kennen jullie deze lenzen?
kennen jullie deze lenzen?
Hallo,
Heeft iemand ervaring met deze lenzen?
Sigma AF 50mm F2.8 EX DG Macro
Sigma AF 17-70mm f/2.8-4.5 DC Macro
ik ben benieuwd.
Heeft iemand ervaring met deze lenzen?
Sigma AF 50mm F2.8 EX DG Macro
Sigma AF 17-70mm f/2.8-4.5 DC Macro
ik ben benieuwd.
ik heb ervaring met beide lenzen.
De sigma 50mm macro is een leuke startersmacrolens, maar gezien de prijs rond de 350 euro ligt zou ik gaan voor een tamron 90mm, ook vanwege de werkafstand die dan wat hoger ligt.
De sigma heeft geen HSM, dus een tragere, en rumoerige AF, verder wel ok, maar de nikkor 60mm macro is een betere keuze.
De 17-70 is een leuke overall lens, walkaround bereik, van 17 tot 70mm, f2.8 -4.5.
Lichtsterk, tja, op 17mm wel, daarna niet meer
Ook hier weer, geen HSM, dus die focus he, je 18-70 is sneller en stiller qua af.
Redelijke lens, maar als ik moest kiezen, zou ik voor de 18-70 gaan of sparen voor de nieuwe 16-85 VR.
Of kijk naar een tamron 17-50 F2.8, vaste lichtsterkte over het gehele bereik.
De sigma 50mm macro is een leuke startersmacrolens, maar gezien de prijs rond de 350 euro ligt zou ik gaan voor een tamron 90mm, ook vanwege de werkafstand die dan wat hoger ligt.
De sigma heeft geen HSM, dus een tragere, en rumoerige AF, verder wel ok, maar de nikkor 60mm macro is een betere keuze.
De 17-70 is een leuke overall lens, walkaround bereik, van 17 tot 70mm, f2.8 -4.5.
Lichtsterk, tja, op 17mm wel, daarna niet meer

Ook hier weer, geen HSM, dus die focus he, je 18-70 is sneller en stiller qua af.
Redelijke lens, maar als ik moest kiezen, zou ik voor de 18-70 gaan of sparen voor de nieuwe 16-85 VR.
Of kijk naar een tamron 17-50 F2.8, vaste lichtsterkte over het gehele bereik.
het gaat me ook niet om de macro (dit staat er gewoon bij) maar ik zoek gewoon een goed lensje om mooie scherpe protret foto's te maken.dragon2 schreef:Ik heb met die lenzen geen ervaring, maar als je een echte macro lens zoekt moet je geen zoomlens kopen die zijn nooit macro (1:1).
gezien op dit moment mijn budget dacht ik aan deze lenzen.
maar sigma is toch goed? ik heb een 300mm apo gehad en vond ik echt goed.
Maar met bovenstaande zijn toch goede portret foto's te maken?
tja de 85mm is natuurlijk erg verleidelijk maar ik heb op dit moment gezien omstandigheden maar een bepaald budget en die 50mm 1.8 is goed betaalbaar.
Mijn D80 heeft een crop van 1,5 dus op kleinbeeld is dit 75mm.
hiermee kom ik toch al een heel eind?
en als ik hier nou een tussenring bij plaats dan verleng ik mijn brandpunt, maar verlies ik dan ook lichtsterkte? of gaat dit niet op bij prime lenzen?
hiermee kom ik toch al een heel eind?
en als ik hier nou een tussenring bij plaats dan verleng ik mijn brandpunt, maar verlies ik dan ook lichtsterkte? of gaat dit niet op bij prime lenzen?
tussenringen zijn leuk voor macro, maar je verliest ook lichtsterkte en reken erop dat met 3 tussenringen je AF regelmatig het spoor bijster is.
Tussenringen doen niets anders dan je werkafstand verkleinen zodat je dichter bij het onderwerp scherp kunt stellen.
Je bedoelde denk ik een teleconverter, 1,4x. 1,7x, 2x of 3x, maar de nikon varianten passen niet op een 50mm prime, een kenko zou kunnen, maar bedenk dat met een converter je beeld qua scherpte en contrast behoorlijk slinkt.
Niet doen dus...en al helemaal niet op een lens van 100 a 115 euro
de converter is al het dubbele.....
Tussenringen doen niets anders dan je werkafstand verkleinen zodat je dichter bij het onderwerp scherp kunt stellen.
Je bedoelde denk ik een teleconverter, 1,4x. 1,7x, 2x of 3x, maar de nikon varianten passen niet op een 50mm prime, een kenko zou kunnen, maar bedenk dat met een converter je beeld qua scherpte en contrast behoorlijk slinkt.
Niet doen dus...en al helemaal niet op een lens van 100 a 115 euro

de converter is al het dubbele.....
- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Dat klinkt als een Canon-ervaring, omdat de lens geen HSM heeft, heeft hij een rumoeriger motor in de lens zitten. Bij een niet-HSM Nikon variant wordt de scherpstelmotor in de camera gebruikt en ik dacht niet dat de D80 zo rumoerig was.marx schreef:De sigma heeft geen HSM, dus een tragere, en rumoerige AF,
De reden dat er altijd geroepen wordt "portret op 85 mm" heeft te maken met de vertekening van lenzen, rond de 85 mm is deze minimaal.manuel schreef:die 50mm 1.8 is goed betaalbaar.
De cropfactor die jij erbij haalt, heeft te maken met iets anders, namelijk met de beeldhoek. De beeldhoek is bepalend voor de afstand tot je onderwerp en wordt bepaald door brandpuntsafstand vd lens en de grootte vh lichtgeboelig oppervlak.
Maar natuurlijk kun je met alles tussen de 50 en 150 mm acceptabele portretten maken.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.