Welk fotoprogramma was het?

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
Plaats reactie
jan24
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Welk fotoprogramma was het?

Bericht door jan24 » vr jan 31 2025 10:08 am

Een onmogelijke vraag, maar niet geschoten, altijd mis.

Ik had ooit een fotobewerkingsprogramma, waar je in een rolmenu kon kiezen uit foto verbeteren, scherpte verbeteren, al dan niet 2 staps. Rechts op het scherm kon je e.e.a. aanpassen.
Er was ook een rolmenu met effecten, o.a. iets met zonlicht, wat ook helemaal aan te passen was.
Kan dit Photoshop Elements zijn geweest, of toch een ander programma.

Mijn probleem is, dat ik een compleet jaartal met bewerkte foto's kwijt ben. Ik heb wel de originelen, gelukkig, maar onbewerkt. Het gaat om ruim 3000 foto's.
Als ik die in een batch automatisch kan verbeteren, dan ben ik weer aardig gered. Nu heb ik dat in LrC gedaan met een setje, maar nog niet helemaal naar het zin.
Laatst gewijzigd door jan24 op vr jan 31 2025 4:47 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Re: Welk fotoprogramma was het?

Bericht door ReneG » vr jan 31 2025 11:29 am

Niet dat dit je probleem oplost, maar wellicht een tip voor de toekomst:

Ik exporteer mijn 'beste' foto's (dat is subjectief) altijd ook naar JPEG op maximale kwaliteit. Deze importeer ik in een aparte catalogus in Lightroom (enkel voor het gemak om ze te doorzoeken/bekijken). Dit kost heel weinig tijd en neemt weinig ruimte in beslag, en voorkomt dat wanneer ik de originele bestanden nog heb maar de bewerkingen om wat voor reden dan ook verloren gaan, ik de beste foto's de bewerkte eindresultaten nog heb. Het creeërt ook enige mate van onafhankelijkheid van welk fotobewerkingsprogramma dan ook.
Spul waarmee je foto's maakt...

jan24
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Re: Welk fotoprogramma was het?

Bericht door jan24 » vr jan 31 2025 4:45 pm

Dank voor de tip.
Ik had alles op een backup schijf staan. Maar mijn jaarabonnement van mijn backupprogramma was verlopen. Weer teruggegaan naar Syncback free. Dat werkt naar behoren, maar tussen de wisseling van beide programa's is map 2019 verdwenen. Daar zal ik zelf de hand in hebben gehad, vrees ik.
Elements valt af, die is niet te installeren, ik moet Explorer hebben, maar ik werk met Chrome. Bijzonder, maar het is niet anders.
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”