Sigma vs Nikon
- SalinaFotografie
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Sigma vs Nikon
Hoi allemaal,
Ik fotografeer met een Sigma 150-600mm C.
Nu kan ik een Nikon Z 180-600 kopen.
Mijn vraag is, doen? Ga ik verschil merken?
Alvast bedankt!
Groetjes van Salina
Ik fotografeer met een Sigma 150-600mm C.
Nu kan ik een Nikon Z 180-600 kopen.
Mijn vraag is, doen? Ga ik verschil merken?
Alvast bedankt!
Groetjes van Salina
- Thymen
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
Re: Sigma vs Nikon
Ik had een Sigma 150-600 (Contemporary) voor op de Nikon D850. Nu een Nikon 180-600 of een Nikon Z8, en deze combinatie bevalt me prima. Met beide combinaties zijn goede en scherpe fotos te maken, dat als eerste gezegd.
De 180-600 heeft als voordeel de interne scherpstelling, waardoor de balans zowel op een statief/monopod als uit de hand beter is. Daarnaast is de 180-600 beter tegen regenachtig weer beschermd. De Sigma moet je zeker niet in de regen gebruiken, want doordat de tubus in en uit schuift neem je vocht mee naar binnen.
De Nikon lens voelt qua bouwkwaliteit beter aan, veel robuuster.
De Sigma lens heb ik nooit op de Z8 geprobeerd, maar scherpstelling verloopt bij de Z8/180-600 snel en goed, zeker vlot en goed genoeg voor mijn toepassingen. De D850/Sigma is hier naar mijn mening de mindere.
Toen de 180-600 uit kwam was dat voor mij het keerpunt om naar de Z8 over te stappen. Ik heb toen mijn (vrij nieuwe) D850 en al mijn F-vatting glas ingeruild voor de Z8 en Z-objectieven. Nog steeds geen spijt van, al heeft het NAS (Nikon Acquisition Syndrome) mij wel behoorlijk wat pecunia uit de beurs getrokken...
Doen? Beste is om naar de winkel te gaan met je camera, en het uit te proberen. Dan krijg je een beter gevoel dan wat ik en anderen hier in woorden neer kunnen leggen.
Ga je verschil merken? Hangt van meerdere factoren af. In het gebruik denk ik wel, maar of je er betere fotos mee maakt hangt meer af van jouw fotografische en artistieke kwaliteiten dan van de spulletjes waarmee je fotografeert.
Kan je alleen zeggen dat ik blij ben met mijn 180-600....
Vanuit een vogelhut eerder dit jaar..

Tijdens de 'Slag om Grolle' in Oktober 2024

De 180-600 heeft als voordeel de interne scherpstelling, waardoor de balans zowel op een statief/monopod als uit de hand beter is. Daarnaast is de 180-600 beter tegen regenachtig weer beschermd. De Sigma moet je zeker niet in de regen gebruiken, want doordat de tubus in en uit schuift neem je vocht mee naar binnen.
De Nikon lens voelt qua bouwkwaliteit beter aan, veel robuuster.
De Sigma lens heb ik nooit op de Z8 geprobeerd, maar scherpstelling verloopt bij de Z8/180-600 snel en goed, zeker vlot en goed genoeg voor mijn toepassingen. De D850/Sigma is hier naar mijn mening de mindere.
Toen de 180-600 uit kwam was dat voor mij het keerpunt om naar de Z8 over te stappen. Ik heb toen mijn (vrij nieuwe) D850 en al mijn F-vatting glas ingeruild voor de Z8 en Z-objectieven. Nog steeds geen spijt van, al heeft het NAS (Nikon Acquisition Syndrome) mij wel behoorlijk wat pecunia uit de beurs getrokken...
Doen? Beste is om naar de winkel te gaan met je camera, en het uit te proberen. Dan krijg je een beter gevoel dan wat ik en anderen hier in woorden neer kunnen leggen.
Ga je verschil merken? Hangt van meerdere factoren af. In het gebruik denk ik wel, maar of je er betere fotos mee maakt hangt meer af van jouw fotografische en artistieke kwaliteiten dan van de spulletjes waarmee je fotografeert.
Kan je alleen zeggen dat ik blij ben met mijn 180-600....

Vanuit een vogelhut eerder dit jaar..

Tijdens de 'Slag om Grolle' in Oktober 2024

Z8 / Zf - en wat leuk glaswerk
- SalinaFotografie
- Clublid
- Contacteer:
Bedankt voor je reactie.
Ik gebruikte de Sigma 150-600mm C ook op mijn D850. En toen ik de Z9 kocht moest ik even sparen voor een Z lens. Nu heb ik de mogelijkheid de Z lens te kopen. Ik ga het doen, dan kan de Sigma weer op de D850 als backup.
Ik gebruikte de Sigma 150-600mm C ook op mijn D850. En toen ik de Z9 kocht moest ik even sparen voor een Z lens. Nu heb ik de mogelijkheid de Z lens te kopen. Ik ga het doen, dan kan de Sigma weer op de D850 als backup.
- Thymen
- Clublid
Ik heb net een blik op je Instagram geworpen, en ik denk dat de 180-600 in jouw handen fantastisch zal gaan presteren!
Veel succes er mee!
Veel succes er mee!
- SalinaFotografie
- Clublid
- Contacteer:
Ah wat een mooi compliment! Dank u wel 
- Bert vD
- Nieuwsbrief Redactie
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Ook even gekeken. Mee eens! Veel plezier met de nieuwe aankoop. Maar als ik jullie zo lees kan de sigma er ook wat van.
Groet Bert
-
- Clublid
- Contacteer:
Wat een prachtige foto's op instagram. Je weet in ieder geval het beste uit je camera en lens te halen, chapeau!
"Het leven draait niet om wachten tot de storm voorbij is, het gaat erom te leren dansen in de regen."-Vivian Greene
- SalinaFotografie
- Clublid
- Contacteer:
Zeker bijna al mijn foto's zijn met de Sigma 150-600mm C. gemaakt. Sommige met de Nikon 70-200mm. Ik heb ook de Sigma art 105mm die kan ik ook echt aanraden voor honden of portretten.Bert vD schreef:Ook even gekeken. Mee eens! Veel plezier met de nieuwe aankoop. Maar als ik jullie zo lees kan de sigma er ook wat van.
Bedankt, dat gaat wel lukken. Vanmiddag wordt het bezorgd.
- SalinaFotografie
- Clublid
- Contacteer:
Dank u wel! Altijd leuk te lezen.Gemmageluk60 schreef:Wat een prachtige foto's op instagram. Je weet in ieder geval het beste uit je camera en lens te halen, chapeau!
- TinoK
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
Veel plezier met de 180-600. zal wel lukken denk ik!

Gr.Tino
Flickr Martino'70
“Your first 10,000 photographs are your worst.” ― Henri Cartier-Bresson
“My first 25,000 photographs are my worst.” ― Tino Karunding
Flickr Martino'70
“Your first 10,000 photographs are your worst.” ― Henri Cartier-Bresson
“My first 25,000 photographs are my worst.” ― Tino Karunding
- SalinaFotografie
- Clublid
- Contacteer:
Dank u wel!
Had hem al even kort getest in de tuin. Toch wel een heel verschil vergeleken met de Sigma.
Had hem al even kort getest in de tuin. Toch wel een heel verschil vergeleken met de Sigma.
- Thymen
- Clublid
Gefeliciteerd met de aanwinst. Dat je er maar veel mooie fotos mee mag maken!
- SalinaFotografie
- Clublid
- Contacteer:
Thymen schreef:Gefeliciteerd met de aanwinst. Dat je er maar veel mooie fotos mee mag maken!
Dank u wel!
- gvdnberg
- Clublid
- Contacteer:
Nog een bijkomend voordeel: Sigma moet via reversed engineering het objectief geschikt maken voor Nikon. dat kan (hoeft niet) betekenen dat bij een firmware update van de camera er eerst een firmware update van het objectief moet komen voor de set weer optimaal werkt. Bij Nikon objectieven op een Nikon body heb je van die mogelijke vertraging door een latere update geen last.
Met vriendelijke groet,
Gert van den Berg,
Actieve Nikon Z-gebruiker en nog een paar F-vatting (micro-)objectieven. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gert van den Berg,
Actieve Nikon Z-gebruiker en nog een paar F-vatting (micro-)objectieven. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
- ben42
- Moderator
Kun je aangeven wat de verschillen (en je ervaringen) zijn?SalinaFotografie schreef:Dank u wel!
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700