midden grijs

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.
Plaats reactie
ErikReijnders
Regiocoördinator
Regiocoördinator
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

midden grijs

Bericht door ErikReijnders » zo okt 27 2024 6:20 pm

voor fotodoeleinden wil ik een tafeltje grijs schilderen . Midden grijs zoals op de grijskaart. ik kom er niet achter welk ral nummer ik moet laten mengen. Home RAL Classic kleuren Wit en zwart tinten

Kleuren gamma Kleur RAL 9007 Kleur RAL 9022 Kleur RAL 9023

zijn allemaal grijs niet te donker niet te licht. maar welke is de juiste keuze?
Nikon Coolpix a1000 Nikon D800, www.erikreijnders.nl

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Re: midden grijs

Bericht door Skippy » zo okt 27 2024 8:38 pm

Kun je niet beter andersom denken? Neem een grijskaart mee naar de bouwmarkt en laat op basis daarvan verf in de juiste kleur mengen.

pimmetje
Clublid
Clublid

Bericht door pimmetje » zo okt 27 2024 8:45 pm

Verf het tafeltje zwart wit geblokt. Ziet er leuker uit en werkt net zo als een grijskaart

Karina2
Redactie NCN Magazine
Redactie NCN Magazine
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Karina2 » zo okt 27 2024 10:58 pm

Waarom het tafeltje in exact die kleur schilderen; je kunt toch in het 1e shot van je shoot de grijskaart mee fotograferen en dan in de nabewerking met pipet op de grijskaart je kleur/witbalans bepalen en die instelling kopieren/synchroniseren naar de rest vd beelden uit die shoot (onder dezelfde lichtomstandigheden)?

LosGoud
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door LosGoud » ma okt 28 2024 9:59 am

Als ik deze calculator zo bekijk is er geen enkele RAL kleur die overeenkomt met RGB 127, 127, 127. 7033 komt er 't dichtst bij maar is 't niet.

http://www.pats.ch/formulaire/unites/unites11.aspx
Groeten van Ben
Mijn Foto's

Nikkormaat
Clublid
Clublid

Bericht door Nikkormaat » ma okt 28 2024 10:52 am

Als je weinig ruimte het op een klein tafeltje, is een Datacolor SpyderCUBE misschien praktischer. Je kunt er behalve midden grijs ook makkelijk het clippen van hooglichten en diepe schaduwen mee zien en corrigeren.
https://www.datacolor.com/spyder/products/spyder-cube/
In 60 jaar van Diana, Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80, D750, Z6 ll naar Z6III
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er zijn steeds meer mogelijkheden en iets nieuws te leren.

ErikReijnders
Regiocoördinator
Regiocoördinator
Contacteer:

Bericht door ErikReijnders » ma okt 28 2024 7:33 pm

Karina2 schreef:Waarom het tafeltje in exact die kleur schilderen;?
De tafel is ongeveer 90 x90 cm en wordt gebruikt om thuis miniatuur foto's en dergelijke te maken. nu nog donker bruin. eerst dacht ik Zwart of wit te doen.
op zeker moment ontstond het idee voor neutraal grijs. Bijna alle grijz is eigenlijk geen grijs maar grijs met een beetje kleur.
middengrijs zonder blaul, groen of rood zweem is de te vinden kleur. nog mooier als dit het echte middengrijs is.

kan best dat ik er straks toch zwart of wit overheen doe. wil het in elkgeval eerst proberen.

ErikReijnders
Regiocoördinator
Regiocoördinator
Contacteer:

Bericht door ErikReijnders » ma okt 28 2024 7:35 pm

Skippy schreef:Kun je niet beter andersom denken? Neem een grijskaart mee naar de bouwmarkt en laat op basis daarvan verf in de juiste kleur mengen.
ik denk dat dit ook uiteindelijk ga doen. ondertussen had ik de hoop dat er een ral nummer bekend zou zijn.

pimmetje
Clublid
Clublid

Bericht door pimmetje » ma okt 28 2024 7:52 pm

De grijskaarten die wij in de fotografie/film gebruiken worden ook wel 18% grijskaarten genoemd,
Verf als 18 % grijs is gewoon te bestellen https://www.grey-paint.com/

ben42
Moderator
Moderator

Bericht door ben42 » di okt 29 2024 10:52 am

pimmetje schreef:Verf het tafeltje zwart wit geblokt. Ziet er leuker uit en werkt net zo als een grijskaart
Dat vind ik nou een leuk idee. :thumbup: Dan wel 18 van de 100 vakje wit en 82 van de 100 zwart. Natuurlijk zijn echt zwart en echt wit niet helemaal echt zwart en echt wit, maar hoeveel zou dat uitmaken. **)
Let ook op dat de moderne meters patronen (zoals zwart wit geblokt) anders interpreteren dan de 18 procent grijs. De patronen van de lichtmeters zijn tegenwoordig behoorlijk klein en ze zijn in staat een 'belichtings-histogram' te interpreteren.

Ben

**)
Nog even nagerekend stel wit is 95 procent wit en zwart is 95 procent zwart (reflecteerd 5 procent), dan is de gezamelijke reflectie al 20,2 procent. Dat is al een afwijking van meer dan 10 procent. Toch maar die pot grey paint.
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700

Plaats reactie

Terug naar “Overige fotoapparatuur”