Stilleven
- gvdnberg
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Stilleven
Foto gemaakt met een zwarte doek op een tafeltje en een zwarte achtergrond, dus 2 delen. Belicht met Nanlite Forza 60 lampen vanuit links- en rechtsboven. Beide uitgerust met een softbox van 60cm doorsnede. Hoe zou ik de schittering van de lampen op de tomaten kunnen voorkomen?
20220613-AFVK-FoodDSC_5214_ by Gert van den Berg, on Flickr

Met vriendelijke groet,
Gert van den Berg,
Actieve Nikon Z-gebruiker en nog een paar F-vatting (micro-)objectieven. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gert van den Berg,
Actieve Nikon Z-gebruiker en nog een paar F-vatting (micro-)objectieven. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
- EdvandeZilver
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Stilleven
Vind je die reflectie echt storend?
Zelfs op de kiwi zie je een lichtvlek. De aanwezigheid daarvan heeft de foto juist de benodigde diepte.
De oude meesters deden enorm hun best om dit extraatje in hun schilderingen aan te brengen.
En zou je die witte spiegelingen echt weg willen hebben valt dit ook in de nabewerking te fiksen.
Zelfs op de kiwi zie je een lichtvlek. De aanwezigheid daarvan heeft de foto juist de benodigde diepte.
De oude meesters deden enorm hun best om dit extraatje in hun schilderingen aan te brengen.
En zou je die witte spiegelingen echt weg willen hebben valt dit ook in de nabewerking te fiksen.
- Brutus
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
Eens met EdvandeZilver, de lichtvlekjes voegen naar mijn gevoel wat toe.
Wat me meer afleidt in het beeld, is de reflectie van het stickertje op de rechter kiwi.
Overigens fraai belicht, de structuur van het geborstelde metaal in het voorste, glimmende deel is mooi zichtbaar, dat helemaal niet zo eenvoudig!
Wat me meer afleidt in het beeld, is de reflectie van het stickertje op de rechter kiwi.
Overigens fraai belicht, de structuur van het geborstelde metaal in het voorste, glimmende deel is mooi zichtbaar, dat helemaal niet zo eenvoudig!
Groet,
Bert
Bert
- gvdnberg
- Clublid
- Contacteer:
De reflectie van het Kiwi stickertje zag ik te laat en mijn pogingen om het te verwijderen maakten het resultaat slechter, dus dat heb ik zo gelaten. Wel iets om de volgende keer aan te denken.
Ik zag ook te laat dat de achterkant van de schaal niet helemaal schoon is.
Het leek mij mooi om de tomaten echt alleen rood te laten zijn, vandaar mijn vraag.
Ik zag ook te laat dat de achterkant van de schaal niet helemaal schoon is.
Het leek mij mooi om de tomaten echt alleen rood te laten zijn, vandaar mijn vraag.
Met vriendelijke groet,
Gert van den Berg,
Gert van den Berg,
- MarcoEos70D
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
Ik vind het een mooi belicht, knap stilleven.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-
Marco Weening Fotografie
Marco Weening Fotografie
- gvdnberg
- Clublid
- Contacteer:
Dankjewel voor het compliment Marco!
Met vriendelijke groet,
Gert van den Berg,
Gert van den Berg,
Ongewenste reflecties opheffen: polarisatie filter gebruiken ?
(Let wel: er is een lineaire en een circulaire uitvoering. Ik dacht afhankelijk van het type belichtingsmeter.)
(Let wel: er is een lineaire en een circulaire uitvoering. Ik dacht afhankelijk van het type belichtingsmeter.)
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Op een DSLR altijd circulair. Ik neem aan dat dat niet anders is bij digitale systeemcamera's. Lineaire filters gebruiken we al heeeeel lang niet meer!
Het eerst dat ik dacht was ook dat ik die glimmertjes op de tomaten niet storend vind. Sterker nog: ik denk dat ze erop horen!
Het eerst dat ik dacht was ook dat ik die glimmertjes op de tomaten niet storend vind. Sterker nog: ik denk dat ze erop horen!
- HenkvanZuylen
- Forumlid
-
- Forumlid
Ik vind de foto net niet lekker kijken. Dat roept bij mij vragen op.
Zou je de foto anders kunnen kaderen? Links en rechts evenveel zwart. Boven iets minder zwart dan onder.
Bij de klassieke stillevens zie je dat er vaak 1 hoog voorwerp in zit. Heb je dat geprobeerd?
De mate van kleur verzadiging is per vrucht verschillend. Hoe zou het beeld worden als de verzadiging van de verschillende vruchten min of meer gelijk is?
Zou je de foto anders kunnen kaderen? Links en rechts evenveel zwart. Boven iets minder zwart dan onder.
Bij de klassieke stillevens zie je dat er vaak 1 hoog voorwerp in zit. Heb je dat geprobeerd?
De mate van kleur verzadiging is per vrucht verschillend. Hoe zou het beeld worden als de verzadiging van de verschillende vruchten min of meer gelijk is?
Wat digitale spulletjes en een analoog setje bestaande uit een Nikon F2A en een Nikkor 50mm/1.4.
-
- Clublid
- Contacteer:
Probeer eens een pola filter voor je lamp en een op de lens, je hebt dan meer controle op reflecties, ook eventueel op het metaal.
Maakt niet uit of het een lin. of cir. filter is.
RVK
Maakt niet uit of het een lin. of cir. filter is.
RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning
https://robvankralingen.fotoport.nl/
https://robvankralingen.fotoport.nl/
- LosGoud
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Ik vind het een prachtige opname, Gert.
Om de reflecties wat te dimmen zou je kunnen proberen om meerdere opnamen met verschillende intensiteit van de belichting (bijvoorbeeld door verschillende sluitertijden te kiezen) te maken en die dan weer samen te smelten tot één foto.
Ik heb dat wel 's geprobeerd bij het fotograferen van de bloemen van een papagaai-en plant (buiten). De reflecties bleken dat toch wel erg hardnekkig fel te zijn en blijven. Misschien dat het bij een tomaat beter werkt.
Om de reflecties wat te dimmen zou je kunnen proberen om meerdere opnamen met verschillende intensiteit van de belichting (bijvoorbeeld door verschillende sluitertijden te kiezen) te maken en die dan weer samen te smelten tot één foto.
Ik heb dat wel 's geprobeerd bij het fotograferen van de bloemen van een papagaai-en plant (buiten). De reflecties bleken dat toch wel erg hardnekkig fel te zijn en blijven. Misschien dat het bij een tomaat beter werkt.
Groeten van Ben
Mijn Foto's
Mijn Foto's
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
Ha Gert, in de eerste plaats vind ik het erg leuk dat je weer eens een stilleven doet. Een paar jaar geleden heb ik zelf ook enige pogingen ondernomen.gvdnberg schreef:Foto gemaakt met een zwarte doek op een tafeltje en een zwarte achtergrond, dus 2 delen. Belicht met Nanlite Forza 60 lampen vanuit links- en rechtsboven. Beide uitgerust met een softbox van 60cm doorsnede. Hoe zou ik de schittering van de lampen op de tomaten kunnen voorkomen?
20220613-AFVK-FoodDSC_5214_ by Gert van den Berg, on Flickr
In antwoord op je vraag; hoe meer licht op een glad/reflecterend materiaal hoe meer reflectie. En als je dit als teveel ervaart zul je het licht dus moeten dimmen, of zachter maken. Dat kan betekenen dat de rest van je stilleven te donker wordt. Dat zou je kunnen ondervangen door de, te, donkere delen met een klein lampje in te gaan vullen. Daar heb je dan wel een redelijk lange sluitertijd voor nodig, zodat je de tijd hebt om de donkere partijen ahw subtiel in te schilderen met licht. Je zult echter niet uit het oog moeten verliezen dat tomaten nou eenmaal een gladde huid hebben, het vangen van de juiste "stofuitdrukking" is dan ook een belangrijk element bij dit soort fotografie.
Wat mij enigszins stoort aan deze foto zijn 2 dingen. Ten eerste de m.i. te harde reflectie op het staal linksonder. Dat wordt een witte baan die veel te prominent aanwezig is.
En ten tweede de zwarte achtergrond waardoor het lijkt of het geheel zweeft in de ruimte.
Hieronder, ter illustratie, een stilleven-poging van mij uit 2020.

- gvdnberg
- Clublid
- Contacteer:
@Anno: Ik heb aan de verzadiging niets gedaan, ik zou specifiek met de kleuren moten gaan spelen om daar verschillen in te maken of verschillen te verminderen of op te heffen. Iets andere kader/vlakverdeling maken kan ik proberen, maar helaas heb ik daar later deze week pas tijd voor. Ik vond de verdeling op de schaal wel goed, zonder aan een verticaal object te denken.
@Rob: een pola filter voor mijn objectief heb ik wel, maar voor de lamp niet, dus dat kan ik niet proberen. Overigens heb ik de nu getoonde opstelling inmiddels al opgegeten, dus een alternatief zal zeker anders worden.
@Ben: je bedoelt een soort HDR opname ervan te maken. Daar zou ik een volgende keer naar kunnen kijken.
@Frans: dat zwevende realiseerde ik mij pas na het maken van de foto. Je hebt gelijk een andere ondergrond (waar de schaal op staat) zou zeker beter zijn. De harde reflectie op de schaal zou mogelijk met minder kunstlicht en een langere sluitertijd opgelost kunnen worden. Ook iets voor bij en volgende poging.
@Rob: een pola filter voor mijn objectief heb ik wel, maar voor de lamp niet, dus dat kan ik niet proberen. Overigens heb ik de nu getoonde opstelling inmiddels al opgegeten, dus een alternatief zal zeker anders worden.
@Ben: je bedoelt een soort HDR opname ervan te maken. Daar zou ik een volgende keer naar kunnen kijken.
@Frans: dat zwevende realiseerde ik mij pas na het maken van de foto. Je hebt gelijk een andere ondergrond (waar de schaal op staat) zou zeker beter zijn. De harde reflectie op de schaal zou mogelijk met minder kunstlicht en een langere sluitertijd opgelost kunnen worden. Ook iets voor bij en volgende poging.
Met vriendelijke groet,
Gert van den Berg,
Gert van den Berg,
-
- Forumlid
@Gert,
Ik zou de kleurverzadiging niet aanpassen in de bewerkingsfase. Ik zou de voorwerpen die je wilt fotograferen op verzadiging, en vorm, uitkiezen.
Ik zou de kleurverzadiging niet aanpassen in de bewerkingsfase. Ik zou de voorwerpen die je wilt fotograferen op verzadiging, en vorm, uitkiezen.
Wat digitale spulletjes en een analoog setje bestaande uit een Nikon F2A en een Nikkor 50mm/1.4.