Dia's upgraden

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
Plaats reactie
RVK
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Dia's upgraden

Bericht door RVK » za apr 26 2025 1:19 pm

Naar aanleiding safari vraag gekeken naar oude Ektachrome 400 dia's, belicht als 800 (kon ook als 1600 maar dan bleef er helemaal weinig over) en daarna 40 jaar ergens bewaard. Gedigitaliseerd met een D850 en 60 mm objectief, wat opvalt is dat de kwaliteit naar huidige maatstaf eigenlijk beroerd is.

Een voorbeeld:

Afbeelding

Ik was benieuwd of er nog iets van te maken is en heb het door een on-line AI verscherper laten bewerken.

Afbeelding

En zie dankzij nieuwe techniek toch nog iets redelijks van te maken, valt zeker niet tegen

RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/

MarcoEos70D
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Re: Dia's upgraden

Bericht door MarcoEos70D » za apr 26 2025 2:54 pm

Dat is nog een prima resultaat. Alleen de achtergrond is minder, maar daar zou je wellicht nog wat aan kunnen doen,
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie

LosGoud
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door LosGoud » za apr 26 2025 9:25 pm

Helemaal eens met Marco.

Ik digitaliseer heel veel oude negatieven en dia's en ben soms versteld (en ik niet alleen) wat voor kwaliteit daar nog uit te halen is. Ik ben er wel achter de de kwaliteit van de lens, waarmee de foto genomen, een erg belangrijke speelt om een zo goed mogelijk resultaat te behalen. Ik gebruik tegenwoording de Nikon Coolscan 9000 en dat geeft hele mooie scans. Ik gebruik Photoshop, Topaz Photo AI en Radiant om te bewerken.

Een voorbeeld van een negatief uit 1998:

Afbeelding

Op m'n Flickr account staan heel veel gedigitaliseerde negetieven en dia's, ook veel uit begin jaren '70 van de toenmalige zeezenders.
Groeten van Ben
Mijn Foto's

RVK
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door RVK » zo apr 27 2025 10:27 am

Mijn werkwijze was als volgt:

Omdat een scanner te langzaam was om 2500 dia's te scannen de D850 met 60 mm macro gebruikt, wat veel sneller is.

Opgeslagen als TIFF en alleen door gratis AI verscherper gevoerd en wel deze gratis online verscherper.

https://unblurimage.ai/nl/

Nogmaals een origineel

Afbeelding

en een verbeterde

Afbeelding

Wat opvalt is dat vooral haren en dergelijken goed verbeteren maar dat een onscherpe achtergrond wat moeilijker is. Toch vind ik het resultaat best bruikbaar ook in vergelijk met in 1980 gekochte fotoboeken over Afrika.

Opname was met F3 en 80-200 op Ektachrome op 800 ASA.

RVK

PS, Leeuw zat op ca 5 meter en geschoten vanuit een open jeep, volgens gids totaal geen gevaar, maar wel eerst tekenen voor eigen risico.
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/

LosGoud
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door LosGoud » zo apr 27 2025 11:46 am

Verscherpen zet ik vaak uit in Topaz Photo AI omdat ik het resultaat van de verscherping over 't algemeen niet goed genoeg vind. Ruisverwijdering gebruik ik wel (en die optie geeft ook wat verscherping), maar dan wel door bijvoorbeeld de "Original detail" schuif op rond de 50-75% te zetten. Wat ik wel vaak doe, is het door Topaz bewerkte beeld mengen met het origineel zodat het geheel er wat natuurlijker uitziet.

Het grote voordeel van de scanners vind ik dat ze, met behulp van infrarood scanning, pluisjes, krasjes, etc in het beeld kunnen verwijderen. En voor erg beschadigde originelen gebruik ik de wetscan mogelijkheid. Ik heb ook wel ge-experimenteerd met m'n Nikon Z9 om foto's van negatieven en dia's te maken, maar geef de voorkeur aan de Coolscan 9000. En ik heb al vele duizenden originelen ingescand en er liggen d'r nog zo'n 5000 te wachten. Maar, als pensionado heb ik de tijd :)

Succes gewenst met het digitaliseren! Uiteindelijk is het belangrijk dat je zelf tevreden bent met het resultaat.
Groeten van Ben
Mijn Foto's

Ed Post
Clublid
Clublid

Bericht door Ed Post » zo apr 27 2025 8:21 pm

LosGoud schreef: za apr 26 2025 9:25 pm

Afbeelding

Op m'n Flickr account staan heel veel gedigitaliseerde negetieven en dia's, ook veel uit begin jaren '70 van de toenmalige zeezenders.
Hee! Leuk! De tweede van rechts is mijn zwager Pieter Damave.
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....

LosGoud
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door LosGoud » zo apr 27 2025 8:40 pm

Wat Leuk, Ed! Pieter heeft me al zijn dia's uit de Radio Noordzee tijd geschonken, die ik heb gedigitaliseerd en op Flickr heb gezet : https://flic.kr/s/aHBqjBBCDF
Groeten van Ben
Mijn Foto's

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”