Verscherpen zet ik vaak uit in Topaz Photo AI omdat ik het resultaat van de verscherping over 't algemeen niet goed genoeg vind. Ruisverwijdering gebruik ik wel (en die optie geeft ook wat verscherping), maar dan wel door bijvoorbeeld de "Original detail" schuif op rond de 50-75% te zetten. Wat ik wel vaak doe, is het door Topaz bewerkte beeld mengen met het origineel zodat het geheel er wat natuurlijker uitziet.
Het grote voordeel van de scanners vind ik dat ze, met behulp van infrarood scanning, pluisjes, krasjes, etc in het beeld kunnen verwijderen. En voor erg beschadigde originelen gebruik ik de wetscan mogelijkheid. Ik heb ook wel ge-experimenteerd met m'n Nikon Z9 om foto's van negatieven en dia's te maken, maar geef de voorkeur aan de Coolscan 9000. En ik heb al vele duizenden originelen ingescand en er liggen d'r nog zo'n 5000 te wachten. Maar, als pensionado heb ik de tijd
Succes gewenst met het digitaliseren! Uiteindelijk is het belangrijk dat je zelf tevreden bent met het resultaat.