Graag jullie advies

Discussies over statieven
Plaats reactie
Marceld
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Graag jullie advies

Bericht door Marceld » vr feb 08 2008 8:03 pm

Ik ben op zoek naar een all-round statief met kop om verschillende opnamen te maken (o.a. nacht-, landschaps-, macro-opnamen. Eigenlijk van alles wat... :) ). Opnamen zowel hoog als laag bij de grond. Tevens moet het statief een beetje voorbereid zijn op eventuele toekomstige ontwikkelingen (bijv. de aanschaf van telelenzen etc.).

Na een klein oriënterend onderzoekje heb ik nu twee statieven op het oog: de Manfrotto 055PROB en de 190XPROB met de 804RC2 kop. Beiden zijn vrij compact en kunnen de kolom ook horizontaal aan. Ook kunnen ze helemaal "plat": zo'n 10 cm boven de grond. De 190XPROB is opgevouwen compacter en lichter en heeft een waterpasje en is iets goedkoper.

Mijn gevoel gaat uit naar de 190XPROB. Wat vinden jullie?
En die 804RC2 kop is dat wat voor hetgeen ik hem wil gaan gebruiken?
Wat is de kwaliteit en duurzaamheid van Manfrotto producten?

Nu zag ik dat je er ook tassen bij kunt krijgen. Echter, in de tabel in de catalogus, staat er bij de 190XPROB in combinatie met de 804RC2 kop géén type tas vermeld. Zonder kop zou ik de MBAG70P moeten hebben. Zou dat betekenen dat er geen tas te krijgen is waar zowel het statief als de kop in passen? :roll:

Kortom: wat is wijsheid? Zit ik in de goede richting of hebben jullie alternatieven?

Alle info, tips en ervaringen zijn welkom! :mrgreen:

Alvast bedankt!

groet,
marcel
Nikon D750 • Nikon AF-S 14-24 2.8 • Nikon AF-S 24-70 2.8 • Nikon AF-D 50 1.8 • AF-S 85 1.8G • SB-800 • Gitzo GK2542 met GH3382QD

Urban exploring sinds 2008

Flickr[/size]

Jaap Driest
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Jaap Driest » vr feb 08 2008 8:21 pm

Marcel,

Naar mijn idee zijn Manfrotto-statieven prima professionele statieven. Ik heb een 055DB en ik ben er zeer tevreden over. Ik gebruik een 141RC kop en met die combinatie staat alles stevis als een huis. Ook mijn D70s met 80-200 2.8 objectief, en die combi is toch behoorlijk aan het gewicht.
Ik heb ervoor gekozen omdat een betaalbare combi was en toch stevig.
Natuurlijk kun je goed, beter, best kopen, maar een Gitzo carbon huppeldepup kost al gauw met kop tegen de 600 euro. Dat had ik er niet voor over. Het enige bezwaar waar ik tegenaan loop is dat de middenzuil bij mij niet horizontaal kan. Dat mis ik bij macro-opnamen. Maar de PRO-versie heeft dat nadeel niet begrijp ik.
Voor mij is Manfrotto top.

Mijn combi past in een tas van het eigen merk van Konijnenberg. Was niet zo duur en draagt prima.
D800 D700 FE FM FM3A X100T X70 X-E2

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » za feb 09 2008 5:43 am

Zelf gebruik ik bijna nooit de middenzuil. Nu heb ik een Gitzo uit de 3 serie, met middenzuil, (soms kun je er anders niet bij) maar velen zeggen: geen middenzuil, geen trillingen. Middenzuil zo min mogelijk gebruiken dus. Een middenzuil die dwars kan, zal dit probleem alleen maar verergeren.

Ook kan een statief eigenlijk niet zwaar genoeg zijn.

Voor winkels zijn kleine en lichte statieven echt geweldig. Dat verkoopt heel gemakkelijk. Want eigenlijk willen we dat allemaal, handig, klein, licht en daardoor ook goedkoop. En ze weten zeker dat klanten terug komen voor een beter statief.

Op m'n site een verhaal over de aanschaf van statiefen en links naar testen van koppen en statieven:

aanschaf statief

Marceld
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marceld » za feb 09 2008 10:31 am

Hans,

Bedankt voor de uitgebreide en nuttige info!
Heeft bij mij tot andere inzichten geleid, welke ik in mijn uiteindelijke beslissing zeker zal laten meewegen.

Groet,
marcel
Nikon D750 • Nikon AF-S 14-24 2.8 • Nikon AF-S 24-70 2.8 • Nikon AF-D 50 1.8 • AF-S 85 1.8G • SB-800 • Gitzo GK2542 met GH3382QD

Urban exploring sinds 2008

Flickr[/size]

ton
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door ton » za feb 09 2008 11:09 am

Dag Marcel ,

het enige wat ik nog wil zeggen is koop een goed statief bezuinig er ,
niet op hij moet hoog genoeg zijn en degelijk ,
ik heb verleden jaar een Gitzo Carbon gekocht een hele hoop geld maar
je hebt wel iets goeds dat jaren mee gaat .
Groeten Ton .

Plaats reactie

Terug naar “Statieven”