Intel Core Ultra processoren - ja of nee...?

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
Plaats reactie
Thymen
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Intel Core Ultra processoren - ja of nee...?

Bericht door Thymen » zo nov 10 2024 8:04 pm

Ben toe aan een andere PC. En met de Intel Core Ultra processoren net nieuw uitgebracht dacht ik een systeem samen te stellen op basis van een van deze processoren (i5 of i7). Daarbij een moderne Geforce RTX videokaart (4060TI), en dat zou me voor een tijdje weer zoet moeten laten zijn.

Die nieuwe PC moet mijn werkstation gaan vervangen (HP Z440). De CAD-applicatie waarvoor ik dit werkstation heb aangeschaft ga ik niet of nauwelijks meer gebruiken, Lightroom en Photoshop des te meer. En de videokaart in de HP is niet geschikt voor de moderne AI-reut (ruis-onderdrukking in Lightroom/Topaz etc), Windows 11 draait er niet op, vandaar.

Die nieuwe Core Ultra processoren zouden niet de warmte-problemen van de voorganger serie hebben, maar... nu zie ik overal hele negatieve recensies over het Internet vliegen.

Iemand hier al ervaring opgedaan met die nieuwe processor? En de RTX 4060TI - goede keus?

Hoor het graag!

Thymen
Z8 / Zf - en wat leuk glaswerk

Richard
Serverbeheerder
Serverbeheerder
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Intel Core Ultra processoren - ja of nee...?

Bericht door Richard » zo nov 10 2024 9:14 pm

Nee, voor een collega zeer recent een HP G9 Z2 aangeschaft en daar in zit een i7 13700K en Nividia T1000.

Collega is er afgelopen vrijdag op begonnen, dus daar ook geen ervaring mee. Collega heeft het volledige Adobe CC pakket ter beschikking.
Met vriendelijke groet,

Richard

Nikkormaat
Clublid
Clublid

Bericht door Nikkormaat » do nov 28 2024 1:53 pm

Ik heb sinds kort mijn AMD Ryzen 7 3800X 8-Core Processor 3.90 GHz voorzien van een nieuwe videokaart NVIDIA Geforce RTX 3060.
Terwijl 100% ruis verwijdering uit een 24mp foto voorheen bijna een minuut in beslag nam, duurt het nu hooguit 15 seconden. Kortom erg tevreden voor € 270 ex. BTW en arbeidsloon.
In 60 jaar van Diana, Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80, D750, Z6 ll naar Z6III
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er zijn steeds meer mogelijkheden en iets nieuws te leren.

Thymen
Clublid
Clublid

Bericht door Thymen » do nov 28 2024 8:22 pm

Tja, ik dacht er eerst aan alleen een nieuwe grafische kaart te kopen, maar helaas passen die niet in mijn computer (6-pin vs 8-pin voeding). Dus vandaar een compleet nieuw setje.

Maar op het internet kom je zoveel verschillende meningen tegen dat ik door de bomen het bos niet meer zie. De ene zegt AMD, de ander Intel, weer een ander is idolaat van de nieuwe Mac Mini M4 Pro....

Helaas kan ik mijn geld maar één keer uitgeven, dus de keuze moet weloverwogen zijn.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » do nov 28 2024 8:30 pm

Die nieuwe Mac Mini's schijnen echt geweldig te zijn. Alle testers zijn er lyrisch over...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Thymen
Clublid
Clublid

Bericht door Thymen » do nov 28 2024 8:36 pm

Patrick schreef:Die nieuwe Mac Mini's schijnen echt geweldig te zijn. Alle testers zijn er lyrisch over...
Die testers hebben meestal de spullen of te leen, of hebben een ruimer budget dan arme ikke.... :(

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » do nov 28 2024 9:00 pm

Dat valt wel mee hoor. Met name de basisuitvoering scoort fantastisch, zeker ook gezien de prijs, en wordt de hemel in geschreven.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Peter
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Peter » do nov 28 2024 10:05 pm

je wilt niet gelijk naar een totaal ander eco systeem over als je Windows gewend bent. Snap TS wel.
Mijn ervaring is dat de grafische kaart in Lightroom niet heilig is. Wordt niet echt efficiënt gebruikt lijkt het. Internet staat vol info hierover
RAM geheugen en processor des te meer.
Ik heb hier een AMD ryzen 9 met 64GB RAM. Werkt prima

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » do nov 28 2024 10:10 pm

Is dat nog steeds zo met die AI functies die je tegenwoordig ziet opduiken in Lightroom, Photoshop en dergelijke?

Peter
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Peter » do nov 28 2024 10:29 pm

ja, geweldig die AI functies..., draait hier prima
echter.., ik gebruik ze niet. Heeft niets meer met fotografie te maken in mijn optiek

maar dat is maar een mening :-)
PC kan het echter prima aan

Nikkormaat
Clublid
Clublid

Bericht door Nikkormaat » do nov 28 2024 10:52 pm

Ik houd ook niet van de AI trukendoos, maar die ruisreductie werkt uitstekend
In 60 jaar van Diana, Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80, D750, Z6 ll naar Z6III
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er zijn steeds meer mogelijkheden en iets nieuws te leren.

pimmetje
Clublid
Clublid

Bericht door pimmetje » vr nov 29 2024 12:18 am

Meer dan 30 jaar Mac gebruiker,hoef me nooit iets af te vragen,alles draait als een tierelier zonder enig onderhoud.

gvdnberg
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door gvdnberg » vr nov 29 2024 9:48 am

Waarvan acte! Ook hier al meer dan 20 jaar Apple.
Maar ieder zijn systeem, de voorkeur voor Windows begrijp ik helemaal, het is inmiddels alleen een verschil in besturingssysteem, de functionaliteit ontloopt elkaar nog nauwelijks. En veel mensen zijn gewend aan Windows en MS Office, logisch om dan ook beeldbewerking met dezelfde machine te doen.
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Nikon Z-gebruiker en nog een paar F-vatting (micro-)objectieven. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr

RVK
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door RVK » vr nov 29 2024 2:48 pm

Wat ervaring

Oude desktop ( 9 jaar oud ) vervangen door een nieuwe en benieuwd wat voor verbetering dit geeft

Oud:
Intel i7 5820K 3,3 Ghz, 32 Gb DDR4 2133 geheugen, NVIDIA GTX750TI 2 Gb, SSD 250 Gb

Nieuw:
Intel i9 13940 3 Ghz, 128 Gb DDR5 5600, NVIDIA RTX 4060 8 Gb, Samsung 980 2000 Gb

Als test:

30 Z9 NEF's in Studio omgezet naar TIFF oud 169 s nieuw 44 s
8 x TIFF 130 Mb in ICE panorama oud 18 s nieuw 5 s
TIFF 220 Mb (17000 x 7800) in EASYHDR LDR bewerking oud 100 s nieuw 15 s

De nieuw is dus beduidend sneller weet alleen niet wat dit veroorzaakt, de processor, videokaart of vele geheugen.
Misschien kan iemand anders ook 30 Z9/Z8 NEF's met studio omzetten als vergelijk.

RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”