Z8 onvolkomenheden

Discussies over fotografie met het spiegelloze camerasysteem Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9
Groenplaatje
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Z8 onvolkomenheden

Bericht door Groenplaatje » di nov 26 2024 2:04 pm

Wat vinden jullie van de onvolkomenheden die in deze yt worden getoond: https://www.youtube.com/watch?v=UAWYJFrr4rY
Amateurs worry about equipment, Professionals worry about money and true Masters worry about light.

Ronald53
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Z8 onvolkomenheden

Bericht door Ronald53 » di nov 26 2024 2:14 pm

Misschien is het beter dat jij 1x de vermeende onvolkomenheden hier noemt. Dan hoeft de rest van ons niet ca. 15 minuten een filmpje te bekijken. Wel jammer voor de maker van het filmpje, hij loopt views mis. (En dus inkomsten.)
Ik fotografeer, dus ik ben.

Richard
Serverbeheerder
Serverbeheerder
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door Richard » di nov 26 2024 3:18 pm

Nog geen eens nodig:

youtu.be/UAWYJFrr4rY

Inderdaad, waarom film kijken? Commentaar op film geven kan op Youtube zelf.
Met vriendelijke groet,

Richard

Willem Focus
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: **

Bericht door Willem Focus » di nov 26 2024 3:20 pm

Als nieuwe gebruiker van de Z8 heb ik het filmpje met belangstelling bekeken en ben ik het echt wel met een aantal dingen eens.
1. De custom settings is idd echt onhandig dat de camera steeds je laatst gebruikte instellingen opslaat. Ik heb er afscheid van genomen.
2. Het schermpje klapt inderdaad niet zo handig uit als zou kunnen. Een Sony Videocamera die ik heb van 25 jaar oud werkt handiger.
3. Het dynamisch bereik van mijn vorige D780 was zichtbaar beter dan van de Z8. Qua ruis prestaties is het verschil ook goed te zien.
4.GPS zou ik ook handig gevonden hebben.

Van de ander genoemde "onvolkomenheden " maak ik verder geen punt.

Groet.....Willem :wink:
Nikon Z8 en mooi glaswerk van datzelfde merk

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door gijs sandberg » di nov 26 2024 3:48 pm

L.s.
Ach, als er niets meer te klagen was, zou Nikon geen volgende kamera meer ontwerpen...
Groeten, Gijs, zonder het yt filmpje te bekijken.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

JacquelineStrijbis
Clublid
Clublid

Bericht door JacquelineStrijbis » wo nov 27 2024 2:55 pm

Gelukkig heeft de Z8 de hele handige functie om je favoriete instellingen op te slaan op je geheugenkaart. Kan je net zoveel veranderen als je wil en in een fractie van een seconde is alles weer hersteld. Ik heb ook een oud sd kaartje als back/up met mijn instellingen. Dus na formatteren van geheugenkaart hebbik nog steeds de mogelijkheid om mijn instellingen in te laden (tip: lock deze kaart nadat je instellingen erop staan)

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

keenoncoolstuff
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door keenoncoolstuff » wo nov 27 2024 8:59 pm

Willem Focus schreef:1. De custom settings is idd echt onhandig dat de camera steeds je laatst gebruikte instellingen opslaat. Ik heb er afscheid van genomen.
Je hebt toch sowieso 4 banken met instellingen?
Als dat nog niet genoeg is...
Het dynamisch bereik van een D780 met 25 mp vergelijken met dat van een camera met 45 mp is als appels en peren vergelijken. Voor de rest is het naar mijn mening zeuren op heel hoog niveau.

Rob
All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

flickr

Willem Focus
Clublid
Clublid

Bericht door Willem Focus » do nov 28 2024 11:37 am

keenoncoolstuff schreef:
Willem Focus schreef:1. De custom settings is idd echt onhandig dat de camera steeds je laatst gebruikte instellingen opslaat. Ik heb er afscheid van genomen.
Je hebt toch sowieso 4 banken met instellingen?
Als dat nog niet genoeg is...
Het dynamisch bereik van een D780 met 25 mp vergelijken met dat van een camera met 45 mp is als appels en peren vergelijken. Voor de rest is het naar mijn mening zeuren op heel hoog niveau.

Rob
Voor wat betreft die geheugenbanken is het punt alleen dat als je die aan het gebruiken bent, en je verandert bijv je sluitertijd of diafragma, dat de laatst gekozen instelling opgeslagen wordt in de geheugenbank. Dus de oorspronkelijke instellingen is dan weg.
En het dynamisch bereik van de D780 is zichtbaar beter. Gecheckt bij Nikon Nederland, die dat schoorvoetend toegaven.

Groet…….Willem. 😉

keenoncoolstuff
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door keenoncoolstuff » do nov 28 2024 12:56 pm

Dan stel je toch bijvoorbeeld bank D één keer in met de instellingen van jouw voorkeur. Daarna kopieer je die naar bank A en werkt daarmee. Totdat je je preset weer nodig hebt, waarna je bank D nog eens kopieert naar bank A. Nu is je camera weer "vers".
Herhaal dit zo vaak als nodig. Probleem opgelost.
If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

flickr

Willem Focus
Clublid
Clublid

Bericht door Willem Focus » do nov 28 2024 4:14 pm

Joh.,.. die snapte ik ook wel. Maar het zou veel handiger zijn als er een vaste stand zou zijn op een knop.

Maar ik heb er verder geen problemen mee hoor.

Groet…….Willem. 😉

keenoncoolstuff
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door keenoncoolstuff » do nov 28 2024 4:51 pm

Welke camera/merk kan dat wel, dan?
Een custom preset die aanpasbaar is door de gebruiker maar de instellingen alleen opslaat wanneer expliciet gewenst en ten allen tijde op te roepen met één druk op de knop?

Of begrijp ik iets verkeerd?

flickr

Willem Focus
Clublid
Clublid

Bericht door Willem Focus » do nov 28 2024 6:16 pm

De oudere Z7 en div andere camera’s hebben een U1 -U2 en of U3 mode dial knop waarbij de instelling steeds terug komt op de oorspronkelijke instelling, tenzij je het ander programmeert.

Groet……Willem. 😉

Ronald53
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Ronald53 » do nov 28 2024 6:19 pm

Willem Focus schreef:Voor wat betreft die geheugenbanken is het punt alleen dat als je die aan het gebruiken bent, en je verandert bijv je sluitertijd of diafragma, dat de laatst gekozen instelling opgeslagen wordt in de geheugenbank. Dus de oorspronkelijke instellingen is dan weg.
Kennelijk heb ik een andere Z 8....Misschien staat bij jou 'Uitgebreide menubanken' op 'Uit'? Bij mij staat die 'Aan'. Als ik de functie 'Laad menu-instellingen' gebruik, dan is alles weer zoals eerder door mij in de banken opgeslagen. En dat opslaan moet ik echt zelf doen, dat gebeurt niet automatisch. De functie opslaan dan wel laden van de menu-instellingen heb ik toegevoegd aan mijn 'Mijn menu' zodat ik er snel bij kan. Ideaal. Ook ideaal is dat als ik, na het laden van instellingen, aanpassingen doe aan bijvoorbeeld sluitertijd of diafragma omdat de omstandigheden daarom vragen, die aanpassingen behouden blijven als ik de camera even uit zet. Zet ik 'm aan, dan zijn die aanpassingen niet verdwenen. Én ze zijn dus niet opgeslagen in de persoonlijke instellingen. Dat moet ik zelf doen, als ik dat zou willen. E.e.a. is heel anders dan bij de Z 6. Als ik daar gebruik maak van de instellingen die zijn opgeslagen in U1/U2/U3, en ik pas wat aan (omdat de omstandigheden enz.) dan zijn die aanpassingen verdwenen als ik de camera even uit heb gezet. Heel hinderlijk. Dus, wat voor de een een onvolkomenheid is, is voor de ander een welkome feature. (Ik werk vrijwel altijd in de 'M'-stand.)

Ronald53
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Ronald53 » do nov 28 2024 6:24 pm

Willem Focus schreef:En het dynamisch bereik van de D780 is zichtbaar beter. Gecheckt bij Nikon Nederland, die dat schoorvoetend toegaven.

Groet…….Willem. 😉
Ik lees ook niet dat Rob bestrijdt dat het dynamisch bereik van de D780 groter is. Hij zegt alleen dat je de sensors niet zo maar (op dit punt) mag vergelijken vanwege het grote verschil in pixels.

Thymen
Clublid
Clublid

Bericht door Thymen » do nov 28 2024 8:26 pm

Net als hiervoor gezegd, ik sla mijn instellingen op op de kaart. En als ik teveel aan de knopen heb gezeten, laad ik de settings weer opnieuw van de kaart.

Wat ik jammer vind van de Zf is dat die, in tegenstelling to mijn Z8, geen menu banken heeft. Daarentegen gebruik ik eigenlijk maar één setje instelling op die Zf, als ik flexibiliteit wil neem ik de Z8.
Z8 / Zf - en wat leuk glaswerk

Plaats reactie

Terug naar “Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9”