station Arnhem

annoh
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

station Arnhem

Bericht door annoh » zo nov 10 2024 2:43 pm

1
Afbeelding

2
Afbeelding
Wat digitale spulletjes en een analoog setje bestaande uit een Nikon F2A en een Nikkor 50mm/1.4.

Willem Focus
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: station Arnhem

Bericht door Willem Focus » wo nov 20 2024 9:17 am

Hi Anno

Mooie platen hoor! Zeker leuk om te zien als je het boek " Grip op compositie " net uit hebt.
Zit wel te twijfelen welke ik de mooiste vind......maar denk toch de 1e, omdat die wat rustiger over komt.

Ook wel vreemd dat na 10 dagen nog niemand gereageerd heeft hierop.

Groet....Willem :wink2:
Nikon Z8 en mooi glaswerk van datzelfde merk

annoh
Forumlid
Forumlid

Bericht door annoh » wo nov 20 2024 9:47 am

Dag Willem,
Dank voor commentaar.

Zou jij kunnen beschrijven hoe jij naar die 2 foto's kijkt na het lezen van het boek 'grip op compositie'?
Wat digitale spulletjes en een analoog setje bestaande uit een Nikon F2A en een Nikkor 50mm/1.4.

Vincent
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door Vincent » wo nov 20 2024 9:05 pm

Eerste spreekt mij het meeste aan. fraai lijnenspel met mooi rechtgezette achtergrond. Ik zou persoonlijk wel liever een interessanter onderwerp zien bij zulke beelden want nu gebeurt er eigenlijk net te weinig interessants voor mij. Heb je trouwens al geprobeerd het beeld rechts te snijden zodat het paaltje net uit beeld blijft? Eventueel links ook iets bijsnijden zodat je de achtergrond symmetrisch hebt. Werkt voor mij nog iets beter dan zoals je hem nu hebt.

Tweede beeld geldt voor mij hetzelfde, niet echt een interessant onderwerp en achterkant mogen van mij de storende elementen er vanaf.
Fin.

pimmetje
Clublid
Clublid

Bericht door pimmetje » do nov 21 2024 11:11 am

Niets weghalen. “Storende” elementen zijn nu eenmaal inherent in foto’s. Nu wordt vaak op een bijna krampachtige manier gepoets en verwijderd om tot een zogenaamd rustig beeld te komen. Het mag je oog niet irriteren. Waar is de wilde fotografie gebleven?

Vincent
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Vincent » do nov 21 2024 1:52 pm

Het leuke aan een forum is dat er fotografen met verschillende smaken en stijlen zijn... jouw reactie suggereert dat die dan maar niet meer moeten reageren. Ja ik hou van strakke beelden en composities. Dat betekent dat je soms je beeld moet croppen om storende elementen uit je beeld te houden. Niet heel gek toch?

ps. ik vind een beeld recht zetten en eventueel bijsnijden iets anders dan dingen wegpoetsen.
Fin.

pimmetje
Clublid
Clublid

Bericht door pimmetje » vr nov 22 2024 3:57 pm

Er zijn ook andere elementen in bovenstaande foto’s waarop je kunt reageren. Dat deed je ook. Maar dat gemiep over storende elementen. Als je het in je zoeker ziet kun je het mogelijk vermijden. Een lijn recht zetten oké,je hebt nu eenmaal geen TC.
En de tweede foto niet echt een interessant onderwerp?
Laat Sidonia het maar niet horen.

MarcoEos70D
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door MarcoEos70D » vr nov 22 2024 4:11 pm

Ik had deze foto's nog niet gezien. Vind ze beiden op hun eigen manier hele sterk - en goed zoals ze zijn ;-)
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie

Vincent
Clublid
Clublid
Contacteer:

station Arnhem

Bericht door Vincent » za nov 23 2024 9:28 am

pimmetje schreef:Maar dat gemiep over storende elementen.
Ok, je hebt gelijk! Niets meer aan doen!
Fin.

Willem Focus
Clublid
Clublid

Bericht door Willem Focus » za nov 23 2024 9:53 am

Is schijnbaar erg lastig om elkaars mening op een respectvollere wijze te omschrijven. Ik moest meteen denken aan dit draadje: viewtopic.php?f=97&t=76676&start=30

Vwb de foto's ben ik het mbt de 1e wel met Vincent eens. De 2e is naar mijn smaak gewoon wat te druk. Maar gelukkig mag iedereen de plaat maken die hij of zij mooi vinden.

Afgelopen week uitgebreid een boek zitten bekijken van Ed van der Elsken, toch een gerespecteerd fotograaf. Moet je eens zien wat daar allemaal over te zeggen valt. Op mijn fotoclubje zouden veel van die platen afgeserveerd worden. Toch vreemd hė.

Live and let live......Willem :wink:

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » za nov 23 2024 7:15 pm

Ik ben het sowieso met Vincent eens. Altijd. :prost:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Bert vD
Nieuwsbrief Redactie
Nieuwsbrief Redactie

Bericht door Bert vD » za nov 23 2024 8:27 pm

Foto twee vind ik het prettigst/ mooist. Fijne invoerende lijn en duidelijk onderwerp, de “telefonerende” dame. Mooi zwart-wit beeld. Het onderwerp van de eerste foto (ik denk tenminste dat de man dat is) loopt weg uit de foto. Alsof ie er geen zin in heeft. Er niet hoort. Dat vind ik ook. Mogelijk dat de foto zonder die man sterker zou zijn. Het rechter randje vind ik dan wel weer oké, omdat het een voortzetting van de rij karretjes is. Leuk hoeveel verschillende meningen en beoordelingen er zijn. Ga je toch mooi kritischer van kijken. Chapeau
Groet Bert

RGS
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door RGS » zo nov 24 2024 7:50 am

Beide mooie foto's. Ik zou er niets aan doen. Veel mooie lijnen en vormen te zien :thumbup:
Fujifilm GFX100FR, Ricoh GR3, Nikon Z9, Z6_III en alleen Z lenzen. Mijn foto’s vind je op Flickr.

Willem Focus
Clublid
Clublid

Bericht door Willem Focus » zo nov 24 2024 10:20 am

Bert vD schreef: Het onderwerp van de eerste foto (ik denk tenminste dat de man dat is) loopt weg uit de foto. Alsof ie er geen zin in heeft

Alle respect voor jouw voorkeur van foto Bert, maar de man op foto 1 loopt toch ontegenzeggelijk de foto IN en niet uit. :lol:

En zo staan 2 foto's 10 dagen op het forum zonder dat er op gereageerd is, en zo hebben we een gezellige discussie. :thumbup:

Groet......Willem :wink:

Bert vD
Nieuwsbrief Redactie
Nieuwsbrief Redactie

Bericht door Bert vD » zo nov 24 2024 10:47 am

Verhip, daar kon je best eens een punt hebben, Willem. Mijn “gevoel” (heel belangrijk in Nederland tegenwoordig) zegt dat ie “uit de foto weg loopt”. Ook als ik er met jouw opmerking naar kijk. Maar als ie er echt “in” loopt, dan vind ik hem wel minder storend. Bijzonder toch?! Quo vadis gevalletje?
Groet Bert

Plaats reactie

Terug naar “Steden en dorpen”