Op welke lens hebben jullie een CP filter?
- Maud
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Op welke lens hebben jullie een CP filter?
Goedemorgen,
Ben naar de juiste afweging aan het zoeken wat de beste optie is als ik een CP filter ga aanschaffen. Ze zijn niet goedkoop dus moet nu nog wel even kiezen..
Op mijn 18-135 lens of mijn 50mm 1.8D lens.
Ik denk dat ik de filter het meest ga gebruiken in Canada en dan met name de grote mooie shots van de bergen en meren..
Kunnen jullie mij adviseren?
Dank alvast
Gr.
Maud
Ben naar de juiste afweging aan het zoeken wat de beste optie is als ik een CP filter ga aanschaffen. Ze zijn niet goedkoop dus moet nu nog wel even kiezen..
Ik denk dat ik de filter het meest ga gebruiken in Canada en dan met name de grote mooie shots van de bergen en meren..
Dank alvast
Gr.
Maud
D700 | D90 + MB-D80 | Nikkor AF-S 24-70mm F/2.8G ED | Nikon DX 18-135mm | Nikkor 105mm 2.8 | Nikkor 50mm 1.8 | Nikon AF-S 70-300 F/4.5-5.6 VR | Tamron 17-50 F2.8 | 2x SB-600 | Manfrotto statief
Ik heb een B+W pola en een originele Nikon pola. Ik kan je zeggen dat je dat verschil ziet, de Nikon steekt er met kop en schouder boven uit ! Dat is dus echt geen fabeltje noch perceptie wat ook andere forum leden en onze voorzitter regelmatig schrijven.
Hope this helps en suc6,
ALE
Hope this helps en suc6,
ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters
- Maud
- Forumlid
- Contacteer:
Ale, dank voor deze toevoegingALE schreef:Ik heb een B+W pola en een originele Nikon pola. Ik kan je zeggen dat je dat verschil ziet, de Nikon steekt er met kop en schouder boven uit ! Dat is dus echt geen fabeltje noch perceptie wat ook andere forum leden en onze voorzitter regelmatig schrijven.
Hope this helps en suc6,
ALE

Maar mijn vraag blijft, op welke lens zou ik het meest plezier hebben van het filter..
Gr.
Maud
D700 | D90 + MB-D80 | Nikkor AF-S 24-70mm F/2.8G ED | Nikon DX 18-135mm | Nikkor 105mm 2.8 | Nikkor 50mm 1.8 | Nikon AF-S 70-300 F/4.5-5.6 VR | Tamron 17-50 F2.8 | 2x SB-600 | Manfrotto statief
Re: Op welke lens hebben jullie een CP filter?
De 50mm heeft een kleinere filtermaat. 52mm geloof ik. Die pola zal een stuk goedkoper zijn dan de 72mm filter die je voor de 18-135 nodig hebt.Maud schreef:Goedemorgen,
Dank alvast
Gr.
Maud
Ik denk dat je toch meer hebt aan een polarisatiefilter voor je 18-135. Die lens zul je toch vaker gebruiken. In de zomer als de zon hoog aan de hemel staat is een polarisatiefilter, bijna onmisbaar. Ik heb het idee dat je vooral bij groothoekopnamen van een polarisatiefilter gaat profiteren.
Maud,
Ik denk dat je zelf het antwoord al gegeven hebt. Als je landschappen gaat fotograferen, zul je voornamelijk het groothoekbereik gebruiken, in jouw geval dan je 18-135mm.
Met oog op toekomstige aanschaf van andere objectieven is het misschien verstandig direct een 77mm aan te schaffen, met een opstap- / verloopring past hij dan op je 18-135. Deze ringen kosten niet zoveel, rond EUR 10,00 per stuk.
groet,
Marco
Ik denk dat je zelf het antwoord al gegeven hebt. Als je landschappen gaat fotograferen, zul je voornamelijk het groothoekbereik gebruiken, in jouw geval dan je 18-135mm.
Met oog op toekomstige aanschaf van andere objectieven is het misschien verstandig direct een 77mm aan te schaffen, met een opstap- / verloopring past hij dan op je 18-135. Deze ringen kosten niet zoveel, rond EUR 10,00 per stuk.
groet,
Marco
Laatst gewijzigd door Marco op do feb 07 2008 4:28 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Ik zou zelf alleen in het groothoekdeel polarisatiefilters kopen.
Ik heb er wel eentje voor op m'n macrolens, maar zelden gebruikt. De reden dat ik er wel een heb is gelegen in het feit dat het een filtermaat 55mm is, en dat is heel incourant. Ik heb 'm dan ook voor €1,= gevonden in de bak bij een lokale fotozaak.
Dus in jouw geval: de 18-135. Filtermaat 67mm wordt overigens veel gebruikt: mijn Nikon 18-70 had het, en ook mijn Tamron 17-50...
Ik heb er wel eentje voor op m'n macrolens, maar zelden gebruikt. De reden dat ik er wel een heb is gelegen in het feit dat het een filtermaat 55mm is, en dat is heel incourant. Ik heb 'm dan ook voor €1,= gevonden in de bak bij een lokale fotozaak.
Dus in jouw geval: de 18-135. Filtermaat 67mm wordt overigens veel gebruikt: mijn Nikon 18-70 had het, en ook mijn Tamron 17-50...
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Contacteer:
55 mm incourant? Sony Alpha werkt ermee, idem dito voor de panasonic fz50. Bij ons een veelverkochte filtermaat.PatrickP schreef:Ik zou zelf alleen in het groothoekdeel polarisatiefilters kopen.
- Maud
- Forumlid
- Contacteer:
?? bestaat dat?wim schreef:Filter kopen voor 67 mm en een verloopring van 55 naar 67 mm, kan je op beide objectieven dan toepassen.
Verloopring, hoeveel kosten die ongeveer?
In een gewone fotozaak neem ik aan?
Zou prima oplossing zijn..
Gr.
Maud
eens met ALE en HANS, heb een nikon CP 77mm .gebruik hem op mijn 17-55;2,8 en 12-24;2,8. alleen moet je bij de extreme groothoek uit kijken bij vooral luchten- deze worden over de gehele breedte niet gelijk donkerder. komt waaarschijnlijk door verschillende polarisering bij extreme hoeken( d,r was gellof ik al eens een draadje hieromtrent)
gr ben
gr ben

- Maud
- Forumlid
- Contacteer:
Ga eens zoeken, wederom dankwim schreef:Tussen de 10 en 20 euro denk ik.Maud schreef:?? bestaat dat?wim schreef:Filter kopen voor 67 mm en een verloopring van 55 naar 67 mm, kan je op beide objectieven dan toepassen.
Verloopring, hoeveel kosten die ongeveer?
In een gewone fotozaak neem ik aan?
Zou prima oplossing zijn..
Gr.
Maud
en ik ga even het draadje over de verschillende filters lezen

- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Mijn fotowinkel kwam er blijkbaar niet vanaf. De meest gangbare diameters zijn volgens mij 52, 62, 67 en 77mm. Toch?MEMENTO schreef:55 mm incourant? Sony Alpha werkt ermee, idem dito voor de panasonic fz50. Bij ons een veelverkochte filtermaat.PatrickP schreef:Ik heb er wel eentje voor op m'n macrolens, maar zelden gebruikt. De reden dat ik er wel een heb is gelegen in het feit dat het een filtermaat 55mm is, en dat is heel incourant. Ik heb 'm dan ook voor €1,= gevonden in de bak bij een lokale fotozaak.
Ik houd me er dus duidelijk niet aan:
50mm 1.8: 52
17-50 2.8: 67
90 2.8 macro: 55
100-300 f4: 82
Vooral die laatste is een dure wat filters betreft. De 77mm vind je heel veel, 82mm is duur en veel schaarser!