NX Studio exporteert NEF niet naar TIF of JPG

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
Plaats reactie
Photo
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

NX Studio exporteert NEF niet naar TIF of JPG

Bericht door Photo » wo dec 11 2024 7:18 pm

Op mijn MacBook Air (M1), Systeem Sequoia 15.1.1 wil NX Studio (versie 1.7.1) geen NEF-bstanden exporteren naar TIF of JPG. Het werkt niet met mijn foto's gemaakt met de Z8 en ook niet met NEF's uit de D750. :(
(Op een oudere MacBook Pro met NX Studio v.1.1 kan ik wel de NEF's gemaakt met de D750 exporteren.) Ik gebruik verder geen LightRoom ofzo maar een oude(re) versie van Photoshop — nog zonder abonnement.

Ik krijg de waarschuwing:" De geselecteerde map bevat geen bestanden die kunnen worden geëxporteerd."
Maar ik zie de mappen en foto's, ik kan de foto's bewerken, etc.

Bij Systeeminstellingen > Privacy en beveiliging > NX Studio staat "Volledige schijftoegang"
Bij Systeeminstellingen > Privacy en beveiliging > NkvExport (ik vermoed dat dat de exporteersoftware is van NX Studio, maar weet dat niet zeker) staat ook "Volledige schijftoegang".

Heeft iemand hetzelfde probleem of enig idee hoe dit op te lossen?
Ik zou toch graag NEF's uit mijn (net-nieuwe :) Z8 willen bewerken en kunnen exporteren.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: NX Studio exporteert NEF niet naar TIF of JPG

Bericht door Patrick » wo dec 11 2024 9:06 pm

Je hebt de meest recente versie geïnstalleerd zie ik. Vreemd. Ik probeer het even op mijn Macbook Pro als je wil. Kan je ergens een Z8 NEF ergens ter download neerzetten?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Photo
Forumlid
Forumlid

Bericht door Photo » wo dec 11 2024 9:53 pm

Ha Patrick,

Zie hier: www.erikvanhuisstede.eu/z8/_DSC0037.NEF

Ik ben benieuwd, alvast, dank, Erik

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo dec 11 2024 10:26 pm

Geen enkel probleem hier. Ik ga naar de foto, ga naar Bestand > Export en kies voor JPG in dezelfde map (lekker makkelijk voor de test) en knal. Zelfde bestand als JPG.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Photo
Forumlid
Forumlid

Bericht door Photo » do dec 12 2024 6:53 pm

Ok. Ik verwachtte geen probleem met het fotobestand.
Het probleem zit *ergens* in de software. Dat is moeilijk te achterhalen.
Welke hard- en software gebruik jij?

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » do dec 12 2024 7:00 pm

Macbook Pro M1, Ik heb voor jouw geval NX Studio 1.7.0 gebruikt. Ik zie nu dat er een update is, dus die probeer ik ook even... Momentje.

...
...
...

Ook geen probleem

Photo
Forumlid
Forumlid

Bericht door Photo » do dec 12 2024 8:13 pm

Bij mij heeft NX Studio bij systeeminstellingen volledige toegang tot harddisk, bestanden.

Via Terminal zie ik dat “NKVexport” (als het zo heet, zit nu niet achter computer) niet het goede pad vind. (Kun je zien zien als je de package contents van NX Studio opent en dan via Console log).
Dat is wellicht het probleem. Je verwacht echter dat dat bij installatie allemaal goed wordt ingesteld.
Hoe ik dat via Terminal evt kan fixen, geen idee.

Ik kan natuurlijk ook proberen v.1.7 te installeren. Heb EN versie van NX Studio met EN versie OS-X ook al geprobeerd, etc.

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”