Hertenbronst Noord Ginkel

Plaats reactie
henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Hertenbronst Noord Ginkel

Bericht door henkk » zo okt 06 2024 7:20 pm

Met de onderhoudswerkgroep bos & hei gingen we vrijdag voorafgaand aan ons werk met de boswachter naar de wildkansel. Het was prachtig weer, wel veel laaghangende mist maar daar wist 'nevelverwijderen' wel raad mee. De dieren waren op flinke afstand, ik had spijt geen 300 mm met converter meegenomen te hebben. Maar toch heb ik wat mooie platen kunnen schieten. N.B. alle foto's zijn door een ruit gemaakt en dat helpt ook niet voor de beeldkwaliteit. Er werd flink geburld in de wijde omtrek.

1.
Afbeelding_HK04581_bewerkt-1 by Henk Kohsiek, on Flickr

2.
Afbeelding_HK04599_bewerkt-1 by Henk Kohsiek, on Flickr

3. en daar is het allemaal om begonnen
Afbeelding_HK04589_bewerkt-1 by Henk Kohsiek, on Flickr

4. een concurrerend hert, met ook een flink aantal hindes; helaas geen gevecht van de plaatsherten
Afbeelding_HK04605_bewerkt-2 by Henk Kohsiek, on Flickr
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Re: Hertenbronst Noord Ginkel

Bericht door jan » zo okt 06 2024 9:49 pm

Hallo Henk,

Jouw resultaten zijn beter dan de mijne.
Wij waren vanochtend, samen met Omroep Gelderland, op dezelfde plek en ja wel droog kunnen zitten maar dat door een ruit heen fotograferen is echt waardeloos, had ik eerlijk gezegd niet op gerekend. Ik had voor de eerste maal de 180-600 mee en op 600mm waren het nog postzegeltjes.
Ik heb een paar beelden gemaakt, maar bedroevend resultaat. diafragma op 6.3 iso op 25.600, sluitertijden 1/2000. Beelden met veel kleurruis. Ik moest uit de hand fotograferen en dat viel met een 180-600 niet mee. De herten stonden ook steeds in de schaduw en dan de grondmist erbij en de scherpstelling door het raam ging regelmatig de mist in. Kortom teleurstellende ervaring al was het schouwspel wel mooi.
Achteraf had ik een statief of minimaal een monopod moeten meenemen.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)

henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Re: Hertenbronst Noord Ginkel

Bericht door henkk » zo okt 06 2024 10:13 pm

Hm, jammer. Inderdaad vervelend die ruit zeker toen de zon erop kwam. Maar anders zijn die beesten zo weg bij het eerste geluid (en wie is er nou echt stil?).Gelukkig was er steeds ook een stuk ruit in de schaduw want dan viel hij minder op. En wij waren maar met 8 dus alle ruimte om een plek te kiezen.

Ik werkte met iso 100 f/4 en 1/125. Lang leve de ibis van de Zf zelfs met de 80-200 af-s van ca 25 jr oud. Wel veel nabewerking en bijna alles is 100 % crop.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

Plaats reactie

Terug naar “Dieren”