"Open Ended"

Plaats reactie
MarcoEos70D
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

"Open Ended"

Bericht door MarcoEos70D » di feb 11 2025 4:26 pm

Richard Serra, 1938-2024. "Open Ended", 2007-2008"
Deze enorme cortenstalen sculptuur weegt maar liefst 216 ton. Het is een kunstwerk vol tegenstellingen: de zes gewelfde platen zijn elegant én loodzwaar, industrieel én organisch, statig én speels, hol én bol. De werken van Richard Senna gaan over de verhouding tussen werk, ruimte en bezoeker. Open Ended is een kunstwerk dat je al wandelend moet ervaren. Terwijl je tussen de platen loopt, waan je je even op een andere plek. Via de trap kun je het kunstwerk ook van boven bekijken.
Aldus de catalogus van Museum Voorlinden, waar dit kunstwerk onderdeel uitmaakt van de vaste collectie.

Voor mij niet bepaald mijn comfortzone, ik fotografeer eigenlijk nooit in musea. Maar in Voorlinden was ik blij dat ik mijn camera bij me had, al was de 17-55 op crop eigenlijk soms zelfs te lang ;-) Het was echt een bijzonder kunstwerk, gigantisch van boven, maar verrassend "knus" als je er doorheen loopt. De steeds wisselende lichtval, met een groot verschil tussen lichte en donkere gangen, maakte het af.
F1: van boven I:
Afbeelding

F2: van boven II:
Afbeelding

F3: detail van boven I:
Afbeelding

F4: detail van boven II:
Afbeelding

F5: detail:
Afbeelding

F6: doorkijk I:
Afbeelding

F7: doorkijk II:
Afbeelding

"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie

Tony D
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: "Open Ended"

Bericht door Tony D » di feb 11 2025 4:42 pm

Ik ken het, inderdaad indrukwekkend.

Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, Z MC 105/2.8 VR S, Meike 50mmf/1.7, SB700; en medewerker bladredactie

Karina2
Redactie NCN Magazine
Redactie NCN Magazine
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: "Open Ended"

Bericht door Karina2 » di feb 11 2025 7:09 pm

Ik vind vooral de details en de 2 doorkijkjes erg leuk.

Plaats reactie

Terug naar “Overig”