Viewer voor *.nef onder Windows11

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
Plaats reactie
MartiNikon
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Viewer voor *.nef onder Windows11

Bericht door MartiNikon » za aug 24 2024 4:05 pm

Goedemiddag,

ik gebruik al jaren Faststone viewer (faststone.exe) als viewer voor mijn nef-files (D7200/Z62), tegenwoordig onder windows11.
En tot gisteren werkte dat prima. Mijn laptop bevat geen top kwaliteit videokaart/scherm en is niet gecalibreerd,
maar voldeed tot nu toe prima. Gisteren een nieuwe lens gekregen (Z24-200 F4/6.3), ik weet het, geen topkwaliteit
maar voor mijn hobby goed genoeg. Paar foto's van de hei in bloei gemaakt, inclusief blauwe wolkenluchten.
Deze geladen in Faststone en van de 10 foto's hebben er 8 rare, horizontale strepen in de blauwe delen van de foto's.
Meteen moest ik denken aan de rare kringen bij deze lens, uit een ander draadje op dit forum.
Het zal toch niet, dat deze lens daar ook last van heeft?
Nu schrik ik qua software niet zo snel, dus heb ik een paar andere viewers geinstalleerd en de dinosaurus Infraview, maar ook NxView
vertonen deze strepen niet. Nxview lijkt qua interface heel erg op Faststone en heb ik daarom gepromoveerd tot mijn nieuwe nef-viewer.

Het gekke is wel dat alleen de raw-files in Faststone en in Microsoft Photo (het standaard Windows programma) er last van hebben.
Als ik vanuit Faststone, PSE of NX Studio start, dan is het weg. Ook opslaan in JPG gaf geen rare strepen. Ik heb geen Lightroom maar
ga er vanuit dat het daar ook niet speelt. Het zat volgens mij dus echt in de viewer en/of het door de viewer gebruikte camera/display profiel.
Anyhow, ik heb er nu geen last meer van en kan weer op mijn gebruikelijke manier genieten van mijn fotografie.
Mogelijk is dit relaas ook nuttig voor andere forumleden.

Fijn weekend
Martin
Nikon Z6ii, FTZ II, Sigma 105/2.8 Macro F-mount, Nikkor Z 24-200 F4-6.3 en Nikkor Z 180-600 5.6-6.3.

henkk
Clublid
Clublid
Contacteer:

Re: Viewer voor *.nef onder Windows11

Bericht door henkk » za aug 24 2024 6:36 pm

Check je nef codec of die wel up to date is.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

MartiNikon
Forumlid
Forumlid

Re: Viewer voor *.nef onder Windows11

Bericht door MartiNikon » za aug 24 2024 7:51 pm

henkk schreef:Check je nef codec of die wel up to date is.
Henk, dank voor je reactie. Ja, die is up-to-date.
Tevens Faststone verwijderd en opnieuw gedownload en geinstalleerd: zelfde probleem.
Maar goed, het raakt mij niet meer. Mogelijk kunnen andere Nikonians hun voordeel doen
met mijn oplossing.
Nikon Z6ii, FTZ II, Sigma 105/2.8 Macro F-mount, Nikkor Z 24-200 F4-6.3 en Nikkor Z 180-600 5.6-6.3.

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”