Corus bij nacht

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
a90
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Corus bij nacht

Bericht door a90 » zo feb 10 2008 12:34 am

Ik liep al even rond met het idee om in de havens van IJmuiden, vanaf de sluis, Corus te fotograferen (hoogovens). Nu deed er zich de gelegenheid voor dat het onbewolkt, helder, matige wind en niet te koud was dus ben ik direct vanavond in de auto gesprongen (sorry Mike, het ging in een opwelling en dacht er niet aan je in te seinen.) :?

Toen ik er kwam zag ik al vanuit de verte dat dit wel eens een fijne shoot kon worden. De wind zorgde voor een gelijkmatige verspreiding van de stoomwolken maar het was gelukkig geen al te harde wind. Het potentieel is enorm en de mogelijkheden heel uitgebreid. Ik heb slechts een klein stukje vanaf 2 standpunten bekeken / gefotografeerd maar ik zou er de hele nacht wel willen doorschieten. Overal lichtjes, weerspiegeling maar ook nog activiteit (kranen die werken, boten die varen etc.) :)

Bij deze een korte impressie:

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door a90 op zo feb 10 2008 12:43 am, 1 keer totaal gewijzigd.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

remoss
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door remoss » zo feb 10 2008 12:42 am

Mooi platen A90. Ik ken het bedrijf op mijn duimpje en kan je verzekeren dat vanaf het bedrijfenterrein zelf ook erg mooie foto's te maken zijn. Ik kom er namelijk al 30 jaar bijna dagelijks :)
Jammer genoeg is het niet toegestaan om er zomaar even foto's te maken, maar zit er wel eens aan te denken om mijn tasje met fotospullen naar binnen te smokkelen ;)

Er zullen een aantal mensen zijn die gaan "klagen" over de gele kleur in de foto's. Ik kan in ieder geval bevestigen dat die kleur redelijk goed is vanwege de vele gele natrium lampen.
In foto 7 zie je dan ook de "gewone" kleuren, een erg mooie foto overigens (misschien is het nummeren van de foto's gemakkelijker).

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » zo feb 10 2008 12:47 am

Dank René, nummeren is altijd een goed idee :) De gele kleur is inderdaad met name op de overzichtsfoto's duidelijk aanwezig en het is niet anders. Op foto 7 staan wat meer witte lichten waarmee je gelijk het verschil ziet.

Foto 7 was een 'ongelukje' Ik had namelijk helemaal niet in de gaten dat er een boot aankwam. Pas nadat ik een blauwe veeg zag op mijn scherm begreep ik wat er was gebeurd (sluitertijd van 15 sec.) :)

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

remoss
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door remoss » zo feb 10 2008 12:50 am

Ken je nagaan, actie vastleggen met 15 seconden sluitertijd. Zegt iets over de fotograaf en/of de camera :)

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » zo feb 10 2008 12:59 am

Dankbaar onderwerp en heel goed geslaagd.

Aan het geel ontkom je bijna niet, enige oplossing is en blijft fotograferen als er nog net wat daglicht in de lucht zit.
Maar ja, dan is het geen echte nacht fotografie meer.

Luc.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

Grojan
Forumlid
Forumlid

Bericht door Grojan » zo feb 10 2008 1:27 am

Zeker erg mooie platen , mooie schone platen uit je D3 ,wat voor iso heb je hier gebruikt als ik vragen mag ?

Groeten Jan.

remoss
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door remoss » zo feb 10 2008 1:38 am

In alle foto's ISO 200 Jan, zo te zien in de EXIF

Maud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door Maud » zo feb 10 2008 10:06 am

Nummer 7 voor mij!
Heel mooi en gaaf vastgelegd, komt ook door die wind..

Gr.
Maud
D700 | D90 + MB-D80 | Nikkor AF-S 24-70mm F/2.8G ED | Nikon DX 18-135mm | Nikkor 105mm 2.8 | Nikkor 50mm 1.8 | Nikon AF-S 70-300 F/4.5-5.6 VR | Tamron 17-50 F2.8 | 2x SB-600 | Manfrotto statief

Nicole
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Nicole » zo feb 10 2008 10:27 am

Mooi geslaagd zeg ! Mooie kleuren en de rook vind ik ook mooi gedaan.
NAS Buikpijn

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » zo feb 10 2008 10:35 am

Het grappige is dat de rook of stoom er nog niet zo heel spectaculair uitziet als je er naar kijkt. Maar een tijdopname maakt er heel wat anders van :)

Bijvoorbeeld bij 3 en 5 lijkt het net een massieve stroom aan stoom maar in werkelijkheid ziet het er niet zo uit. hetzelfde geldt voor het water bij 1. Als je er naar staat te kijken dan schittert en glinstert het continue. Nu met een tijdopname wordt het een egaler geheel van licht en kleur.

Het is erg leuk om te doen en bovendien reuze eenvoudig. Statief met de camera erop. Een beetje inzoomen hier en daar, een lange sluitertijd en je hebt al heel leuke plaatjes. Er waren overigens nog een paar mensen aan het fotograferen, het was zowaar druk aan de kade :shock:

wil
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door wil » zo feb 10 2008 10:49 am

mooie foto's. Haven en Corus IJmuiden is mijn favoriete plek om te fotograferen. Altijd als ik op pad ga kom ik in gemeente Velsen uit. Meeste mensen vinden het een afschuwelijke plek. Mij blijft het boeien. Misschien omdat mijn jeugd in die gemeente was. Kwam laatst nog prints tegen die ik ongeveer 30 jaar geleden heb gemaakt. Ik had toen een periode van alleen maar in de avond foto's maken. Toevallig dacht ik er gisteravond nog aan toen ik de enorme vlammen zag van het affakkelen. Helaas ik was op weg naar een danscursus in IJmuiden en geen camera bij mij.
Denk met dit mooie weer dat ik vanmiddag de spullen weer in koffer van de motor stop en rondje havens en oud-ijmuiden pak.

evertfoto

Bericht door evertfoto » zo feb 10 2008 8:15 pm

Leuke foto's.
Werk er ook alweer (bijna) 36jaar. Heb wel toestemming om op het terrein te mogen fotograferen, maar kom er nooit als het echt donker is.
Het standpunt die je nu gekozen je gekozen hebt, is volgens mij ook de beste.

Martin 67

Bericht door Martin 67 » zo feb 10 2008 9:59 pm

Prachtige serie, doet mij beseffen dat ik toch hoognodig eens een statief moet aanschaffen :)

mikemix

Bericht door mikemix » zo feb 10 2008 10:14 pm

Prachtige platen, a90.
Ook puntje: het "crispy" van 7, mis ik een beetje in de voorgaande en dan met name in 1,2 en 6.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma feb 11 2008 12:58 am

Erg goed geslaagd. Ik heb er ook wel eens gestaan met mijn nietige D70. Ze waren niet zo mooi als deze, maar ik ga zeker weer eens terug (het is hier 10 minuten vandaan), zeker na het zien van deze foto's!

Mijn favoriet is 3, al zou ik 'm nog iets krapper kaderen denk ik. Reden: ik vind 'm origineler dan veel andere...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”