Een goede keuze????? Manfrotto 055XB i.c.m een 486RC-2

Discussies over statieven
anton1951

Een goede keuze????? Manfrotto 055XB i.c.m een 486RC-2

Bericht door anton1951 » di feb 05 2008 9:21 pm

Ik heb een Nikon D70s tezamen met o.a. een 70-300 mm ED/VR lens en een 150 mm f 2.8 macro lens van sigma. Mijn huidig statief heeft het begeven en daar ben ik in zekere zin ook nog blij mee, aangezien het niet voldeed. Ik ben van plan om veel macro foto's te gaan maken in de komende tijd. Nu heb ik wat rondgekeken waarbij mijn oog is gevallen op het statief met kogelkop, zoals vermeld in het onderwerp. Kan iemand mij deze keuze aan- of afraden. Graag vanuit eigen ervaring en gemotiveerd aangeven waarom, waarvoor ik bij voorbaat mijn hartelijke dank zeg.

Groet van Anton. :wink:

GdP

Bericht door GdP » di feb 05 2008 10:00 pm

Ik heb het niet zo op een kogelkop, maar dat is jouw keuze.

Voor macro-fotografie is het erg handig als je dit er nog bij hebt:

http://www.kamera-express.nl/index.php? ... ubtype=467

roeree

Bericht door roeree » di feb 05 2008 10:03 pm

GdP schreef:Ik heb het niet zo op een kogelkop, maar dat is jouw keuze.

Gerrit kan je aangeven waarom je het niet zo hebt op een kogelkop? Het lijkt mij namelijk ook ideaal.

Groeten Raymond

GdP

Bericht door GdP » di feb 05 2008 10:20 pm

roeree schreef:

Gerrit kan je aangeven waarom je het niet zo hebt op een kogelkop? Het lijkt mij namelijk ook ideaal.

Groeten Raymond
Het nadeel is als je de 'kogel' los maakt, dat dan de camera alle kanten op kan. En dat je goed op moet letten dat dan de hele boel niet naar voren klapt.

Ik gebruik zelf de:

http://www.manfrotto.com/Jahia/site/man ... 80&child=4

benikon

statief

Bericht door benikon » di feb 05 2008 10:28 pm

beste anton, ik heb onlangs de GITZO EXPLORER G2220(alum) met GITZO GH 3750 QR off-center balhoofd aangeschaft. een aanrader voor macrowerk, je kan de statiefpoten bijna horizontaal uitklappen tot werkhoogte van ong 10cm.en de middenzuil kan je zo omklappen met een knop. heb de alum uitvoering genomen omdat de carbon uitvoering zeeeer prijzig is en slechts een gewichtsvermindering is van 0,25kg. aanschafprijs zal ongeveer zijn: statief=€ 225,00 ; balhoofd=€ 245,00... maar dan heb je ook wat.manfrotto maakt ook goede statieven maar daar weet ik ff geen typen van kijk maar even op de site.
misschien kun je hier wat mee.
gr ben :)

roeree

Bericht door roeree » di feb 05 2008 10:29 pm

GdP schreef:
roeree schreef:

Groeten Raymond
Het nadeel is als je de 'kogel' los maakt, dat dan de camera alle kanten op kan. En dat je goed op moet letten dat dan de hele boel niet naar voren klapt.

Ik gebruik zelf de:

Ja ik begrijp dat als je de kogel los maakt hij alle kanten op kan en dus ook naar voren kan klappen.
Maar dat weet je van te voren dus daar kan je rekening mee houden.

Voordeel lijkt me de snelheid waarmee je de camera kan verstellen met weinig handelingen.
Met de kop die jij gebruikt moet je toch op drie plaatsen locken en unlocken en bij een beestje of sow kan je dan aardig te laat zijn.

Is dit het enige bezwaar dat je hebt tegen een kogelkop of heb je nog andere slechte ervaringen?

Groeten Raymond

benikon

Bericht door benikon » di feb 05 2008 10:31 pm

GDP , bij mijn nieuwe balhoofd( vernieuwde constructie) kan je de frictie zeer nauwkeurig instelen zodat bij de geringste verdraaing van de knop niet meteen het balhoofd los komt maar toch lekker bewwegbaar is. Denk ook dat het even wennen is.
gr. ben

GdP

Bericht door GdP » di feb 05 2008 10:44 pm

roeree schreef:
GdP schreef:
roeree schreef: Gerrit kan je aangeven waarom je het niet zo hebt op een kogelkop? Het lijkt mij namelijk ook ideaal.

Groeten Raymond

Ik gebruik zelf de:

Ja ik begrijp dat als je de kogel los maakt hij alle kanten op kan en dus ook naar voren kan klappen.

Voordeel lijkt me de snelheid waarmee je de camera kan verstellen met weinig handelingen.
Met de kop die jij gebruikt moet je toch op drie plaatsen locken en unlocken en bij een beestje of sow kan je dan aardig te laat zijn.

Is dit het enige bezwaar dat je hebt tegen een kogelkop of heb je nog andere slechte ervaringen?

Groeten Raymond
Die kop van mijn statief behoef je niet vast te zetten. De grote ring is voor snelle verplaatsingen, en de kleine voor fijn afstemming.
Met mijn 500mm objectief staat de boel dan gelijk goed afgesteld, ook als ik de knoppen loslaat.

Een balhoofd gebruik ik alleen maar op mijn monopod. De Manfrotto 234RC.

dragon2

Bericht door dragon2 » di feb 05 2008 10:45 pm

Ik heb een manfrotto statief waarvan de middenkolom ook heel makkelijk verticaal geplaatst kan worden, manfrotto 190 pro, ideaal voor bv macrowerk vlak boven de grond. Heb er een balhoofd opzitten, had eerst een goedkope dat was niks, nu de manfrotto 488rc2. Koop iig niet een te licht/klein balhoofd, de 150 macro is best een zware lens, met mijn goedkope balhoofd had ik last van uitzakken nadat ie afgesteld was.
Laatst gewijzigd door dragon2 op di feb 05 2008 10:48 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

roeree

Bericht door roeree » di feb 05 2008 10:47 pm

GdP schreef:
roeree schreef:
GdP schreef: Het nadeel is als je de 'kogel' los maakt, dat dan de camera alle kanten op kan. En dat je goed op moet letten dat dan de hele boel niet naar voren klapt.

Ik gebruik zelf de:

Groeten Raymond
Die kop van mijn statief behoef je niet vast te zetten. De grote ring is voor snelle verplaatsingen, en de kleine voor fijn afstemming.
Met mijn 500mm objectief staat de boel dan gelijk goed afgesteld, ook als ik de knoppen loslaat.

Een balhoofd gebruik ik alleen maar op mijn monopod. De Manfrotto 234RC.
Ok Gerrit bedankt voor je uitleg, altijd goed om ervaringen te horen.. kost genoeg allemaal dat spul :-(

Ik heb wel begrepen dat goedkoop duurkoop op in deze...

Groeten Raymond

Jaap Driest
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Jaap Driest » di feb 05 2008 10:55 pm

GdP schreef: Een balhoofd gebruik ik alleen maar op mijn monopod. De Manfrotto 234RC.
Jamaar Gerrit,
de 234RC is toch geen balhoofd? Die heb ik namelijk ook op mijn monopoot. Zou ik eerder een kantelkop noemen.
Ik kan je aanrader van de Micropositioning Sliding Plate ondersteunen. Prima voor macrowerk.
D800 D700 FE FM FM3A X100T X70 X-E2

Jaap Driest
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jaap Driest » di feb 05 2008 10:57 pm

GdP schreef: Een balhoofd gebruik ik alleen maar op mijn monopod. De Manfrotto 234RC.
Jamaar Gerrit,
de 234RC is toch geen balhoofd? Die heb ik namelijk ook op mijn monopoot. Zou ik eerder een kantelkop noemen.
Ik kan je aanrader van de Micropositioning Sliding Plate ondersteunen. Prima voor macrowerk.

GdP

Bericht door GdP » di feb 05 2008 10:58 pm

roeree schreef:.. kost genoeg allemaal dat spul :-(

Ik heb wel begrepen dat goedkoop duurkoop op in deze...

Groeten Raymond

Er blijft helaas elke keer weer iets te wensen over. :(

GdP

Bericht door GdP » di feb 05 2008 11:01 pm

Jaap Driest schreef:
Jamaar Gerrit,
Jaap je hebt gelijk.

Ik probeerde te voorkomen dat ik weer moet gaan uitleggen wat een kantelkop is. Hij is ook alleen maar geschikt voor op een monopod.

Jaap Driest
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jaap Driest » di feb 05 2008 11:07 pm

Ik zou in ieder geval een statief nemen waarbij je de middenzuil ook horizontaal kunt plaatsen. Mijn 055DB kan dat niet en ik zit altijd te rommelen als ik objecten dichtbij het objectief moet brengen.
Ik geloof dat die versie de 055XPRO heeft of zoiets.
Stel je maar voor: je hebt je statief voor een tafel staan en op tafel ligt een object. je hebt bv. een 60mm Macro lens, dan moet je je objectief vlak voor je object kunnen krijgen. Je kunt dan veel moeilijker een mooi achtergrondpapier gebruiken of een lichttent of iets dergelijks.

Plaats reactie

Terug naar “Statieven”