Traagheid tussen foto's
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Traagheid tussen foto's
Goedemorgen, hopelijk stel ik deze vraag op goede plek. Ik heb sinds kort nikon z6ii, voorganger is de D500
Ik fotogtafeer vooral veel vogels. Nu ben ik de nieuwe camera aan het testen, het valt nog niet mee want ze zijn nog lang niet zo scherp als ik bij mijn D500 heb maar dat is niet de vraag.
Als ik vogels fotografeer en ik stop even met klikken dan vind ik hem behoorlijk traag totdat ik direct weer naar andere vogel kan scherpstellen. Er zit een soort tussen tijd in het beeld. Dus ik maak de foto's, stop met klikken en wil dan snel naar nieuw beeld maar dat duurt even, ziet eruit als een soort kort zwart beeld.
Ik heb heel youtube al afgezocht maar kan niet vinden of dat ergens is in te stellen dat ik geen tussen tijd meer heb.
Kan iemand mij helpen hierin? Het is vast een instelling maar waar zit die.
Bvd vriendelijke groeten
Loes
Ik fotogtafeer vooral veel vogels. Nu ben ik de nieuwe camera aan het testen, het valt nog niet mee want ze zijn nog lang niet zo scherp als ik bij mijn D500 heb maar dat is niet de vraag.
Als ik vogels fotografeer en ik stop even met klikken dan vind ik hem behoorlijk traag totdat ik direct weer naar andere vogel kan scherpstellen. Er zit een soort tussen tijd in het beeld. Dus ik maak de foto's, stop met klikken en wil dan snel naar nieuw beeld maar dat duurt even, ziet eruit als een soort kort zwart beeld.
Ik heb heel youtube al afgezocht maar kan niet vinden of dat ergens is in te stellen dat ik geen tussen tijd meer heb.
Kan iemand mij helpen hierin? Het is vast een instelling maar waar zit die.
Bvd vriendelijke groeten
Loes
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Traagheid tussen foto's
Ik kan je als niet-Z eigenaar niet helpen met eventuele instellingen, maar wellicht overschat je de Z6ii. De D500 is een soort mini-D5 met een DX sensor. Speciaal bedoeld voor sport en wildlife. Dat kan je van de Z6ii niet zeggen...
- stronk
- Forumlid
Wat voor opslagmedium heb je in de Z6ii?
Je kan in de Z6ii een CFexpress Type B plaatsen. Wellicht dat je daar het verschil mee kan maken.
Je kan in de Z6ii een CFexpress Type B plaatsen. Wellicht dat je daar het verschil mee kan maken.
Laatst gewijzigd door stronk op do aug 03 2023 11:20 am, 1 keer totaal gewijzigd.
- henkk
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Is hij misschien nog bezig met het opslaan van eerdere foto's (te zien aan oplichtende led)? Ik heb ook geen Z6ii maar het zal toch niet waar zijn dat hij geen nieuwe foto's kan maken voordat de buffer leeg is? Er zijn hier veel Z6 gebruikers die hier wellicht ervaring mee hebben.
Welkom trouwens op het forum! Er is een draadje waar je je kunt voorstellen: viewforum.php?f=16
Welkom trouwens op het forum! Er is een draadje waar je je kunt voorstellen: viewforum.php?f=16
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
- stronk
- Forumlid
Dat is wel waar. De camera is bezig om de buffer leeg te maken door de foto's naar opslagmedium te schrijven. Als dit opslagmedium te traag is zal het wegschrijven lang duren. Pas als de buffer leeg is is de camera weer klaar om een nieuw serie in de buffer te zetten.henkk schreef:maar het zal toch niet waar zijn dat hij geen nieuwe foto's kan maken voordat de buffer leeg is?
Mijn vermoeden (hierboven beschreven) is dat TS geen CF Express type B gebruikt.
De Z6ii heeft een bufferdiepte van 200 foto's, ongeacht of je in RAW of JPEG fotografeert, als je een CFexpress Type B-kaart gebruikt. Met een supersnelle SD-kaart heb je een bufferdiepte van 78 foto's bij opnamen in 14-bits RAW en 135 foto's bij opnamen in JPEG (Fijn). Je zult er wel rekening mee moeten houden dat de Z6ii niet de grootste bufferdiepte heeft. Je moet dus wel kritisch zijn hoe je je buffer gebruikt.
TS kan eens testen, in haar huidige situatie, met het schieten van alleen maar RAW of alleen maar JPG.
Als ik met mijn Z9 mijn CF Express kaart vergeet terug te stoppen dan zit er als 2e kaart een XQD kaart in. Dan heb ik ook last van de bufferdiepte.
- henkk
- Clublid
- Contacteer:
Hm. Zelfs mijn oude D700 focust en maakt gewoon nieuwe foto's tijdens het legen van de buffer. Ik kan gewoon weer een nieuwe serie starten. Hij vertraagt alleen tot 1 per sec of zo als r=00 (buffer vol) maar die blijft dus nooit lang vol.
- Tony D
- Moderator
Ik heb het net getest met mijn Z6ii.
Instelling: aantal opnames op H* en NEF.
Op de Lexar 128GB CF Expres B kaart (1750 Mb/s) ratelt hij 10 seconden onafgebroken door. Ik had toen 90 opnames. Dan is de buffer van lieverlee teruggelopen van 34 naar 0 dan krijg ik nog wisselend een of enkele opnames per seconde terwijl de buffercounter varieert van 0 tot ca 10.
Op de SanDisk SD Extreme Pro (32 Mb 95 Mb/s) houdt hij het 7 seconden vol (ongeveer 60 opnames) en gaat dan terug naar 1 opname per seconde. De buffercounter loopt nog op tot maximaal 3.
Met een goede CF Express B kaart moet het probleem verholpen kunnen worden.
Ton
Instelling: aantal opnames op H* en NEF.
Op de Lexar 128GB CF Expres B kaart (1750 Mb/s) ratelt hij 10 seconden onafgebroken door. Ik had toen 90 opnames. Dan is de buffer van lieverlee teruggelopen van 34 naar 0 dan krijg ik nog wisselend een of enkele opnames per seconde terwijl de buffercounter varieert van 0 tot ca 10.
Op de SanDisk SD Extreme Pro (32 Mb 95 Mb/s) houdt hij het 7 seconden vol (ongeveer 60 opnames) en gaat dan terug naar 1 opname per seconde. De buffercounter loopt nog op tot maximaal 3.
Met een goede CF Express B kaart moet het probleem verholpen kunnen worden.
Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, Z MC 105/2.8 VR S, Meike 50mmf/1.7, SB700; en medewerker bladredactie
-
- Clublid
- Contacteer:
Het kan ook zijn dat Z6 II bezig met het maken van b.v. HDR foto's of met ruisonderdrukking of e.v. een andere instelling waarbij de processor zwaar wordt belast.
- stronk
- Forumlid
Dat is een mooie praktijk test.Tony D schreef:Op de Lexar 128GB CF Expres B kaart (1750 Mb/s)
Let wel dat deze Lexar 'maar' 1000 MB/s schrijfsnelheid heeft. Dan is het een keuze of je een snellere kaart wilt aanschaffen.
Ik gebruik zelf de Angelbird PRO CFexpress SX Type B 160 GB: Lezen 1785 MB/s - Schrijven 1600 MB/s.
- Ronald53
- Clublid
- Contacteer:
Heren,
Loes vraagt waar de instelling zit:
Ronald
Loes vraagt waar de instelling zit:
Zelf zeg ik: D8. Zet die uit. En voor het overige: Er zijn op internet (inc. YouTube) aardig wat plaatsen waar je met zoiets als "best Nikon Z6 II Settings for action" een aardig eind komt.LoesyNikon schreef:Kan iemand mij helpen hierin? Het is vast een instelling maar waar zit die.
Ronald
Ik fotografeer, dus ik ben.
- henkk
- Clublid
- Contacteer:
Toch snap ik niet waarom TS niet opnieuw foto's kan maken als ze even stopt met 'klikken'. Vrijwel direct daarna moet er alweer ruimte zijn in de buffer en bij een DSLR kun je dan weer gewoon doorfotograferen. Dit ongeacht de snelheid van wegschrijven (nou ja, boven enige ondergrens dan).
- Tony D
- Moderator
Dus met die Angelbird zou het helemaal geen probleem moeten zijn.
Ik heb voor die Lexar gekozen omdat hij bij de aanschaf van mijn camera in de aanbieding was bij CameraNu. Dat scheelde zoveel dat ik die iets mindere snelheid voor lief nam. Ik heb hem in de winkel getest en toen vond ik hem snel genoeg voor mij.
Ton
Ik heb voor die Lexar gekozen omdat hij bij de aanschaf van mijn camera in de aanbieding was bij CameraNu. Dat scheelde zoveel dat ik die iets mindere snelheid voor lief nam. Ik heb hem in de winkel getest en toen vond ik hem snel genoeg voor mij.
Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, Z MC 105/2.8 VR S, Meike 50mmf/1.7, SB700; en medewerker bladredactie
- Tony D
- Moderator
Wat betreft de settings voor de Z6ii: kijk op youtube bijvoorbeeld naar Steve Perry.
Ton
Ton
- Tony D
- Moderator
Heb je gekeken bij d4: belichtingsvertragingsstand. Kijk of die op OFF staat.LoesyNikon schreef:Als ik vogels fotografeer en ik stop even met klikken dan vind ik hem behoorlijk traag totdat ik direct weer naar andere vogel kan scherpstellen. Er zit een soort tussen tijd in het beeld. Dus ik maak de foto's, stop met klikken en wil dan snel naar nieuw beeld maar dat duurt even, ziet eruit als een soort kort zwart beeld.
Loes
Ton
- keenoncoolstuff
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Loes, schrijf je in RAW (NEF) weg of staat hij op JPG en heb je heel veel correcties zoals vignettering, vertekening, diffractie en zo ingeschakeld? Dat laatste kost best veel rekenkracht.
Rob
Rob
All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.
flickr
If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.
flickr