Afbeeldingsformaat aanpassen, wanneer?
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Ik ga foto's maken welke bestemd zijn voor een boek. Het wordt een fotoboek waarin oude foto's komen van Apeldoorn, met daarnaast een foto van het hier en nu. Die moeten dus gemaakt gaan worden.
Dit is mede een initiatief van de Vereniging Oud Apeldoorn, waarvoor ik samen met 2 andere fotograaf-vrijwilligers het fotowerk verzorg. Tot zover mijn introductie.
De foto's moeten aangeleverd worden in het volgende formaat: 3000 pixels breed (20 cm) en 300 DPI.
In JPEG en RGB.
Lijkt mij geen probleem, al uitgeprobeerd.
Maar wat is de meest werkbare volgorde? Eerst het gewenste formaat aanpassen en dan verder bewerken, of dat later in het proces doen?
Ik fotografeer in NEF en bewerk deze in LR en sla de bewerkte foto's op in TIFF.
Daarna gaan de bewerkte foto's als laatste in Topaz Photo AI voor verscherping/denoise, waarna deze opgeslagen worden in JPEG, de foto is dan klaar.
Ik hoor graag van jullie.
Dit is mede een initiatief van de Vereniging Oud Apeldoorn, waarvoor ik samen met 2 andere fotograaf-vrijwilligers het fotowerk verzorg. Tot zover mijn introductie.
De foto's moeten aangeleverd worden in het volgende formaat: 3000 pixels breed (20 cm) en 300 DPI.
In JPEG en RGB.
Lijkt mij geen probleem, al uitgeprobeerd.
Maar wat is de meest werkbare volgorde? Eerst het gewenste formaat aanpassen en dan verder bewerken, of dat later in het proces doen?
Ik fotografeer in NEF en bewerk deze in LR en sla de bewerkte foto's op in TIFF.
Daarna gaan de bewerkte foto's als laatste in Topaz Photo AI voor verscherping/denoise, waarna deze opgeslagen worden in JPEG, de foto is dan klaar.
Ik hoor graag van jullie.
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
-
- Moderator
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Afbeeldingsformaat aanpassen, wanneer?
Als laatste het formaat aanpassen. Is de extra bewerking in Topaz echt nodig? Zal toch gaan om buitenfoto's die bij goed licht worden gemaakt. Dan lijkt mij dat alles in LR te regelen moet zijn en hoef je ook niet in Tiff op te slaan.
-
- Redactie NCN Magazine
- Contacteer:
Volledig met Skippy eens, ik maak al jarenlang op die manier fotoboeken. Foto's schieten in Raw, bewerken in Lightroom en dan bij het exporteren in het exportveld de afmetingen en eventuele andere specificaties aangeven en vervolgens als jpg exporteren/opslaan. Verscherping en ruisreductie kunnen ook gewoon in Lightroom. Daarmee verkort je je workflow. En gezien het soort foto's, vooral buiten zal worden genomen zoals Skippy al aangeeft, vermoed ik ook dat ruisreductie nauwelijks tot niet nodig zal zijn.
Succes met je project. Mooi en leuk initiatief. Het is in mijn eigen woonplaats ook gedaan en erg leuk om zowel de verschillen als herkenbaarheid tussen verleden en heden te zien.
Succes met je project. Mooi en leuk initiatief. Het is in mijn eigen woonplaats ook gedaan en erg leuk om zowel de verschillen als herkenbaarheid tussen verleden en heden te zien.
-
- Clublid
- Contacteer:
Verscherpen doe je na formaat aanpassen. Doe je het ervoor en pas je het formaat flink aan dan blijft er weinig over van je verscherping. Er zijn resize programma's die hierbij rekening houden en corrigeren al naar gelang de risize.
RVK
RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning
https://robvankralingen.fotoport.nl/
https://robvankralingen.fotoport.nl/
-
- Clublid
- Contacteer:
Dank voor jullie reacties.
Optie bestandsafmeting aanpassen in LR even niet aan gedacht.
Maar omdat ik regelmatig in een wat hogere ISO fotografeer met met dito mogelijke ruis blijf ik vooralsnog bij Topaz als eindbewerking.
Maar om de workflow te verkorten is een andere methode zeker het proberen waard. Project is al omslachtig genoeg.
Optie bestandsafmeting aanpassen in LR even niet aan gedacht.
Maar omdat ik regelmatig in een wat hogere ISO fotografeer met met dito mogelijke ruis blijf ik vooralsnog bij Topaz als eindbewerking.
Maar om de workflow te verkorten is een andere methode zeker het proberen waard. Project is al omslachtig genoeg.
Nikon D7500
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
- keenoncoolstuff
- Clublid
- Contacteer:
Hier spreekt je opdrachtgever zichzelf al tegen, want bij 300 dpi en 3000 pixels kom je op 10" breedte (25,4 cm).jan24 schreef:De foto's moeten aangeleverd worden in het volgende formaat: 3000 pixels breed (20 cm) en 300 DPI.
En bedoelen ze sRGB of AdobeRGB?
Weten ze zelf wel wat ze willen?

Rob
All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.
flickr
If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.
flickr
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
Dit is nu precies het verschil tussen een Internet forum (inzoomen op technische fouten in omschrijvingen), en werken in de praktijk (meedenken over de daadwerkelijke vraag).keenoncoolstuff schreef:[
Hier spreekt je opdrachtgever zichzelf al tegen, want bij 300 dpi en 3000 pixels kom je op 10" breedte (25,4 cm).
Want in principe heb je natuurlijk gelijk, maar het is (hoewel dus onjuist) in de praktijk echt heel erg normaal dat de (minimale) gewenste aanleverresolutie wordt gegeven (3000 pixels lange zijde) tegelijk met het beoogde gebruik (plaatsingsformaat 20cm gedrukt op 300dpi). Dat zouden ze eigenlijk in 2 zinnen moeten zetten. Maar soms kun je dus ook gewoon even ‘meedenken’…
En volgens jouw rekensom lever je in feite dus gewoon iets meer resolutie aan dan nodig. Helemaal goed dus. Beter dan (net) te weinig pixels aanleveren.
Heb is in de praktijk ook echt zelden een probleem om meer pixels aan te leveren. Eigenlijk geven ze altijd een minimale resolutie voor het geval de fotograaf teveel gaat croppen of werkt met een te lage resolutie sensor. Maar dat laatste is natuurlijk zelden nog een probleem tegenwoordig. En eventueel met een AI upscale ook wel op te lossen.
Persoonlijk zou ik niet herschalen maar gewoon croppen zoals je het beeld optimaal vindt en dan op 100% exporteren, mits dat minimaal 3000 pixels lange zijde is. Zo lever ik in 99% van de gevallen mijn beelden aan klanten aan als men niet echt specifiek om een exacte resolutie vraagt. Dat laatste gebeurt regelmatig bij online gebruik.
Ook het moment van verscherpen levert in de praktijk alleen problemen op bij hele extreme afdrukken, hele extreme schalingen of crops door de klant, en ander heel specifiek gebruik (musea, art prints, speciale grote fotoboeken, etc). Voor normaal drukwerk zoals deze krijg je echt nooit problemen als je een goede naverscherping doet in Lr (eventueel na een AI denoise) en dan je export draait.
Laatst gewijzigd door Vincent op vr jun 28 2024 4:30 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Fin.
-
- Clublid
- Contacteer:
@ keenoncoolstuff
Ik vrees, dat men mijn vraag niet verwacht had. Wij fotograferen doorgaans t.b.v. het archief en voor het verenigingsblad. Dan komt het allemaal niet zo nauw.
Nu het om een echt boek gaat liggen de eisen m.i. mogelijk anders. Ze zijn nog niet van mij af.
@Vincent
Jouw adviezen neem ik ook ten harte. Dank hiervoor.
Ik vrees, dat men mijn vraag niet verwacht had. Wij fotograferen doorgaans t.b.v. het archief en voor het verenigingsblad. Dan komt het allemaal niet zo nauw.
Nu het om een echt boek gaat liggen de eisen m.i. mogelijk anders. Ze zijn nog niet van mij af.
@Vincent
Jouw adviezen neem ik ook ten harte. Dank hiervoor.
Nikon D7500
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
- keenoncoolstuff
- Clublid
- Contacteer:
Vincent, het probleem is dat de uitkomst beter is wanneer je 2000 pixels rekent uit een bestand dat 4000 pixels breed is, dan wanneer je dat doet uit 2500. Daaruit volgt namelijk een erg rare interpolatie. Je levert dan wel een scherpe foto aan, die uiteindelijk vies onscherp uit kan zien. Daarom zou ik TS aanraden voor de zekerheid nog even navragen wat ze écht willen.
All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
flickr
flickr
-
- Clublid
- Contacteer:
@ keenoncoolstuff
Absoluut, het laatste woord hierover is binnen de vereniging nog niet gezegd, wat mij betreft.
Ik vermoed, dat men wat al te makkelijk denkt over het uitbrengen van een boek met daarbij het nodige fotomateriaal.
Absoluut, het laatste woord hierover is binnen de vereniging nog niet gezegd, wat mij betreft.
Ik vermoed, dat men wat al te makkelijk denkt over het uitbrengen van een boek met daarbij het nodige fotomateriaal.
Nikon D7500
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
-
- Clublid
- Contacteer:
Nog even een aanvulling.
Ik heb een een prachtige rekentool gevonden waarmee ik het aantal pixels kan bereken in relatie tot het aantal DPI en gewenste formaat van de foto. Voor wat het waard is.
Is er een programma dan wel een optie in PS waarin ik het aantal pixels en DPI kan invoeren en daarmee in elk geval juist kan croppen.
Uit jullie eerdere reacties begrepen, dat croppen de voorkeur verdient boven verkleinen.
Ik zeg het eerlijk, ik ben aardig op de hoogte van de fototheorie, maar pixels en DPI, waarmee ik mij eigenlijk (onterecht) nooit heb beziggehouden doen mij soms duizelen. Voor een aantal van jullie is dat gesneden koek, ik zit nog op het niveau gesneden ontbijtkoek.
Ik heb een een prachtige rekentool gevonden waarmee ik het aantal pixels kan bereken in relatie tot het aantal DPI en gewenste formaat van de foto. Voor wat het waard is.
Is er een programma dan wel een optie in PS waarin ik het aantal pixels en DPI kan invoeren en daarmee in elk geval juist kan croppen.
Uit jullie eerdere reacties begrepen, dat croppen de voorkeur verdient boven verkleinen.
Ik zeg het eerlijk, ik ben aardig op de hoogte van de fototheorie, maar pixels en DPI, waarmee ik mij eigenlijk (onterecht) nooit heb beziggehouden doen mij soms duizelen. Voor een aantal van jullie is dat gesneden koek, ik zit nog op het niveau gesneden ontbijtkoek.

Nikon D7500
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
- henkk
- Clublid
- Contacteer:
Jan, ik snap en respecteer dat het je duizelt.
Als ik het goed zie is pixels/inch iets dat er alleen voor afdrukken toe doet. Voor het beeld zelf zijn alleen pixels interessant.
Zoals ik het zie is croppen = uitsnijden, houd je minder pixels over en verandert door het croppen het aantal pixels per inch niet (maar heb je wel minder inches). Croppen doe je met een croptool, meestal weergegeven door een vierkantje met uitstekende stukjes (een snijraam als het ware of je beide duimen en wijsvingers zoals Ernst het leert op workshops).
Verkleinen zie ik op twee manieren:
1) minder pixels bij zelfde aantal pixels/nch; dan krijg je een kleiner beeld met minder pixels; dat is meestal nodig voor de forummax van 2048; het aantal pix/inch doet er hier eigelijk niet toe zo lang je niet gaat afdrukken;
2) meer pixels per inch instellen; geeft een kleiner beeld met hetzelfde aantal pixels. Afhankelijk van de printer kan het wel scherper worden.
Als je minder pix/inch instelt, krijg je een grotere afdruk.
Still confused but at a higher level?
(ik sta open voor verbeteringen/aanvullingen)
Als ik het goed zie is pixels/inch iets dat er alleen voor afdrukken toe doet. Voor het beeld zelf zijn alleen pixels interessant.
Zoals ik het zie is croppen = uitsnijden, houd je minder pixels over en verandert door het croppen het aantal pixels per inch niet (maar heb je wel minder inches). Croppen doe je met een croptool, meestal weergegeven door een vierkantje met uitstekende stukjes (een snijraam als het ware of je beide duimen en wijsvingers zoals Ernst het leert op workshops).
Verkleinen zie ik op twee manieren:
1) minder pixels bij zelfde aantal pixels/nch; dan krijg je een kleiner beeld met minder pixels; dat is meestal nodig voor de forummax van 2048; het aantal pix/inch doet er hier eigelijk niet toe zo lang je niet gaat afdrukken;
2) meer pixels per inch instellen; geeft een kleiner beeld met hetzelfde aantal pixels. Afhankelijk van de printer kan het wel scherper worden.
Als je minder pix/inch instelt, krijg je een grotere afdruk.
Still confused but at a higher level?
(ik sta open voor verbeteringen/aanvullingen)
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
-
- Clublid
- Contacteer:
@Henkk
Dank voor jouw toelichting, croppen is mij bekend, verkleinen ook.
Maar de aanvullingen in beiden neem ik van harte tot mij.
Interessante materie, toch mij hierin maar iets meer verdiepen.
Dank voor jouw toelichting, croppen is mij bekend, verkleinen ook.
Maar de aanvullingen in beiden neem ik van harte tot mij.
Interessante materie, toch mij hierin maar iets meer verdiepen.
Nikon D7500
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
-
- Clublid
- Contacteer:
Het verdiepen in de materie blijft voor mij persoonlijk interessant en zinvol.
Maar t.a.v. de fotografie voor het genoemde boek wordt mij veel zorgen uit handen genomen. Een grafisch ontwerper gaat de foto's dermate aanpassen aan formaat en DPI, dat deze optimaal in het boek afgedrukt gaan worden.
Een eerste setje proeffoto's al bezorgt bij de persoon in kwestie. Deze was content met de kwaliteit en composities. Werd als perfect omschreven. Ik kan ermee leven.
Ik wilde jullie voor de volledigheid hierover toch informeren, na alle adviezen/tips die ik mocht ontvangen.
Maar t.a.v. de fotografie voor het genoemde boek wordt mij veel zorgen uit handen genomen. Een grafisch ontwerper gaat de foto's dermate aanpassen aan formaat en DPI, dat deze optimaal in het boek afgedrukt gaan worden.
Een eerste setje proeffoto's al bezorgt bij de persoon in kwestie. Deze was content met de kwaliteit en composities. Werd als perfect omschreven. Ik kan ermee leven.

Ik wilde jullie voor de volledigheid hierover toch informeren, na alle adviezen/tips die ik mocht ontvangen.
Nikon D7500
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
- DannySan
- Clublid
Wat goed om te horen Jan! Heel veel plezier met deze mooie opdracht