Vogels

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
SalinaFotografie
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Vogels

Bericht door SalinaFotografie » vr dec 13 2024 2:35 pm

Hoi allemaal,

Ik ga vaak naar vogelhutten en fotografeer met de Z9. Alleen ga ik nu naar een hut waar vaak 3 of 4 buizerds tegelijk komen. Ik gebruik normaal de eye tracking voor vogels. Maar wat als er twee of drie buizerds tegelijk met elkaar in actie zijn?
Eye tracking uit zetten? Of hebben jullie ander tips om ze scherp te krijgen?🤔

Alvast bedankt!

Peter
Clublid
Clublid
Contacteer:

Re: Vogels

Bericht door Peter » vr dec 13 2024 8:32 pm

ik zet de D850 dan meestal on 'single shot'

edit
Z9 .., ander toestel :-)
Laatst gewijzigd door Peter op vr dec 13 2024 10:04 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Thymen
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Thymen » vr dec 13 2024 9:42 pm

Bij de Z8, maar zal ook zo bij de Z9 zijn...

Gebruik je als AF Area Mode = 3D Tracking + Bird's Eye Detection, dan zie je een klein vierklantje op je scherm (viewfinder) (als je de sluiterknop half indrukt). Plaats dat vierkantje over de kop vogel van je keuze, en de autofocus vindt plaats op de ogen van die vogel. Daarna kun je, met de sluiterknop half ingedrukt, opnieuw je kader bepalen. Het scherpstelpunt 'plakt' aan het gekozen oog/kop van de vogel. Laat de sluiterknop los, kies een andere vogel druk de sluiterknop weer half in om een andere kop te kiezen.

Gebruik je als AF Area Mode = Auto Area AF + Bird's Eye Detection, dan zie je een klein vierklantje op je scherm op elke vogelkop, met daarbij een drie-hoekje wijzend naar de andere vogelkop(pen). Met de toggle (ring rondom de OK knop) kun je de gewenste vogel kiezen.

De Wide AF-Area modes doen hetzelfde, maar zoeken alleen binnen het kader. Verlaat een gekozen vogelkop het kader bij verplaatsen van het zoekerbeeld, dan blijft het scherpstelpunt niet aan die vogelkop plakken, maar wordt een andere kop gezocht binnen het kader.

Testen? Zoek een foto op het internet van meerdere vogels, laat dat op het scherm van je computer zien en probeer het daar op uit (hoeft niet met 180-600, korte lens is gemakkelijker). Zo doe ik het ook, als ik weer vergeten ben hoe het ook al weer was....

Bijvoorbeeld: https://t4.ftcdn.net/jpg/08/68/06/11/24 ... UGpUwh.jpg

(Als je scherpstellen niet aan de sluiterknop maar aan de AF-ON knop hebt gekoppeld, gebruik die dan ipv sluiterknop half indrukken)
Z8 / Zf - en wat leuk glaswerk

SalinaFotografie
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door SalinaFotografie » vr dec 13 2024 10:43 pm

Thymen schreef:Bij de Z8, maar zal ook zo bij de Z9 zijn...

Gebruik je als AF Area Mode = 3D Tracking + Bird's Eye Detection, dan zie je een klein vierklantje op je scherm (viewfinder) (als je de sluiterknop half indrukt). Plaats dat vierkantje over de kop vogel van je keuze, en de autofocus vindt plaats op de ogen van die vogel. Daarna kun je, met de sluiterknop half ingedrukt, opnieuw je kader bepalen. Het scherpstelpunt 'plakt' aan het gekozen oog/kop van de vogel. Laat de sluiterknop los, kies een andere vogel druk de sluiterknop weer half in om een andere kop te kiezen.

Gebruik je als AF Area Mode = Auto Area AF + Bird's Eye Detection, dan zie je een klein vierklantje op je scherm op elke vogelkop, met daarbij een drie-hoekje wijzend naar de andere vogelkop(pen). Met de toggle (ring rondom de OK knop) kun je de gewenste vogel kiezen.

De Wide AF-Area modes doen hetzelfde, maar zoeken alleen binnen het kader. Verlaat een gekozen vogelkop het kader bij verplaatsen van het zoekerbeeld, dan blijft het scherpstelpunt niet aan die vogelkop plakken, maar wordt een andere kop gezocht binnen het kader.

Testen? Zoek een foto op het internet van meerdere vogels, laat dat op het scherm van je computer zien en probeer het daar op uit (hoeft niet met 180-600, korte lens is gemakkelijker). Zo doe ik het ook, als ik weer vergeten ben hoe het ook al weer was....

Bijvoorbeeld: https://t4.ftcdn.net/jpg/08/68/06/11/24 ... UGpUwh.jpg

(Als je scherpstellen niet aan de sluiterknop maar aan de AF-ON knop hebt gekoppeld, gebruik die dan ipv sluiterknop half indrukken)
Super bedankt voor uw reactie. 🤗
Ik fotografeer met 3D tracking en vogel eye detection. En scherpstellen idd AF-ON knop.

Ga dat laatste eens testen morgen.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”