Welke instellingen?

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Genster
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Welke instellingen?

Bericht door Genster » zo mar 30 2025 2:06 pm

Afgelopen vrijdagavond heb ik sinds hele lange tijd mijn 11 jaar oude D610 met Tamron 24-70 weer eens gebruikt om wat foto's te maken bij optredens van enkele dichters en een zangeres.

Hoewel ik genoeg redelijke kiekjes heb, ben ik niet helemaal tevreden over hoe de camera scherpstelde (in de redelijk donkere ruimte). En als de dichter(es) of zangeres wat bewoog, zat ik er ook wel eens net naast.
Ik stel gewoon scherp met 1 scherpstelpunt (d.m.v. de AE-L AF-L knop).

Iemand tips m.b.t. de instellingen?

Willem Focus
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Welke instellingen?

Bericht door Willem Focus » ma mar 31 2025 6:10 pm

Hoi Rene

Afgelopen zaterdag hebben wij geleerd op de Z8 instructiedag, dat de camera de meeste moeite heeft met scherpstellen bij gebruik van 1 scherpstelpunt. Als ie dan scherp is heb je natuurlijk wel dat exacte punt scherp waar je op gericht hebt. Maar met een stand waarbij meerdere punten gebruikt worden heeft de camera het schijnbaar minder lastig.En met de AE knop houd je toch alleen het punt vast met de gekozen instelling waarna je de compositie veranderd, en heeft als zodanig niet iets met de scherpstelling te maken. Sowieso was de D610 (weet ik nog toen ik hem ook nog had) in low light geen geweldenaar. Zeker niet in vergelijking met wat nieuwere modellen.

Groet.....Willem :wink:
Nikon Z8 en mooi glaswerk van datzelfde merk

w.wind
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door w.wind » ma mar 31 2025 7:48 pm

Een z camera is geen D610, maar je hebt wel gelijk. Scherpstellen op een enkel punt in slecht licht werkt niet goed is mijn ervaring.
Met vriendelijke groeten,
Wim van der Wind

Mooi spul van Nikon

Genster
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Genster » ma mar 31 2025 8:01 pm

Bedankt mannen :thumbup:
Jullie kunnen de betreffende foto’s overigens op mijn Facebookpagina zien :P