Test: digitale opvolger van Agfa Record Rapid fotopapier

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.
Plaats reactie
annoh
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door annoh » ma dec 16 2024 8:21 pm

Regelmatig kom ik op clubavondjes van diverse fotoclubs. Het fotowerk dat men elkaar laat zien is veelal in kleur. Hier en daar kom je ook zwart wit afdrukken tegen. Het valt mij op dat veel van die zwart wit afdrukken technisch gezien matig tot slecht zijn. Het zwart is niet diep zwart, sommige grijstinten worden wat paars weergegeven terwijl andere grijstinten juist wat groen of blauw weergegeven worden. Is het mogelijk om zelf een echt mooie digitale zwart wit afdruk te maken?

Agfa Record Rapid fotopapier, ongekende kwaliteit
Het Agfa Record Rapid fotopapier was geliefd bij veel zwart wit werkers ten tijde van de donkere kamer. Mijn eigen oude afdrukken op dit fotopapier die ik onlangs bekeken heb zijn inmiddels bijna een halve eeuw oud. Gelukkig zijn ze al die tijd wel in het donker tussen glas bewaard gebleven. Wat een mooie warmtonige print zie ik! En, het oppervlak heeft leven. Is dit digitaal te evenaren? Een kort verslag van mijn zoektocht naar een soort van heilige graal.
Afbeelding

Analyse van oude afdrukken
Het Agfa papier staat bekend om de mooie toonschaal en het diepe zwart. Je kan de kleur wat beïnvloeden door een neutrale of juist een warmtonige ontwikkelaar te gebruiken. Het oppervlak heeft een lichte glans en een geringe structuur. Naar deze kwaliteit ben ik op zoek, maar dan in een digitale versie! Ik heb met een X-Rite i1 meet instrument de diverse grijstinten van een paar Record Rapid foto’s doorgemeten en tevens heb ik de maximale zwarting bepaald. En ik heb de oude afdrukken onder diverse lichtbronnen bekeken.
Afbeelding

Hoe nu verder, aanbod van fotopapier is groot
Wanneer je naar het aanbod van (digitaal) fotopapier kijkt dan zie je dat het aanbod groot is. Dit heeft te maken met onder meer de drager, de aanwezigheid of afwezigheid van witmakers en de structuur van het oppervlak. Van de fotopapier leverancier Arca te Moerdijk heb ik een tijdje geleden een gele stapel fotopapiertjes gekregen van de bekende merken als Epson, Hahnemühle en Innova. Met een Epson SureColor SC-P700 A3+ printer ben ik aan de slag gegaan. Deze printer maakt gebruik van gepigmenteerde inkt en beschikt over 2 grijs cartridges. Minstens zo belangrijk, voor veel papiersoorten zijn voor deze printer ICC profielen beschikbaar. Populair gezegd, een ICC profiel vertelt de printer hoe hij een bepaalde kleur of grijstint op een specifiek printerpapier moet printen. De firma Arca heeft deze ICC profielen voor heel veel papiersoorten en printers op de website gezet. Ook staat op dezelfde website in welke map je zo’n profiel op je PC moet plaatsen, namelijk: Windows>System32>Spool>Drivers>Kleur. Iedereen die op de kleuterschool heeft geleerd te knippen en te plakken kan dit.

Selectiecriteria om tot een keuze te komen.
Heel veel fotopapieren die de firma Arca meegaf vind ik mooi, maar daar gaat het hier niet om, want dat is smaak. Het gaat er hier om of ik een papiersoort kan vinden dat lijkt op het beroemde en door velen geliefde Agfa Record Rapid van weleer. Heel veel fine-art papieren voelen als echt papier aan maar vallen meteen af door de lage maximale zwarting die je ermee kan behalen. Een ander selectiecriterium is het oppervlak. Glans, mat en luster papieren hebben een geheel ander oppervlakstructuur, die vallen dus ook meteen af. Sommige papiertjes zijn van zichzelf spierwit, anderen zijn juist warm van toon. Ook de spierwitte papiertjes vallen af in mijn zoektocht naar de vervanger voor het Agfa Record Rapid. Het Innova Fibaprint Ultra Smooth Gloss IFA49 285 gram/m2 komt heel dicht in de buurt van het Agfa fotopapier wanneer je let op hoge maximale zwarting, oppervlak structuur en kleur van de drager.

Papier testen m.b.v. een speciaal testbestand
Bij het testen van printers en fotopapier heb ik een zwart wit testbestand ontworpen. Dat bestand wordt geprint, de afdruk wordt doorgemeten en geeft informatie over de maximale zwarting, het dicht lopen van donkere delen en het weergeven van grijswaarden. Het gaat daarbij niet alleen om de dekking maar ook of de grijstinten, en natuurlijk ook zwart, neutraal of bijvoorbeeld koel of warm weergegeven worden.
Afbeelding

Instelling van de printer, wel zo belangrijk
De Agfa afdruk is warm van toon. Met de genoemde Epson A3+ printer, en ook met de Canon PRO-300 A3+ printer, is dat gemakkelijk voor elkaar te krijgen. Je print in de ‘Advances Black and White’ mode bij de Epson of de ‘Handmatige kleuraanpassing’ bij Canon en je kan instellen hoe warm, of juist hoe koel, je wilt gaan printen. In dit geval kies ik zowel horizontaal als verticaal bij de Epson op +5. Dit heb ik proefondervindelijk vastgesteld. Alle grijswaarden worden net wat warmer dan de standaard instellingen. Het zwart blijft bij die instelling even diep en neutraal van toon. Daar zie je een verschil met het Agfa papier, het Agfa zwart is net een beetje warmer, groot is het verschil niet.
Instelling Epson
Afbeelding
Instelling Canon
Afbeelding

Je eigen papierkeuze
Het fotopapier bepaalt heel sterk de ‘look’ van de foto. Die ‘look’ moet bij het onderwerp en bij jou, als fotograaf, passen. Het aanbod van digitaal bariet papier is groot. Kijk je naar maximale zwarting, papieroppervlak en papierkleur dan lijken maar heel weinig papiersoorten op het originele Agfa Record Rapid. En daar was ik op zoek naar. Het Innova Fibaprint Ultra Smooth Gloss IFA49 285 gram/m2 komt heel dicht in de buurt van het Agfa fotopapier. Het Innova papier is warm wit en voelt stevig aan en heeft een vergelijkbare oppervlak structuur. Belangrijk voor de zwart-wit werkers onder ons; de maximale zwarting van het Innova papier is zelfs nog wat hoger dan het origineel! Van belang is wel dat je wel het juiste ICC profiel gebruikt en dat je een printer gebruikt die geschikt is om zwart wit afdrukken van hoge kwaliteit te leveren. Je komt dan vanzelf op printers voorzien van gepigmenteerde inkt, en niet dye inkt, met cartridges ook voor grijs en licht grijs. Deze printers, zoals de Canon PRO-300 en Epson SC-700, hebben de mogelijkheid om de toon van een zwart wit afdruk heel subtiel te veranderen.
Afbeelding

Verkrijgbaarheid Innova papier
Diverse fysieke en internet winkels, waaronder Arca, leveren Innova fotopapier.
Wat digitale spulletjes en een analoog setje bestaande uit een Nikon F2A en een Nikkor 50mm/1.4.

Bert vD
Nieuwsbrief Redactie
Nieuwsbrief Redactie
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Test: digitale opvolger van Agfa Record Rapid fotopapier

Bericht door Bert vD » wo dec 18 2024 2:08 pm

Super Annoh, bedankt voor het overzicht en testen. Afgezien van een wel overwogen papieradvies staat er sowieso veel handige informatie voor zelf printen in deze bijdrage. En laat ik dat nu aan het opstarten zijn. Weliswaar met inkjet Epson R3000, maar ik was best onder de indruk van een eerste print. Maar misschien dat een kinderhand…maar goed, fijne informatie.
Groet Bert

gvdnberg
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door gvdnberg » wo dec 18 2024 4:27 pm

****Off topic****
Leuke foto, in zo'n Volkswagen ponton heb ik rijles gehad tot aan mijn rij-examen in 1974. De dag daarna kreeg de rijschool de eerste VW Golf, maar daar mocht ik niet nog een lesje in rijden......
(De politie in Dordrecht kreeg er ook een stel, maar die stonde heel snel weer in de garage doordat de achteruit naast de 4e versnelling zat: optrekken leverde dan 1->2->3->ACHTERUIT en dat kon de versnellingsbak niet verdragen.)
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon Z-gebruiker en nog een paar F-vatting (micro-)objectieven. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr

Bert vD
Nieuwsbrief Redactie
Nieuwsbrief Redactie

Bericht door Bert vD » wo dec 18 2024 4:36 pm

Heb je misschien ook nog zo’n papieradvies voor inkjet-printers als mijn Epson R3000, Annoh?
Groet Bert

annoh
Forumlid
Forumlid

Bericht door annoh » wo dec 18 2024 8:47 pm

De Epson R3000 maakt net zoals de SC-700 gebruik van gepigmenteerde inkt. Prima dus! Wil je gebruik maken van een ICC profiel, voor optimaal resultaat met het beschreven Innova papier, klik dan hier op.
https://www.arca.nl/kleurenprofielen/?d ... l+Fine+Art Het gebruikte papier heeft als nummer '49'.

Op de site van Arca, en in mijn artikel, staat waar je dat profiel moet plaatsen.

De R3000 heeft een Advanced Black and white mode. Met die instelling bepaal je de toon van de afdruk. Proefondervindelijk kan je bepalen wat jou het meeste aanstaat. In dit geval heb ik het RR fotopapier van Agfa nagebootst. Let op wanneer je vanuit deze instelling print: De standaard instelling is donkerder dan gewoon.

Het grote voordeel van printen met aanpassing in de printer is dat je het fotobestand niet verandert.

Overigens, voor een fotoclub heb ik een tijdje geleden een workshop gehouden over zwart wit printen, papierkeuze e.d. . Een echt mooie zwart wit afdruk maken is een kunst(je) op zich.
Wat digitale spulletjes en een analoog setje bestaande uit een Nikon F2A en een Nikkor 50mm/1.4.

Bert vD
Nieuwsbrief Redactie
Nieuwsbrief Redactie

Bericht door Bert vD » wo dec 18 2024 9:00 pm

Toch een printer met gepigmenteerde inkt! Ik heb de printer 2e hands aangeschaft en me er duidelijk nog niet goed genoeg in verdiept. Behalve het opvolgen van het advies van de “print-boys” van onze fotoclub (FotoClubZwolle die oktober jl 130 jaar bestond!). Analoog of digitaal, een print maakt de foto (imho). Bedankt voor je advies, Anno. Heb er overigens best veel Epson fotopapier bij gekregen en kan nog even vooruit.
Groet Bert

annoh
Forumlid
Forumlid

Bericht door annoh » wo dec 18 2024 9:17 pm

De Epsons zijn wat gevoelig voor verstoppingen. Het beste is geregeld, bijvoorbeeld 1 x per maand, een afdruk maken. De R3000 is een heel fijne printer!!
Er zit in de ontwikkeling van printer inkt heel weinig vooruitgang wat betreft kleur nauwkeurigheid en maximale zwarting.

Geezzzke
Clublid
Clublid

Bericht door Geezzzke » wo dec 18 2024 10:48 pm

Misschien stel ik een beetje domme vraag in dit mooie informatieve topic, ik print nooit zelf foto's af. Ik heb voor mijn thuiskantoor een Epson EcoTank ET-5800 printer staan waar ik erg tevreden mee ben om reguliere documenten dubbelzijdig af te drukken. Zou die printer een foto redelijk af kunnen drukken als ik er goede inkt en goed papier in stop? Ik heb het nog nooit geprobeerd...

Hoe herken je of je printer kwalitatief voldoende kan afdrukken in de specs? Dpi, gepigmenteerde inkt. Wat meer?

Ps: Misschien is de vraag eerder gesteld, ik heb dit niet gecheckt moet ik bekennen. :)
Nieuwsgierig naar mijn foto's? Op Flickr vind je een selectie.

annoh
Forumlid
Forumlid

Bericht door annoh » do dec 19 2024 12:01 am

Ik heb ervaring met 2 Epson Ecotank printers, een A4 model en een A3 model. Dat A4 model is mijn eigen documenten printer en scanner. Prima, Ik heb daarnaast een A3 model van de importeur gekregen om te testen. Ik heb meetapparatuur om de weergave van de kleuren en de grijstinten, incl. zwart, te meten. Het artikel is af. Ik kan het zo publiceren. Lastig is dat ik de importeur 2 x het verslag gemaild heb. Als journalist vind ik het principe van hoor/wederhoor heel belangrijk. Ik krijg geen reactie. Misschien ga ik dit weekend dat verslag hier publiceren.

Specs van een printer zeggen me niks. Het gaat mij om zaken als weergave kleur, weergave grijstinten, maximale zwarting, 'bronzing' en 'gloss differential'. Allemaal zaken die er voor zorgen of er een knappe plaat uit de printer komt. Tevens zaken die niet passen in het foldertje.

Bert vD
Nieuwsbrief Redactie
Nieuwsbrief Redactie

Bericht door Bert vD » do dec 19 2024 12:33 am

Goed plan. Ben benieuwd.
Groet Bert

Geezzzke
Clublid
Clublid

Bericht door Geezzzke » do dec 19 2024 12:10 pm

Dank voor de aanvullende uitleg Annoh!

Als ik het goed begrijp zijn dus niet per se alleen de specs van een apparaat, maar ook je eigen vernuft om het te onderzoeken: het in detail balanceren van het de uitvoer van het apparaat met het papier. Finetunen van software, hardware inkt papier in orde hebben, en het (kunnen) meten en beoordelen van het resultaat.

Ben benieuwd naar je artikel! Beetje jammer inderdaad als een betrokken de partij je laat wachten op feedback als je druk bent geweest een onderbouwd artikel te schrijven over hun product. We wachten geduldig af. :)
Nieuwsgierig naar mijn foto's? Op Flickr vind je een selectie.

annoh
Forumlid
Forumlid

Bericht door annoh » do dec 19 2024 12:54 pm

Niet voor niets luidt een eeuwenoud spreekwoord: 'Bezint eer ge print"

Plaats reactie

Terug naar “Overige fotoapparatuur”