Info mbt aanschaf
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Info mbt aanschaf
Ben aan het kijken naar nieuwe camera.
Enthousiast geworden voor de P1000, echter schijnt bijna niet meer leverbaar.
Bij deze doe ik dan maar een beroep op de expertise van de forumleden.
Ik ben op zoek naar een compact/bridge camera met iig relatief veel zoom. Dit ivm natuurfoto's.
Vraag:
_ wat is de nieuwste Nikon
_ wat raden jullie aan.
Groet
Enthousiast geworden voor de P1000, echter schijnt bijna niet meer leverbaar.
Bij deze doe ik dan maar een beroep op de expertise van de forumleden.
Ik ben op zoek naar een compact/bridge camera met iig relatief veel zoom. Dit ivm natuurfoto's.
Vraag:
_ wat is de nieuwste Nikon
_ wat raden jullie aan.
Groet
- Richard
- Serverbeheerder
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Info mbt aanschaf
De Z50II is de laatste Nikon.
Hoeveel mm wil je?
Hoeveel mm wil je?
Met vriendelijke groet,
Richard
Richard
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Een P1000 is een heel anders soort camera dan een systeemcamera of DSLR waar de meesten hier mee werken. Is dit een bewuste keuze?
-
- Forumlid
Ik heb nu een 300mm zoom van Nikon.Richard schreef:De Z50II is de laatste Nikon.
Hoeveel mm wil je?
Liefst dus minimaal 300mm of groter, mits het resultaat goed is.
-
- Forumlid
@ Patrick
Ik heb nu een spiegelreflex, D3200 met een 35mm 1,4 en een losse 300mm zoom
Waar ik nu best wel klaar mee ben is het gewissel van lenzen.
Vandaar ben ik aan het kijken naar wat nieuws.
Ik heb nu een spiegelreflex, D3200 met een 35mm 1,4 en een losse 300mm zoom
Waar ik nu best wel klaar mee ben is het gewissel van lenzen.
Vandaar ben ik aan het kijken naar wat nieuws.
- Tony D
- Moderator
Er is een Z 28-400 mm lens, maar die past niet op je D3500. Dan moet je er een Z-body bijkopen. De goedkoopste is de Z50, nieuw 679 euro, 2e hands voor ca 500 euro te koop en die lens is 1300 euro. Dat gaat wel hard!
Ton
Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, Z MC 105/2.8 VR S, Meike 50mmf/1.7, SB700; en medewerker bladredactie
- ReneG
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Wat is het budget? Ik neem aan dat een Z9 met 600mm f/4 (20.000 euro) niet in het budget past. Anders is dat waarschijnlijk het nieuwste en beste.
Als je voor het 'nieuwste' wilt gaan, zou een nog enigzins budgetvriendelijke optie een Z50II met Z180-600 zijn (~3000 euro). Ben je bereid om voor iets 'ouders' te gaan, dan kun je tweedehands D500 met 200-500 (of sigma 150-600 variant) voor rond de 2000 kunnen gaan. Maar met die opties kun je alleen nog maar objecten ver weg fotograferen.
Een tweedehands P1000 kan ook, dan zit je rond de 700-800 euro. Dan heb je het hele bereik maar wel potentieel minder kwaliteit.
NB: Ik heb een bevriende vogelspotter een P1000 aangeraden. Het gaat hem vooral om identificatie en registratie van de vogel. Beeldkwaliteit is van ondergeschikt belang (er mag dus best wat ruis zijn). In deze context is de betreffende persoon zeer in zijn nopjes met de P1000. Als ik voor meer fotokwaliteit ga zou ik eerder kijken naar de andere twee combinaties.

Als je voor het 'nieuwste' wilt gaan, zou een nog enigzins budgetvriendelijke optie een Z50II met Z180-600 zijn (~3000 euro). Ben je bereid om voor iets 'ouders' te gaan, dan kun je tweedehands D500 met 200-500 (of sigma 150-600 variant) voor rond de 2000 kunnen gaan. Maar met die opties kun je alleen nog maar objecten ver weg fotograferen.
Een tweedehands P1000 kan ook, dan zit je rond de 700-800 euro. Dan heb je het hele bereik maar wel potentieel minder kwaliteit.
NB: Ik heb een bevriende vogelspotter een P1000 aangeraden. Het gaat hem vooral om identificatie en registratie van de vogel. Beeldkwaliteit is van ondergeschikt belang (er mag dus best wat ruis zijn). In deze context is de betreffende persoon zeer in zijn nopjes met de P1000. Als ik voor meer fotokwaliteit ga zou ik eerder kijken naar de andere twee combinaties.
Spul waarmee je foto's maakt...
- Richard
- Serverbeheerder
- Contacteer:
En gewicht, daar zitten ook verschillen in; de Z180-600 rond de 2 kg, de 28-400 725 g - beiden exclusief body en de P1000 1,4 kg.
Met vriendelijke groet,
Richard
Richard
- henkk
- Clublid
- Contacteer:
300 mm op een D3200 is 450 mm equivalent voor full frame. Veel meer is m.i. echt niet handig in de praktijk.Peter0303 schreef:Ik heb nu een 300mm zoom van Nikon.Richard schreef:De Z50II is de laatste Nikon.
Hoeveel mm wil je?
Liefst dus minimaal 300mm of groter, mits het resultaat goed is.
Je schrijft 'zoom' maar wat is dat dan? Een 70-300? Zoals elders al geschreven is 300 mm een vastbrandpunt (en welke dan?
Er zijn allerlei upgrades denkbaar voor een D3200 of zo. Bijv. In de D7x00 serie. Of een Z50 of zo met een FTZ adapter.
En kunnen we svp wat minder melig reageren op dit forumlid? Heeft zich netjes voorgesteld.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
-
- Forumlid
Ik ben schijnbaar onduidelijk geweest. Excuus voor de niet korrekte info.
Waar ik nu mee fotografeer is
D_3200
Nikkor 35mm
Nikkor 28_300mm
Afhankelijk van onderwerp, afstand en belichting maak ik een keuze tussen beide lenzen.
De body + de 35mm erop past in mijn cameratas. Met ruimte voor de zoomlens.
De body + zoomlens erop gaat niet passen.
Dan zou een slag grotere tas een optie zijn maar ik ben het gewissel van de lenzen en een dag zeulen met zo'n tas eigenlijk best wel zat.
Ik fotografeer van vergezichten (bv Oostenrijk) t/m portret.
De P1000 / P950 lijkt mij, op papier, een goed alternatief gezien de uitvoering en het niet meer hoeven wisselen van de lenzen.
Ik wil dus af van een body en losse lenzen.
Hopelijk ben ik zo iets duidelijker
D_3200
Nikkor 35mm
Nikkor 28_300mm
Afhankelijk van onderwerp, afstand en belichting maak ik een keuze tussen beide lenzen.
Dan zou een slag grotere tas een optie zijn maar ik ben het gewissel van de lenzen en een dag zeulen met zo'n tas eigenlijk best wel zat.
De P1000 / P950 lijkt mij, op papier, een goed alternatief gezien de uitvoering en het niet meer hoeven wisselen van de lenzen.
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Lijkt me een simpele keus; klein/licht op stap? De 35mm erop. Wil je het hele zoombereik; een iets groter tasje met het andere objectief. Eventueel beide als een nieuw, wat groter tasje daar ruimte voor biedt. Dat lijkt me niet zo moeilijk te regelen...
-
- Forumlid
Welke kwaliteitseisen met betrekking tot het beeld stel je?De P1000 / P950 lijkt mij, op papier, een goed alternatief gezien de uitvoering en het niet meer hoeven wisselen van de lenzen.
Wat digitale spulletjes en een analoog setje bestaande uit een Nikon F2A en een Nikkor 50mm/1.4.
-
- Moderator
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Kijk eens verder dan Nikon. Bijvoorbeeld naar een (tweedehands) Sony RX10 IV. Zie https://www.frankwandelt.nl/reviews/com ... dit-momentPeter0303 schreef:Ik ben schijnbaar onduidelijk geweest. Excuus voor de niet korrekte info.
D_3200
Nikkor 35mm
Nikkor 28_300mm
- Ronald53
- Clublid
- Contacteer:
Ik had vroeger de D5600 met de 18.0-300.0 mm f/3.5-6.3. Dat was heel draagbaar, en wisselen was niet nodig want 300 mm op een DX-sensor komt overeen met bijna 450 mm op full frame. Of de kwaliteit goed genoeg is voor jou, kun je alleen zelf bepalen. Maar je kunt even kijken naar wat foto's die ik heel in het begin op Flickr zette. Kijk even bij de EXIF welke met deze body-lens combinaties de foto's zijn gemaakt, en bij welke brandpuntsafstand. Bijvoorbeeld hier:

Silver dome by Ronald Mallant, on Flickr

Silver dome by Ronald Mallant, on Flickr
Ik fotografeer, dus ik ben.
- henkk
- Clublid
- Contacteer:
Ik snap het probleem van wisselen niet zo want de 35 mm is ook begrepen in de range van de 28-300. Dus veelal zal die 35 mm kunnen thuisblijven als het om landschappen gaat.
Voor portretten is die 35 mm dan juist weer meer geschikt maar dan wissel je 1 x toch?
De beeldkwaliteit, en dan met name bokeh (achtergrondonscherpte) van een 35 mm f/1.4 (volgens je voorsteldraadje) ga niet niet snel vinden met een zoom of een bridgecamera; wel halen of overtreffen Z-zooms de scherpte en contrast daarvan waarschijnlijk (mijn ervaring met een 35 mm f/1.8 t.o.v. een Tamron 28-75 G2) maar f/2.8 geeft sowieso een andere achtergrondonscherpte dan f/1.4.
Voor portretten is die 35 mm dan juist weer meer geschikt maar dan wissel je 1 x toch?
De beeldkwaliteit, en dan met name bokeh (achtergrondonscherpte) van een 35 mm f/1.4 (volgens je voorsteldraadje) ga niet niet snel vinden met een zoom of een bridgecamera; wel halen of overtreffen Z-zooms de scherpte en contrast daarvan waarschijnlijk (mijn ervaring met een 35 mm f/1.8 t.o.v. een Tamron 28-75 G2) maar f/2.8 geeft sowieso een andere achtergrondonscherpte dan f/1.4.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?