenlijk het tegendeel. Korrelig, niet scherp, geen mooi contrast, veel stofjes![]()
Maar zonder dollen: een tegengeluid mag natuurlijk ook....![]()
Bij analoge fotografie streef ik niet naar perfectie: dat mag korrel hebben, contrast is wellicht iets om in de gaten
te houden, maar het moet er m.i. zeker niet te gelikt uitzien.
De lol en het vrijblijvende van het fotograferen moet bij mij voorop staan.
Als je hieronder even op het linkje naar Flickr klikt, zie je de digitale verslag van Finland.
Omdat ze met een Olympus camera zijn gemaakt, heb ik ze niet op het Nikon forum geplaatst.
Ook hier weer: veel mogelijkheden van deze camera heb ik onbenut gelaten.
Gewoon 'point and shoot'.
Hier moet ik zelf het boetekleed aantrekken Frans.Frans Martens schreef:... maar nog afgezien van de korreligheid zijn ze niet scherp, en dat vind ik jammer.