Z6 III met FTZ adapter?

Discussies over fotografie met het spiegelloze camerasysteem Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9
Plaats reactie
Harry W
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Z6 III met FTZ adapter?

Bericht door Harry W » di apr 15 2025 10:42 pm

Ik overweeg om ook spiegel-loos te gaan, maar heb niet zoveel zin (en geld) om al mijn mooie lichtgevoelige glas in te wisselen voor Z objectieven. Heeft het dan wel zin om over te stappen? Ik heb al even gezocht of deze vraag al eerder ter sprake is gekomen in dit forum, maar niets gevonden. Ik fotografeer nu nog met een D800 en D810.

gvdnberg
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Z6 III met FTZ adapter?

Bericht door gvdnberg » wo apr 16 2025 2:03 pm

Ik denk dat je een flink aantal objectieven gewoon kunt blijven gebruiken. Maar de Z-objectieven bieden je wel meer mogelijkheden, bijvoorbeeld door de extra ring op de S- objectieven, waarmee je sluitertijd, diafragma of over/onderbelichting kunt instellen. Ik ervaar dat als een groot gemak.
Een ander punt is de toevoeging van een functieknop op de Z-objectieven, die knop kun je allerlei functies geven waarmee het gemakkelijker wordt om snel van instellingen te wisselen.
Kortom: Ja F-mount objectieven zijn zeker te gebruiken met de FTZ adapter, maar de Z-objectieven bieden meer mogelijkheden.
Zo is mijn ervaring.
Succes met je keuzes, of moet ik sterkte zeggen??
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon Z-gebruiker en nog een paar F-vatting (micro-)objectieven. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ReneG » wo apr 16 2025 2:48 pm

Houdt er rekening mee dat sommige oudere objectieven wat beperkingen hebben (google even welke), maar alle AF-S objectieven zouden gewoon moeten werken. AF-D etc. ook, maar dan krijg je mogelijk beperkingen zoals geen AF. Je glas werkt net zo goed, maar Z-glas is een stukje beter.
Spul waarmee je foto's maakt...

Harry W
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Harry W » wo apr 16 2025 3:30 pm

gvdnberg en ReneG dank voor jullie reacties. Zeer fijn om mee te nemen in mijn verdere overwegingen.

Plaats reactie

Terug naar “Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9”