Even mijn hart luchten

Overige onderwerpen op het gebied van fotografie in het algemeen
Tammo Schut

Even mijn hart luchten

Bericht door Tammo Schut » vr feb 01 2008 10:11 am

Naar aanleiding van veel reacties op dit forum, wil ik nog wel even iets kwijt.
Hebben jullie tijd?
Als je vanuit het analoge tijdperk het digitale tijdperk instapt valt je wat op.
Vroeger had je een lens waar b.v. die mooie streepjes op stonden. Je moest natuurlijk weten wat dat betekende. Dus leerde je dat het een scherptediepteschaal was. Ook wat je er mee kon.
Selectieve scherpstelling, hyperfocaalafstand etc.
In de winkel zag je 100, 200, 400 Asa (iso) filmpjes in de winkel liggen. Dus je wist wat een langzame en snelle film was. En wat je er mee kon.
In het digitale tijdperk zetten de fabrikanten camera’s op de markt met allerlei toeters en bellen.
Van portret tot landschap en noem maar op.
In feite allemaal overbodige programma’s. Maar dat weten veel kopers niet. Ze weten eenvoudig vaak niet dat alles draait om, zeg maar iso, diafragma en sluitetijd. De samenhang daarvan.
Ze krijgen een dikke handleiding mee, bestuderen die en komen niet tot de ondekking dat ze essentiele informatie missen.
En op dit forum worden ze er vaak ( soms op een minder leuke manier) mee geconfronteerd.
Het is als een Pabostudent die te horen krijgt dat hij blijft zitten omdat hij niet rekenen kan.
Hij kan met een rekenmachine om gaan, maar weet niet wat 7x 9 precies is. De principes is hem niet meer geleerd .
Zo dus veel nieuwelingen op het forum, die de handleiding hebben doorgelezen zonder te beseffen dat ze essentiële informatie missen.
Oke, zul je zeggen dat wist ik en dat probeer ik duidelijk te maken met mijn reactie.
Maar het gaat wel om de toonzetting. Ik kan me voorstellen dat vraagstellers door de vaak korte ( en soms botte) reacties het verder laten afweten. Jammer, want er wordt iemand die enthousiast met de hobby is begonnen ontmoedigt.
Het forum bestaat uit beginners en goedgeschoolde fotografen.
Uit een mensen met een instapmodel camera tot prof. uitrusting. Mensen met een klein budget en minder kwaliteitslenzen tot prof. uitrusting. Is er ruimte voor deze verscheidenheid of moet je eerst een bepaald niveau hebben om mee te kunnen doen.
Serieuze vraag, want als je voor het eerste kiest zul je ook op beginners vragen serieus moeten beantwoorden. Daarmee kan je natuurlijk ook verwijzen naar literatuur, maar neem zelf ook de moeite die basisbeginselen uit te leggen.
Hoewel ik wel wat van fotografie af weet (denk ik ) bekruipt me toch vaak het gevoel niet bij het niveau van het forum te kunnen. En dan is het wel de vraag; ligt dat aan mij of aan sommige forumleden.
Dit topic is niet stekelig bedoeld maar meer een appel of het iets anders kan.

Tammo

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » vr feb 01 2008 10:18 am

Tammo,

Goede statement, maar door de techniek is het makkelijker geworden om met minder kennis toch een goede foto te maken. Doordat de DSLR goedkoper is gemaakt (instapmodellen) kopen steeds meer mensen ipv een compact een DSLR, omdat de kwaliteit van de foto's (scherpte, ruis etc) net iets beter is dan een compact.

Er zijn maar wat mensen die geen zin hebben om een boek te lezen of een stuk op internet, maar gewoon maar hun vraag hier neer gooien. Kijk dat kan natuurlijk, maar het feit dat je hier iets vraagt wil zeggen dat je interesse hebt in fotografie en kan je met niet al teveel moeite best wel wat info vinden in tijdschriften, boeken en wikipedia.

Dus dat er soms fel wordt gereageerd op sommige vragen kan ik me wel iets bij voorstellen, maar is idd soms niet nodig en jaag de nieuwkomers alleen maar weg.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Tammo Schut

Bericht door Tammo Schut » vr feb 01 2008 10:23 am

Opgezetfan;

Dat snap ik wel, maar ik weet zeker dat veel beginnende fotografen helemaal niet WETEN dat de handleiding geen informatie bevat over essentiele zaken. En dan komen ze vaak door de opmerkingen van de kouwe kermis thuis. Voor hun gevoel dan. Natuurlijk zijn de opmerkingen op zich steekhoudend.

Tammo

mikemix

Bericht door mikemix » vr feb 01 2008 10:23 am

Plaats eens voorbeelden svp?

Oke, ik ben even wezen zoeken:
http://www.nikon-club-nederland.nl//for ... c&start=45

Heb die discussie niet helemaal meegekregen (werk).
Tja, beetje flauw allemaal.
Ik zou er niet te veel woorden over vuil maken.
Laatst gewijzigd door mikemix op vr feb 01 2008 10:33 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Zaronny

Bericht door Zaronny » vr feb 01 2008 10:31 am

Tammo, je slaat de spijker op zijn kop. Los van de appel, die appèl moet zijn :wink: klopt in mijn ogen je hele verhaal.

Ikzelf ben hier op het forum terecht gekomen toen ik een D70s kocht. Na enige weken heb ik afscheid genomen, vanwege de vreemde manier van reageren van sommige "ervaren" forumleden. Niet op mijn posts overigens, maar in zijn algemeenheid. En dan waren er weer anderen, die daar als dolle honden op sprongen, zodat het lezen ook al geen pretje meer werd.

Ik reken me niet tot een ervaren fotograaf, al fotografeer ik al ruim 25 jaar. Ik ben in staat om op gezette tijden een mooie plaat te maken, maar betrap me ook nog steeds op kiekjes en mislukte foto's. Juist door veel posts te kunnen lezen van mensen met (beginners)vragen, leer je zelf je fouten te onderkennen. En daar zou dit forum voor moeten zijn. Wellicht is een aparte "elite-afdeling" iets voor hen, die zich storen aan al die "domme" vragen van beginners ?

Juist die posts waarin mensen iets nieuws proberen vind ik leuk om te lezen. Ze stimuleren mij om ook eens iets anders te proberen. Zo lees ik met interesse de HDR-posts, maar ben er zelf nog niet toe overgegaan. Maar ook andere onderwerpen, zoals kinderen fotograferen (ik krijg die van mij niet mooi op de foto), of oude loodsen (ben ruim 2 jaar bijna elke dag langs een vervallen loods van een houtfabriek gereden en nooit gestopt voor een foto), of de manier waarop sommigen gewoon alledaagse dingen vastleggen dragen eraan bij, dat ik soms wat langer stil sta bij een te fotograferen onderwerp. Dan maak ik niet die voor de hand liggende foto, maar een net even andere, net even iets artistieker (ahum).

Uiteraard is het wel zo, dat er een mooie zoekfunctie op het forum zit en dat het wenselijk is, dat die even gehanteerd wordt, voordat de zoveelste vraag over hetzelfde onderwerp wordt gesteld. Maar ook daar kan anders op gereageerd worden, dan sommigen hier doen.

Kortom: ik ben het volledig met je eens (voor wat dat waard is).

wim
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door wim » vr feb 01 2008 10:36 am

In mijn ogen is een forum als dit bedoeld voor iedereen. Dus alle niveau’s. Dus mag iedereen vragen stellen. Domme vragen bestaan ook niet.
Maar als je ervoor kiest om op een vraag in te gaan doe dat dan inderdaad serieus. Op sommige vragen ga ik niet meer zo snel in. Bv wat voor camera kan ik het beste kopen? Wat heb je dan al gelezen? Wat heb je zelf al gevonden? Wat wil je er mee gaan doen? Dat zijn vragen die iemand alleen maar zelf kan beantwoorden.
Nu is er een vraag van ik heb een aantal foto’s gemaakt en het lukt me niet om ze helemaal scherp te krijgen, zie ik iets over het hoofd?? Als zo iemand al de moeite neemt om foto’s te plaatsen en vertelt wat de instellingen waren etc, dan moet je daar ook serieus op ingaan. Wat gebeurt er dan vervolgens? Er wordt niet meer gereageerd op de vraagsteller, maar men gaat op elkaar reageren en probeert eigen gelijk te krijgen. Dat vind ik raar.
Ik fotografeer al langere tijd en zal absoluut niet pretenderen dat ik alles weet. Ik leer nog steeds graag bij en als je er met de juiste instelling zit, kan je ook nog wat leren van iemand die korter bezig is. Het gaat er dan niet om dat je eerst met een camera gewerkt moet hebben met streepjes en alles handmatig kan instellen. Als je een beetje interesse hebt, zoek je zelf wel uit wat bepaalde begrippen betekenen en wat de samenhang is tussen sluitertijd en diafragma. En als je dan iets niet begrijpt en daar een vraag over stelt, dan reageer ik ook serieus.
Maar wat veel belangrijker is is het feit dat je op allerlei fora zo vaak ziet dat er een negatief sfeertje ontstaat. Want dat gaat makkelijk hoor. Je kan iedereen beledigen en de huid volschelden en bot reageren, want het is toch maar mail en je ziet elkaar toch niet. Zoals sommige mensen op internet met elkaar omgaan zouden ze in de praktijk niet met elkaar omgaan. En dat is jammer. Ik zit hier nu vanaf december, heb al een ander forumlid thuis gehad met veel vragen en we hadden een bere gezellige en positieve avond. Zo beteken je wat voor elkaar. En dat is het nut van een forum. Dus Tammo, of je nu het gevoel hebt niet helemaal bij het niveau van het forum te kunnen is niet zo relevant. Jouw inbreng is net zo welkom als van een ieder ander.
Ik onderstreep je verzoek om minder stekelig met elkaar om te gaan. En als iemand zich daar niet aan houdt om dat per pm te melden en niet in een topic waarin een serieuze vraag wordt gesteld.

Tammo Schut

Bericht door Tammo Schut » vr feb 01 2008 10:43 am

Mikemix: Dat bedoel ik onder meer. Zie ook opmerkingen van Ron.Ook vaak opmerkingen over minder kwaliteitsglas. ( Men wil graag meer mogelijkheden, maar hebben niet altijd de middelen en ook dat moet kunnen)
En dan vaak de korte lontjes.

Ron: is zeker wat waard.

Tammo

Yvette Verwer

Bericht door Yvette Verwer » vr feb 01 2008 10:51 am

Ik vind dit een heel goed appèl. Bij heel veel zure, afbrekende en terecht wijzende posts denk ik: je kunt ook niet reageren.
Laat onderwerpen waar je ver voorbij, en boven verheven voelt, gewoon over aan de mensen die wel op dat punt in hun ontwikkeling zijn. Of laat anderen die bereid zijn een stap terug te doen naar de tijd dat zij het leerden de vraag beantwoorden als ze zich daartie geroepen voelen.
ik denk dat vraagstellers uiteindelijk liever helemaal geen reactie krijgen dan reacties die ze zich heel dom laat voelen waarna ze hun camera een tijd niet aanraken vanwege het gevoel toch niets te snappen en kunnen.

Wienand

Bericht door Wienand » vr feb 01 2008 11:15 am

Laat ik voorop stellen dat ik dit een forum vind voor iedereen, en waar ik als "enthousiaste amateur zonder pretenties" veel zinvolle antwoorden heb gekregen om soms misschien wat triviale vragen. Het gaat om het plezier in het fotograferen uiteindelijk. Wat de stekligheden betreft, die heb ik ook langs zien komen, en ondervonden. Ik probeer er professioneel mee om te gaan, en de kritiek positief te zien.

Wat Tammo in zijn eerste bericht schrijft, dat herken ik heel goed. Rond mijn 10e ben ik met fotograferen begonnen, met een spiegelreflex, en omdat mijn ouders er ook mee bezig waren werd ik al redelijk vroeg geindoctrineerd met begrippen als filmsnelheid, diafragmas en scherptediepte. Toen ik vorige zomer overstapte op een camera met automatische belichtingsdingen en toeters, wist ik niet hoe het te gebruiken eigenlijk. En nu ik met een digitale camera bezig ben, is de M of A stand toch nog steeds mijn favoriet. Dat ligt volgens mij gewoon aan een stuk gewenning. Een vriend van mij die ook forografeert is vanuit de digitale compacthoek bij een slr terecht gekomen, en doet alles (semi) automatisch.

Maar aan de andere kant, een tijd terug was op de manege iemand met een D80 met een 18-200VR erop aan het fotograferen, en dan vind ik het leuk om een praatje te maken en wat ervaringen uit te wisselen. Het bleek dat de fotograaf de uitrusting pas nieuw had gekocht. Wat mij toch wel erg verbaasde, was dat de fotograaf totaal geen benul had van dingen als sluitertijden, diafragmas etc, en verbaasd was dat fotos bewogen, donker, onscherp waren. En mij aankeek of er water brandde toen ik wat probeerde mee te denken om wat betere fotos te maken. Natuurlijk gun ik iedereen zijn plezier, en zijn hobby, en ik hoop dat die fotograaf op de manege ook nog vele jaren een leuke hobby heeft.
Maar soms, dan zou een beetje meer interesse in/kennis van elementaire begrippen van de fotografie wel een boel onbegrip schelen. Maar misschien ben ik ook wel bevooroordeeld.

Pruimpit

Bericht door Pruimpit » vr feb 01 2008 11:35 am

Yvette Verwer schreef:Ik vind dit een heel goed appèl. Bij heel veel zure, afbrekende en terecht wijzende posts denk ik: je kunt ook niet reageren.
Laat onderwerpen waar je ver voorbij, en boven verheven voelt, gewoon over aan de mensen die wel op dat punt in hun ontwikkeling zijn. Of laat anderen die bereid zijn een stap terug te doen naar de tijd dat zij het leerden de vraag beantwoorden als ze zich daartie geroepen voelen.
ik denk dat vraagstellers uiteindelijk liever helemaal geen reactie krijgen dan reacties die ze zich heel dom laat voelen waarna ze hun camera een tijd niet aanraken vanwege het gevoel toch niets te snappen en kunnen.
Jij bent een vrouw. Het vrouwlijk brein zit anders in elkaar. Een man focust zich eerst op techniek en daarna pas op creativiteit. Bij een vrouw is dat eerder andersom veronderstel ik. Ook als een vrouw met de auto een adres niet kan vinden, vraagt ze het al snel de eerste beste voorbijganger. Een man die rijdt liever een uur rondjes alvorens hij een passant vraagt waar dat adres toch is te vinden.Dan is een vrouw toch slimmer :) Met de startpost is dan ook niets mis :!:

Toch vind ik dat de TS van een recente uit de hand gelopen discussie haar hand ook een beetje de hand in eigen boezem mag steken.

Ze stelt een vraag die duidelijk impliceert, dat ze de basisbeginselen van fotogragie niet beheerst. Dat is vragen om een bepaald antwoord in de trant van.. "Misschien is het handig dat je de basisbegrippen van fotografie eens goed eigen maakt." Maar de TS voelt zich hier kennelijk te goed voor..
TS reageert. Ze voelt zich beledigd door dit antwoord :?: Ze jokt bovendien dat ze de basisbegrippen wel beheerst, terwijl gezien haar reacties, dat toch echt niet zo is. Sorry dat ik persoonlijk word, maar dit zijn de feiten.

Als het duidelijk is dat iemand jokt dan roept dit irritaties op. Dat kan ik volledig begrijpen.

a90
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door a90 » vr feb 01 2008 11:41 am

Mij bekruipt soms wel eens de indruk alsof sommige lieden het storend vinden dat "hun" domein wordt betreden. Hun domein van de alwetende (vaak analoog werkende) fotograaf die de edele kunsten van de fotografie goed en deugdelijk beheerst en ten uitvoer kan brengen.

Een ieder die zich niet kan meten met die kennis (of moet ik zeggen ambacht ?), danwel zich onwetend of oriënterend opstelt krijgt al snel de kous op de kop en dient zich vervolgens eerst in te lezen in de daarbij vaak aangehaalde literatuur. Daarna volgt hoongelach en nog vaak smalend een aantal betweterige opmerkingen.

Ik vind dat wel jammer omdat er zo weinig mee bereikt wordt. Het schrikt mensen af. Het zou mijn voorstel zijn dat als geen constructieve bijdrage geleverd kan worden er maar liever wordt gezwegen dan dat men zich in de alwetende rol wentelt en soms op bestraffende toon mede forumleden al fulmineerend te woord staat.

Ook zou ik het initiatief toejuichen aan een ieder die de moed zou hebben om op dit forum een apart onderwerp te openen waarin de basisbegrippen nu eens voor eens en altijd worden uitgelegd. Als er vragen of onduidelijkheden zijn dan kan er te allen tijden naar verwezen worden. :)
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

Zaronny

Bericht door Zaronny » vr feb 01 2008 11:46 am

Pruimpit, het gaat hier niet specifiek over dat ene voorval. Ik heb als voorbeeld ongeveer een week geleden een post geplaatst waarin ik een specifieke situatie beschreef, waarin in foto's wilde maken. Ik gaf aan welke uitrusting ik had, hoe de omgeving was en wat ik gedaan heb. Vervolgens vraag ik om tips, hoe ik het resultaat beter had kunnen krijgen. En in plaats van de tips, die gelukkig later gepost werden was de eerste reactie: verkeerde apparatuur. Daar kun je wat mee, niet ?

mikemix

Bericht door mikemix » vr feb 01 2008 11:47 am

Pruimpit schreef:Jij bent een vrouw. Het vrouwlijk brein zit anders in elkaar. Een man focust zich eerst op techniek en daarna pas op creativiteit. Bij een vrouw is dat eerder andersom veronderstel ik.
Oef, over generaliseren gesproken. En hoe kan het dat veel vrouwen thuis achter het fornuis (moeten) staan en in restaurants dat veelal mannen zijn?
Onzin dus.
Laatst gewijzigd door mikemix op vr feb 01 2008 11:56 am, 2 keer totaal gewijzigd.

wim
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door wim » vr feb 01 2008 11:51 am

Op je wenken bediend:
Basisbegrippen fotografie:
http://www.xs4all.nl/~wiskerke/artikelen/basis1.htm

Coen van Aken.nl

Bericht door Coen van Aken.nl » vr feb 01 2008 11:54 am

Alles wat tot nog toe is gezegd is natuurlijk waar. En het is het natuurlijk prachtig als iemand die net met de hobby begint, hier terecht kan voor vragen, want dat schept band en maakt de boel in zijn geheel leuker.

Echter, lijkt het vaak zo dat mensen iets vragen zonder zelf eerst eens wat research gedaan te hebben.

Over elementaire onderwerpen als sluitersnelheden, ISO-waarden, diafragma's, beeldhoeken etc. staat zooo ontzettend veel beschreven op niet alleen het internet, maar ook in talloze boeken.

Waarom dan wederom een vraag op het forum, in plaats van 3 minuten Googelen?

Als je nou een vraag hebt, waarbij je gegoogeled hebt tot je een ons weegt, en je hebt nog niks gevonden (of het is moeilijk te vinden/incompleet), ja logisch dat je het vraagt. Maar over de meeste onderwerpen is zo veel geschreven, dat je het bijna niet hoeft te vragen hier.

Desondanks is het natuurlijk zo dat elke vraag moet kunnen hier op NCN.

Plaats reactie

Terug naar “Overig fotografie”