Polafilter op AF-S 18-70DX?
- Marceld
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Polafilter op AF-S 18-70DX?
Ik overweeg om een circulair polarisatie-filter voor de AF-S 18-70DX aan te schaffen.
Wat is aan te bevelen, het 'normale' filter òf de slimline uitvoering i.v.m. mogelijke vignetering op het korste eind?
Alle info is welkom! :mrgreen:
Groet,
marcel
Wat is aan te bevelen, het 'normale' filter òf de slimline uitvoering i.v.m. mogelijke vignetering op het korste eind?
Alle info is welkom! :mrgreen:
Groet,
marcel
Nikon D750 • Nikon AF-S 14-24 2.8 • Nikon AF-S 24-70 2.8 • Nikon AF-D 50 1.8 • AF-S 85 1.8G • SB-800 • Gitzo GK2542 met GH3382QD
Urban exploring sinds 2008
Flickr[/size]
Flickr[/size]
http://nikonimaging.com/global/products ... /index.htm
Circular polarizing filter
N/A
Circular polarizing filter II (dunne versie)
Usable, even with dedicated Lens Hood HB-32
Dus, idd een slimline versie gebruiken.
N/A
Circular polarizing filter II (dunne versie)
Usable, even with dedicated Lens Hood HB-32
Dus, idd een slimline versie gebruiken.
- Marceld
- Forumlid
Past het slimline circulaire polafilter van B+W ook?
I.i.g. bedankt voor de info!
Groet,
marcel

I.i.g. bedankt voor de info!
Groet,
marcel
Laatst gewijzigd door Marceld op zo feb 03 2008 3:25 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Nikon D750 • Nikon AF-S 14-24 2.8 • Nikon AF-S 24-70 2.8 • Nikon AF-D 50 1.8 • AF-S 85 1.8G • SB-800 • Gitzo GK2542 met GH3382QD
Flickr[/size]
Flickr[/size]
- Marceld
- Forumlid
Leuk dat het kan, maar je kunt dan niet meer bij het filter om het te draaien...yoyo schreef:Usable, even with dedicated Lens Hood HB-32
Flickr[/size]
Flickr[/size]
- Marceld
- Forumlid
Heb je daar ervaring mee dan?yoyo schreef:Marceld schreef:Leuk dat het kan, maar je kunt dan niet meer bij het filter om het te draaien...yoyo schreef:Usable, even with dedicated Lens Hood HB-32
Wel als je een sleuf in je zonnekap maakt.

Flickr[/size]
Flickr[/size]
Ik heb een normale 77mm op mijn 18-35mm. Ik heb het idee dat ik last heb van vignetering door de filter. Is het raadzaam daar ook een slim filter voor aan te schaffen?
Vanaf hoeveel mm filterdraad in het algemeen?
Heeft groothoek meer last van vignetering?
Is het ook raadzaam een slim filter op mijn 24-85 AF-D (72 mm filtermaat) te zetten?
Is het ook raadzaam een slim filter op mijn 24-85 AF-D (72 mm filtermaat) te zetten?
18-35mmPruimpit schreef:Ik heb een normale 77mm op mijn 18-35mm. Ik heb het idee dat ik last heb van vignetering door de filter. Is het raadzaam daar ook een slim filter voor aan te schaffen?
Usable, but vignetting may occur at wide or macro setting
Circular polarizing filter II
Usable, even with dedicated Lens Hood HB-23
24-85
Usable.
Circular polarizing filter II
Usable, even with dedicated Lens Hood HB-25
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Contacteer:
Van meerdere merken slim line filters is bekend dat ze wel vignetering geven.
Het probleem van de zonnekap is op te lossen door een groothoek zonnekap in het filter te draaien. Je kunt dan het filter met de zonnekap verdraaien.
Zelf gebruik ik het oudere type Nikon C Polarisatie. Daardoor heb ik 2 keer meer glas dan nodig, en heb ik geen vignetering met een een 18mm (full frame)
Met een DX zou je dan tot 12mm geen vignetering hebben.
De oudere types zijn niet meer nieuw leverbaar.
Neem je objectief dus mee naar de winkel en maak enkele opnamen op het kleinste diafragma.
Het probleem van de zonnekap is op te lossen door een groothoek zonnekap in het filter te draaien. Je kunt dan het filter met de zonnekap verdraaien.
Zelf gebruik ik het oudere type Nikon C Polarisatie. Daardoor heb ik 2 keer meer glas dan nodig, en heb ik geen vignetering met een een 18mm (full frame)
Met een DX zou je dan tot 12mm geen vignetering hebben.
De oudere types zijn niet meer nieuw leverbaar.
Neem je objectief dus mee naar de winkel en maak enkele opnamen op het kleinste diafragma.
- Frans
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Ik gebruik al geruime tijd op mijn AF-S 18-70 DX het circular polar II filter van Nikon.
Nikon gebruikt vlgs mij niet de benaming “slimline†maar het filter is extra dun t.o.v. het oude type, geeft geen vignettering en de objectiefdop past er zonder problemen op.
Het enige nadeel is inderdaad dat het filter moeilijk te bedienen is met de zonnekap erop, maar dat geldt denk ik voor andere polar filters ook. Maar ik kan hier goed mee leven.
Succes met je keuze
Groeten Frans
Nikon gebruikt vlgs mij niet de benaming “slimline†maar het filter is extra dun t.o.v. het oude type, geeft geen vignettering en de objectiefdop past er zonder problemen op.
Het enige nadeel is inderdaad dat het filter moeilijk te bedienen is met de zonnekap erop, maar dat geldt denk ik voor andere polar filters ook. Maar ik kan hier goed mee leven.
Succes met je keuze
Groeten Frans