Ik overweeg een TC
Gebruik jij net als ik de 70-200 2.8vr ?
Maar ook met een TC-..EII ?
wat zijn jou ervaringen ermee?
De lens zelf is nu na een paar dgn superieur gebleken maar voor vogelspotting wil ik iets meer maar moet wel de scherpte behouden
thanx
tele converter
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Heb je haast?
Op zich zou je een goede combinatie hebben met een TC-20E II en je 70-200. Je krijgt dan op je D200 een bereik tussen 210 en 500 mm. Echte vogel fotografie begint echter vanaf 500 mm.
De vraag zou zijn of je met deze combinatie beter uit bent dan met een ander objectief. Dat andere objectief zou dan misschien een 200-400 mm zijn met een prijs van 4x je D200. De aanschaf prijs maakt al dat ik dan zelf voor de TC-20E II zou kiezen.
Als je voor de vaste brandpunten 300, 400, 500 of 600 gaat, ben je, behalve bij de f4,0 300 mm, ook heel duur uit.
In september hebben we een clubdag in Lelystad. We proberen dan of we ook enkele objectieven, converters van Nikon kunnen lenen voor die dag. Dus vraag Frans, de organisator of hij ook wil uitkijken naar een TC-20E II.
Op zich zou je een goede combinatie hebben met een TC-20E II en je 70-200. Je krijgt dan op je D200 een bereik tussen 210 en 500 mm. Echte vogel fotografie begint echter vanaf 500 mm.
De vraag zou zijn of je met deze combinatie beter uit bent dan met een ander objectief. Dat andere objectief zou dan misschien een 200-400 mm zijn met een prijs van 4x je D200. De aanschaf prijs maakt al dat ik dan zelf voor de TC-20E II zou kiezen.
Als je voor de vaste brandpunten 300, 400, 500 of 600 gaat, ben je, behalve bij de f4,0 300 mm, ook heel duur uit.
In september hebben we een clubdag in Lelystad. We proberen dan of we ook enkele objectieven, converters van Nikon kunnen lenen voor die dag. Dus vraag Frans, de organisator of hij ook wil uitkijken naar een TC-20E II.
Laatst gewijzigd door Hans Braakhuis op do jun 29 2006 6:46 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Het verlengen van de brandpuntafstand middels een teleconverter is natuurlijk heel erg handig maar je moet er wel rekening mee houden dat een TC-20 E II het effectief diafragma van een AFS 70-200 / 2.8 VR brengt naar 5.6.
Je hebt dus relatief veel licht nodig om met snelle sluitertijden te kunnen fotograferen.
Een ander nadeel van dit hogere effectief diafragma is dat de toch al grotere scherptediepte die hebt met digitale reflexcamera's in relatie tot kleinbeeld nog verder wordt vergroot - het isoleren van onderwerpen wordt nu nog moeilijker.
Zelf heb ik mijn TC-17 E II verkocht omdat ik hier geen gebruik meer van maak in combinatie met mijn AFS 70-200 / 2.8 VR omdat ik heb kunnen investeren in een AFS 200-400 / 4.0 VR.
Dus voor mij geen teleconverters meer - het is en blijft een compromis.
Je hebt dus relatief veel licht nodig om met snelle sluitertijden te kunnen fotograferen.
Een ander nadeel van dit hogere effectief diafragma is dat de toch al grotere scherptediepte die hebt met digitale reflexcamera's in relatie tot kleinbeeld nog verder wordt vergroot - het isoleren van onderwerpen wordt nu nog moeilijker.
Zelf heb ik mijn TC-17 E II verkocht omdat ik hier geen gebruik meer van maak in combinatie met mijn AFS 70-200 / 2.8 VR omdat ik heb kunnen investeren in een AFS 200-400 / 4.0 VR.
Dus voor mij geen teleconverters meer - het is en blijft een compromis.
- Karel Giesen
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Bij de meeste (alle?) zoomobjectieven moet je ten minste :roll: 1 tot 2 stops diafragmeren om optimale resultaten te bereiken qua scherpte en contrast. Als je daar een converter tussen zet, die ook altijd invloed heeft op scherpte en contrast, betekent dit dat je ten minste 4 stops aan licht verliest voor ongeveer (misschien) dezelfde kwaliteit aan opnamen.
groet,
Karel :roll:
groet,
Karel :roll: