Na vooraf via de app al ideeen over styling uitgewisseld te hebben en het opschrijven/uittekenen van wat belichtingsideetjes was het maandag dan zover - drie uur lang non-stop losgaan met natuurlijk en flitslicht, hier en daar aangevuld met wat rook uit de rookmachine. Hieronder enkele resultaten met wat technische info voor de kijkers die dit interessant vinden.
1. Een van de eerste foto's, met de 85mm 1.8 voor een beperkte scherptediepte en bij het raam voor zacht natuurlijk licht.

2. De zon brak door buiten en dit was een van de belichtingen die ik vooraf al opgeschreven had. De belichting is simpel (flitser met grote softbox links van de camera) maar het ging mij om het zichtbaar maken van de "zonneharpen". Dus met de rookmachine wat rook gemaakt, even wachten tot de onnatuurlijk ogende rookflarden vanzelf overgingen in een egale dunne nevel en toen snel weer aan de slag.

3. De zon begon alweer te verdwijnen maar ik wilde ook nog een wat wijdser beel maken. Dat betekende de overige meubels uit beeld slepen op deze stoel na, zelfde hoofdlicht als de vorige foto maar met wat extra rook.

4. De zon was weg maar om toch de achtergrond nog wat op te halen een tweede flitser recht achter het model gezet om zo de rook achter het model op te lichten. Omdat de rook daardoor wat blauw oogde het flitslicht van die flitser iets warmer gemaakt met 1/2 CTO gel.

5. Guinevere wilde graag ook met haar nieuwe blauwe jurk op de foto. Na een kort experiment met blauw flitslicht wat niet echt naar mijn zin was (maar ja, fotograferen is nu eenmaal veel proberen en er dan soms achter komen dat iets toch niet werkt) wederom voor natuurlijk licht gegaan. Omdat er nog een heel klein beetje nevel in de ruimte hing gaf het raamlicht nog net een beetje extra gloed.

6. Een wat pittigere outfit wederom bij natuurlijk licht. De rook was inmiddels helemaal opgetrokken dus een wat contrastrijker beeld.

7. Omdat ik ook graag de patronen op de verweerde muren nog een keer wilde gebruiken nog een foto zonder daglicht en met wat harder flitslicht. Als hoofdlicht een flitser in een kleine softbox/beautydish met grid rechtsboven het model. De schaduwen wat opgelicht door invullicht van een tweede flitser met grote softbox op laag vermogen.

Voor mij was dit zo'n shoot waardoor ik de rest van de week met een glimlach op mijn gezicht rond liep. Een hele toffe en creatieve samenwerking waarbij we in drie uur tijd (inclusief opbouwen en afbreken, verkleden en meubels sjouwen) veel verschillende platen hebben kunnen maken, platen waarvan ik iedere keer weer blij wodt als ik er naar kijk.
En dat alles natuurlijk niet het minst dankzij model Guinevere.
Bedankt voor het kijken!