Antwerpen, bij regen

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
annoh
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Antwerpen, bij regen

Bericht door annoh » vr sep 01 2023 11:58 pm

Vandaag liep ik door Antwerpen. Veel regen en de daarbij behorende grauwheid, plu's en kapsels die niet meer in shape zijn.
Verdwijnt je grauwheid als je weer een nieuwe gadget hebt?
Afbeelding
Wat digitale spulletjes en een analoog setje bestaande uit een Nikon F2A en een Nikkor 50mm/1.4.

gvdnberg
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Antwerpen, bij regen

Bericht door gvdnberg » za sep 02 2023 8:45 am

Mooie zwart/wit opname, waar alle grijstinten in voorkomen. Soms een beetje krap gekaderd, iets meer vrijheid langs de rechter boven hoek zou mijns inziens mooier zijn. Maar het zou maar zo kunnen dat die ruimte er niet was. Mooie gezien dat de persoon in beeld ook met zijn/haar mobieltje bezig is en op kijkt naar de fotograaf. Een iets lichtere versie van deze foto zou mij meer aanspreken denk ik.
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Nikon Z-gebruiker en nog een paar F-vatting (micro-)objectieven. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr

Bert vD
Nieuwsbrief Redactie
Nieuwsbrief Redactie

Bericht door Bert vD » za sep 02 2023 9:26 am

Later ga ik deze foto even op scherm bekijken. Maar wel even melden dat de foto bij mij in de mail niet onder “fotobespreking” gemeld wordt maar alleen “Antwerpen in de regen”
Groet Bert

ben42
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ***

Bericht door ben42 » za sep 02 2023 11:40 am

De titel van de Draad: Antwerpen, bij regen
De locatie van de Draad: Forum < overzicht < Foto's < Fotobespreking
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700

Bert vD
Nieuwsbrief Redactie
Nieuwsbrief Redactie

Bericht door Bert vD » za sep 02 2023 12:00 pm

Nou, wat ik bedoel dat je vaak rechtstreeks naar het item gaat maar dan in de kop “vogels”, “maandopdracht” ziet. Je weet dan dat er een nieuw bericht in dat onderdeel is gekomen. Nu wist ik dat Anno een foto ging plaatsen én in Antwerpen was. Anders had ik het niet herkend als fotobespreking-foto. Of doenlijk iets fout. Ik bekijk het forum via Tapatalk.
Groet Bert

LosGoud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door LosGoud » za sep 02 2023 2:24 pm

Ik vind dat de foto straalt de grauwheid goed uit straalt. Ik vind het een mooie opname.

Als ik de opname wat verder analyseer zie ik dat de meeste grijstinten in de linkerhelft van het spectrum zitten. Dat wordt veroorzaakt door de bovenkant van Flip 5, waarbij de rechthoek in het midden van de bovenkant een ietwat overbelicht is. Ik heb even een experiment gedaan en dat gedeelte uitgemaskerd. Als ik dan de grijstinten van de rest van de foto over het hele spectrum verdeel wordt de foto een stuk lichter, verdwijnt wat van de grauwheid maar wordt de schittering van het water op de tegels veel meer zichtbaar. Het wordt dan een foto die minder "overall" grijs lijkt, maar de "natheid" ook goed laat zien, maar wel minder triest overkomt.
Groeten van Ben
Mijn Foto's

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » za sep 02 2023 3:59 pm

Ik zou de hele foto flink ophalen. Doordat er wat heel helders boven midden in het beeld zit lijkt het histogram alles wel te bevatten, maar dat is dus heel lokaal.

Verder staat de foto wat scheef en zou ik, als je daar de ruimte voor hebt, het perspectief even rechttrekken. Het bankje staat wat vreemd zo.Het beeld kenmerkt zich overigens wel met veel krapte boven in beeld en veel ruimte onderin. Dat wringt een beetje.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

keenoncoolstuff
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door keenoncoolstuff » zo sep 03 2023 1:13 pm

Ik snap waarom je de foto hebt gemaakt maar hij komt niet helemaal lekker uit de verf, naar mijn mening. Het echte onderwerp is volgens mij die voorbijganger, die echter een beetje in het donker verdwijnt. Ik moest 2x kijken...
Ik verwacht dat een beetje extra nabewerking de foto goed zal doen.
De relatie tussen grauwheid en gadgets die je aanhaalt, zie ik overigens niet.

Rob
All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

flickr

annoh
Forumlid
Forumlid

Bericht door annoh » ma sep 04 2023 8:25 pm

Dank voor de reacties. Fotobewerken aan de bar op de stadscamping Antwerpen is toch niet helemaal ideaal. Maar dit terzijde. Hoewel de grauwheid in dit geval essentieel is zal ik daar nog aan werken. Aan de rechterkant was geen ruimte meer.

De dag erna ben ik er weer heen gegaan. Schitterend weer! Heel druk, mogelijkheid om tot een compositie te komen was er nauwelijks.

Mij viel op dat de voorbijgangers nu wel oog hadden voor dat nieuwe gadget, in de regen echter niet.

Afbeelding
Wat digitale spulletjes en een analoog setje bestaande uit een Nikon F2A en een Nikkor 50mm/1.4.

EdvandeZilver
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door EdvandeZilver » ma sep 04 2023 8:51 pm

Ook al was er geen mogelijkheid om tot een compositie te komen is het je wel goed gelukt om tot een boeiende plaat te komen.
Naar mijn idee klopt alles aan deze foto, zowel compositie als mooie grijstinten. Je blijft er naar kijken.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma sep 04 2023 11:51 pm

Deze vind ik veel beter!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Tony D
Moderator
Moderator

Bericht door Tony D » di sep 05 2023 9:38 am

Ik vind hem juist veel te druk. Ik zie liever die eerste.
Ik weet hier niet waar ik naar kijken moet, er gebeurt te veel.en die halve dame op de fiets links stoort mij. Een seconde later zou ze weggeweest zijn.
Maar ik snap dat je bij straatfotografie heel vaak elementen in het beeld hebt die je liever niet had, maar die niet te vermijden zijn.

Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, Z MC 105/2.8 VR S, Meike 50mmf/1.7, SB700; en medewerker bladredactie

annoh
Forumlid
Forumlid

Bericht door annoh » wo sep 06 2023 1:23 pm

Het origineel heb ik wat minder grauw gemaakt zonder geweld te doen aan de bedoeling van foto.

Afbeelding

Tony D
Moderator
Moderator

Bericht door Tony D » wo sep 06 2023 1:29 pm

Doe mij het origineel maar. Nu is die telefoon bijna zonder tekening. Die zou ik dus weer donkerder maken.

Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, Z MC 105/2.8 VR S, Meike 50mmf/1.7, SB700; en medewerker bladredactie

LosGoud
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door LosGoud » wo sep 06 2023 1:33 pm

Ik had (als experiment) hetzelfde als jij gedaan, Anno, maar ik had de bovenkant van die handheld/telefoon onder een masker verstopt, zodat die niet werd meegenomen in het lichter maken van het geheel.
Groeten van Ben
Mijn Foto's

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”