Z50II

Discussies over fotografie met spiegelloze camerasysteem met een DX-formaat sensor
Bas
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Z50II

Bericht door Bas » do nov 07 2024 8:18 am

Daar is de Z50 opvolger: de Z50II.

https://www.nikon.nl/nl_NL/product/cameras/z50ii

Rijtje van https://nikonrumors.com/2024/11/06/niko ... ore-199610:
Features of the Nikon Z50II:

* 20.9-megapixel APS-C/ DX format sensor lets you capture high quality photos and videos, with gorgeous colors and amazing low light ability.
* Dedicated Picture Control button allows for one-touch access to inspiring color presets, Imaging Recipes and custom Flexible Picture Controls, all in real-time.
* EXPEED 7 image processing engine gives users access to powerful features and performance, including an advanced AF system with subject detection and 3D Tracking.
* Bright electronic viewfinder at 1000 cd/m2 (nits), is roughly twice as bright as the one built into the Nikon Z50, allowing users to easily check focus and compose even on the brightest of days.
* Rapid photo burst shooting with up to 30 fps with electronic shutter, or up to 11 fps with the mechanical shutter.
* Features a Pre-Release Capture function capable of recording images buffered up to one second before the shutter-release button is fully pressed.
* Excellent low light capability produces sharp photos in minimal light with less grain thanks to a wide ISO range from 100–512002.
* Features made for all types of video content creators, such as N-LOG recording, product review mode, waveform monitor, microphone and headphone jacks.
* Built-in flash is useful in backlit situations as a fill-flash or in dark surroundings.
* Hi-Res Zoom3 during video recording, which allows users to zoom in on their subject with no loss in image quality, even when using a prime lens.
* An illuminated REC lamp (tally light) notifies the user and the subject when video recording is in progress.
* Support for USB streaming (UVC/UAC) allows plug and play connectivity for online meetings and live video streaming by simply connecting the camera to a computer or smartphone.
* Equipped with a large and clear 3.2-inch vari-angle monitor with a touch screen for intuitive operation and recording yourself and others.[/list]
Afbeelding

In de Pre-order deze maand op https://www.nikon.nl/nl_NL/product/came ... i-VOA150AE voor € 999,00
Push the envelope. Watch it bend.

NCN album @ NIKON Image Space

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Z50II

Bericht door Patrick » do nov 07 2024 9:30 am

Tjonge. Zelfs hier zit tegenwoordig die Expeed 7 in, die ook in de Z9 en Z8 zit (en Zf en Z6 III).
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Skippy » do nov 07 2024 10:18 am

Blijkbaar is de Expeed chip qua kosten niet bepalend voor de positionering en prijspeil. Het is efficiënt om over de hele lijn dezelfde chip te gebruiken, meer volume verlaagt de prijs per eenheid.

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » do nov 07 2024 10:31 am

Zo te lezen een prima camera voor de doelgroep. Nikon blijft echter nog steeds achter met een waardige DX opvolger van de succesvolle D500. Of redeneren ze dat daarvoor de in verhouding veel duurdere Z8 in DX mode met 19,3mp voldoet?

Tony D
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Tony D » do nov 07 2024 10:58 am

Een grappige opmerking uit het persbericht van Nikon:
  • ”Zelfs degenen die voor het eerst een camera gebruiken, kunnen afscheid nemen van hun smartphone en hun beste creatieve zelf naar boven halen.”
Ze proberen dus de jongere generatie aan zich te binden.
Verder geven ze veel aandacht aan de speciale Picture Controls knop boven op. Dat betekent dat ze dus vooral van jpg-fotografie uit gaan en niet van raw.

Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, Z MC 105/2.8 VR S, Meike 50mmf/1.7, SB700; en medewerker bladredactie

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » do nov 07 2024 10:59 am

Waarom zou deze camera niet je alternatief voor de D500 zijn?

Ik denk dat de belangrijkste reden om niet voor een Z model als dit te kiezen maar voor een FX model te gaan het gebrek aan Z mount DX objectieven is.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » do nov 07 2024 11:29 am

Patrick schreef:Waarom zou deze camera niet je alternatief voor de D500 zijn?

Ik denk dat de belangrijkste reden om niet voor een Z model als dit te kiezen maar voor een FX model te gaan het gebrek aan Z mount DX objectieven is.
Ik denk meer het te kleine formaat en ergonomie van de body, vooral met handschoenen aan. Ook de mindere afdichting en lagere resolutie en verversing van de EVF en het gemis van een joystick. Die D500 was eigenlijk te goed(koop).

Een populair objectief op de D500 is de F 200-500mm. Op een Z DX camera is een prima, maar duurder alternatief de Z 180-600mm. Nog een groter bereik ook.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » do nov 07 2024 11:31 am

De D500 heeft toch exact dezelfde resolutie? Ik denk zelfs dat de sensor in deze camera dezelfde is of een doorontwikkelde versie van die in de D500.

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » do nov 07 2024 11:37 am

Patrick schreef:De D500 heeft toch exact dezelfde resolutie?
Klopt, maar de keuze van een camera en het gebruik gaat om meer dan resolutie. Heb je mijn voorgaande bericht wel gelezen :wink:

Gerard de Zwaan
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Gerard de Zwaan » do nov 07 2024 12:43 pm

Tony D schreef:Een grappige opmerking uit het persbericht van Nikon:
  • ”Zelfs degenen die voor het eerst een camera gebruiken, kunnen afscheid nemen van hun smartphone en hun beste creatieve zelf naar boven halen.”
Als ze bij Nikon ook naar NCN verwijzen zodat de jongeren ook leren om met een echte camera te werken.

Ik heb de specs. even snel gelezen, er zijn wel veranderingen doorgevoerd die interessant zijn voor mensen die regelmatig iets op sociaal media plaatsen. Het valt me op dat de Z50II ook weer een pop-up flitser heeft, ik vraag me af of deze ingebouwde flitser nog gebruikt word in de praktijk.
Nikon D3200 , Nikon D7200 met grip & Nikon F65 + Nikon DX AF-S Nikkor 18-55mm, 55-300mm AF-S DX, AF-S 35mm F/1.8G DX & AF-S 85mm 3.5.G ED VR Micro
2x SB 700, SB-24, Falcon eyes SS-150F en SS-200F En wat toebehoren voor de flitsers.

sonsan
Clublid
Clublid

Bericht door sonsan » do nov 07 2024 1:41 pm

Gerard de Zwaan schreef:
Tony D schreef:Een grappige opmerking uit het persbericht van Nikon:
Als ze bij Nikon ook naar NCN verwijzen zodat de jongeren ook leren om met een echte camera te werken.

Ik heb de specs. even snel gelezen, er zijn wel veranderingen doorgevoerd die interessant zijn voor mensen die regelmatig iets op sociaal media plaatsen. Het valt me op dat de Z50II ook weer een pop-up flitser heeft, ik vraag me af of deze ingebouwde flitser nog gebruikt word in de praktijk.
Jawel hoor, ideaal om even een kleine invulflits te gebruiken. Ik maak er dus nog wel eens gebruik van.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » do nov 07 2024 2:03 pm

Ik heb een filmpje bekeken, maar de camera heeft naast een aantal voordelen ook wat niet te overzienen nadelen. Belangrijkste is denk ik dat de sensor dezelfde is als in destijds de D500. Dat is toch een sensor van een andere generatie. En dat is juist bij moderne zaken als filmen en autofocus een nadeel; de sensor is niet snel uit te lezen. Ook is bijvoorbeeld een elektronische sluiter niet zonder nadelen, zoals verwrongen beelden bij beweging in het beeld.

Martin
Regiocoördinator
Regiocoördinator

Bericht door Martin » do nov 07 2024 6:43 pm

Youtube filmpje met Ellen van der Doel:
https://www.youtube.com/watch?v=KIMOx3kVPOM

Ik wacht al lang op een kleine reiscamera. Deze heeft voor mij de meest belangrijke zaken aan boord:
Expeed 7, bekende AF-Area mode instellingen met 3D, mens, dier, etc. herkenning en hij heeft zelfs focus shift.
Al die picture controls hoef ik niet, ik fotografeer in RAW.
En filmen doe ik ook niet, dus de eventuele nadelen daar tellen voor mij niet.
Ik denk dat ik er onderweg een heel eind mee kom.
Hoop dat Nikon er zaterdag eentje meeneemt!
Martin

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » do nov 07 2024 6:54 pm

Patrick schreef:Ik heb een filmpje bekeken, maar de camera heeft naast een aantal voordelen ook wat niet te overzienen nadelen. Belangrijkste is denk ik dat de sensor dezelfde is als in destijds de D500. Dat is toch een sensor van een andere generatie. En dat is juist bij moderne zaken als filmen en autofocus een nadeel; de sensor is niet snel uit te lezen. Ook is bijvoorbeeld een elektronische sluiter niet zonder nadelen, zoals verwrongen beelden bij beweging in het beeld.
Thom Hogan heeft over de sensor het onderstaande geplaatst. Bron https://www.zsystemuser.com/nikon-z-sys ... 50-ii.html

"The number one thing I hear from people upon learning the Z50 II's details is "oh, the outdated 20.9mp image sensor." I'd say two things to that. First, the difference in linear resolution between the Z50 II and the 20%+ more expensive Fujifilm X-S20 is about 12%. That's below the level most people can discern, though it does mean you can print 2" wider. But more importantly, that Nikon DX sensor holds its own against a DX crop of Nikon's top sensor (Z8, Z9). Indeed, the Z50 II is better in dynamic range from base ISO to about ISO 500 than a Z8. It's also a bit better than the Canon R10, about equal with the Sony A6400, and only slightly worse than the Fujifilm X-S20. Put another way, the Z50 II is going to record the randomness of photons just about the same as any decent camera produced in the last 10 years.

So I don't get the sensor complaints."

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » do nov 07 2024 7:19 pm

Aanvulling, ik denk dat we voorzichtig moeten zijn met oordelen enkel op basis van specificaties. Laten we daarvoor testen van gerenommeerde reviewers afwachten.

Plaats reactie

Terug naar “Z30, Z50 en Zfc”