Museum De Lakenhal Leiden

Plaats reactie
Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Museum De Lakenhal Leiden

Bericht door Skippy » di aug 20 2024 11:24 am

Afgelopen zondag heb ik een kort bezoek aan dit mooie (zowel het gebouw als de collectie) museum gebracht. Twee van de fotos die ik gemaakt heb wil ik hier graag laten zien.

1. Van dit beeld vind ik met name de tegelvloer interessant. Deze ziet er namelijk precies zo uit zoals je op schilderijen uit de 16e/17e eeuw ziet.
AfbeeldingGRIII_R0000933 by Luc de Schepper, on Flickr

2. Dit glas-in-lood-paneel heeft een bijzonder verhaal.

Ter gelegenheid van het honderdjarig bestaan van het Algemeen Handelsblad ontwierp Harm Kamerlingh Onnes omstreeks 1927 een reeks glas-in-lood ramen voor het hoofdkantoor aan de Nieuwezijds Voorburgwal in Amsterdam.

De voorstellingen in de ramen laten zien hoe dagelijks de krant gemaakt wordt en van de persen rolt. De bovenste rij ruiten geeft de financiële zijde van het bedrijf weer. De tweede rij van boven is gewijd aan de typografische afdelingen en de derde rij toont de redactie. De onderste rij laat het drukken van de krant zien. Duidelijk is te zien hoe de kunstenaar beïnvloed werd door de geometrische constructies van De Stijl.

Toen het Handelsblad in 1970 fuseerde met de Nieuwe Rotterdamse Courant, werd het glas-in-loodraam uit het pand gesloopt. Een boer kocht de ramen op omdat hij het lood wilde gebruiken. De twintig panelen werden in 2004 teruggevonden in een boerenstal bij Amsterdam. De boer was nooit begonnen aan het scheiden van het glas en lood, waardoor de ramen met relatief geringe schade werden teruggevonden. Na restauratie konden ze worden overgebracht naar Museum De Lakenhal in Leiden.

AfbeeldingGRIII_R0000949 by Luc de Schepper, on Flickr

RGS
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Museum De Lakenhal Leiden

Bericht door RGS » di aug 20 2024 12:26 pm

Heel erg fraai Luc. Foto 2 heeft mijn persoonlijke voorkeur. Lekker strak neergezet.

Leuk om ook de toelichting erbij te lezen :thumbup:
Fujifilm GFX100FR, Ricoh GR3, Nikon Z9, Z6_III en alleen Z lenzen. Mijn foto’s vind je op Flickr.

Karina2
Redactie NCN Magazine
Redactie NCN Magazine
Contacteer:

Bericht door Karina2 » di aug 20 2024 1:38 pm

Sluit ik me bij aan, met als verschil dat ik geen voorkeur heb, beide spreken me aan. In de 1e vind ik compositie, licht en kleurstelling ook erg prettig. 2e beeld is erg leuk en vind ik heel bijzonder, omdat het een heel andere stijl van glas-in-lood is en een heel ander erg origineel onderwerp als verhaallijn heeft.

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » di aug 20 2024 8:52 pm

Bedankt Richard en Karen voor jullie reacties.

P.S.
Foto 1 heeft mijn voorkeur, zit meer eigen inbreng in.

Genster
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Genster » wo aug 21 2024 5:34 pm

Apart :thumbup:

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » wo aug 21 2024 11:43 pm

Apart als in ok? :wink: Bedankt René voor je reactie.

Gemmageluk60
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Gemmageluk60 » do aug 22 2024 10:24 am

Net een stripverhaal die ramen, mooi.
Goed dat ze bewaard zijn gebleven, best wel mazzel!
Het drukken gaat er tegenwoordig wel heel anders aan toe.
"Het leven draait niet om wachten tot de storm voorbij is, het gaat erom te leren dansen in de regen."-Vivian Greene

Willem Focus
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: **

Bericht door Willem Focus » do aug 22 2024 11:14 am

Hi Luc,

Eigenlijk gaat mijn voorkeur ook naar de 1e foto. Maar ik vraag me af of je met een polarisatie filter de spiegeling van het glas in het kastje niet weg had kunnen halen, want dat trekt ook aandacht naar zich toe wat denkelijk niet de bedoeling is.

Groet......Willem :wink:
Nikon Z8 en mooi glaswerk van datzelfde merk

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » do aug 22 2024 4:21 pm

Gemmageluk60 schreef:Net een stripverhaal die ramen, mooi.
Goed dat ze bewaard zijn gebleven, best wel mazzel!
Het drukken gaat er tegenwoordig wel heel anders aan toe.
Ja leuk hè. En een bijzonder verhaal als kers op de taart.

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » do aug 22 2024 4:25 pm

Willem Focus schreef:Hi Luc,

Eigenlijk gaat mijn voorkeur ook naar de 1e foto. Maar ik vraag me af of je met een polarisatie filter de spiegeling van het glas in het kastje niet weg had kunnen halen, want dat trekt ook aandacht naar zich toe wat denkelijk niet de bedoeling is.

Klopt Willem, een polafilter had inderdaad de spiegeling onderdrukt. Maar op de Ricoh GRIII past alleen een filter met een adapter set. En die heb ik niet. Sowieso ben ik qua hulpmiddelen als filters, flitsers en statief een luie fotograaf geworden. Been there, done that. Ik vind het nu teveel gesjouw en gedoe. Mijn uitdagingen zijn tegenwoordig fotograferen met vaste brandpunten, onderwerpkeuze, compositie en nabewerking.

Willem Focus
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: **

Bericht door Willem Focus » do aug 22 2024 4:53 pm

Skippy schreef:
Willem Focus schreef:Hi Luc,

Klopt Willem, een polafilter had inderdaad de spiegeling onderdrukt. Maar op de Ricoh GRIII past alleen een filter met een adapter set. En die heb ik niet. Sowieso ben ik qua hulpmiddelen als filters, flitsers en statief een luie fotograaf geworden. Been there, done that. Ik vind het nu teveel gesjouw en gedoe. Mijn uitdagingen zijn tegenwoordig fotograferen met vaste brandpunten, onderwerpkeuze, compositie en nabewerking.

Heel herkenbaar. Maar als je iets wilt zeggen over een foto dan moet het wel een soort van zinnig zijn. Want anders zeg je bij jouw werk alleen maar: mooi-top en geweldig. :D

Om dezelfde reden heb ik een behoorlijk aantal zaken verkocht en/of ingeruild en mezelf verwend met een soort van gedroomde camera met de lens die ik 90% van de tijd gebruik. Z8+ Z 24-70 F2.8

Nikon Z8 en mooi glaswerk van datzelfde merk

Plaats reactie

Terug naar “Evenementen, Concerten en Musea”