Er komen steeds meer mogelijkheden op de camera's en waar dat zinvol lijkt, wil ik die wel eens proberen. Onlangs in Cornwall vlogen de gierzwaluwen (denk ik) af en aan naar hun nesten in de muur van een oude boerenschuur. Maar dat gaat zo ongelofelijk snel dat je altijd te laat bent met een gewone opname. Ik heb de Z f dus maar eens op continu 30 fps gezet met voor-ontspan opname en gekeken hoe dat zou uitpakken. Ingesteld op 1 sec voor ontspannen bewaren en 1 sec erna opnemen. Ik zat er op ruim 10 m afstand tegenover, globaal haaks op hun vluchtpad. De ontspanknop half ingedrukt, regelmatig even loslaten om de buffer te legen en als een vogel in de buurt kwam, afdrukken. Ik kwam er al snel achter dat een snelle sluitertijd noodzakelijk was. 80-200 met TC17 werkte wel maar toch een te beperkt beeldveld en scherptediepte. Maar uiteindelijk ben ik niet ontevreden over de resultaten (alles 100% crop):
1. met de TC17, vogel remt af voor de landing:
_HK03389_bewerkt-1 by
Henk Kohsiek, on Flickr
2. zonder TC, vogel remt ook hier af:
_HK03382_bewerkt-1 by
Henk Kohsiek, on Flickr
3. zonder TC, vogel vliegt uit op zoek naar nieuw voedsel:
_HK03324_bewerkt-1 by
Henk Kohsiek, on Flickr
4. ik heb ook nog een filmpje gemaakt van een handvol opnamen; klik op het beeld om via Flickr de video af te spelen (de film start als de vogel in beeld komt maar is niet op volle snelheid, dan zou hij nog korter zijn geworden):
Zwaluwen1a by
Henk Kohsiek, on Flickr