Z camera welke ISO?
-
- Regiocoördinator
- Ervaringsniveau: **
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Z camera welke ISO?
Ik meen me te herinneren dat tijdens een workshop van Emile de Jong hij zei dat Z camera's het beste presteren bij 100 ISO of 500 ISO of hoger. Dus dat je niet 200, 300 of 400 ISO moet gebruiken. Heb ik dat verkeerd begrepen/onthouden of klopt dit?
- gvdnberg
- Clublid
- Contacteer:
Re: Z camera welke ISO?
Volgens mij is een ISO verhoging van 100 naar 200 nog wel zinnig, maar als je dan hoger wilt kun je het beste gelijk naar ISO 500 gaan. De exacte reden weet ik niet meer, maar Emile’s uitleg was duidelijk. Ik had het op moeten schrijven.
Met vriendelijke groet,
Gert van den Berg,
Actieve Nikon Z-gebruiker en nog een paar F-vatting (micro-)objectieven. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gert van den Berg,
Actieve Nikon Z-gebruiker en nog een paar F-vatting (micro-)objectieven. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
- ReneG
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Formeel klopt dat, al weet ik niet of het voor alle Z sensoren geldt (ik denk het wel). Punt is dat het dynamisch bereik bij ISO100 en ISO500 door de dual gain in de Z sensoren groter is dan bij ISO 200, 300 en 400. De ruis in dat bereik is verwaarloosbaar.Hester schreef: wo mei 28 2025 12:24 pm Ik meen me te herinneren dat tijdens een workshop van Emile de Jong hij zei dat Z camera's het beste presteren bij 100 ISO of 500 ISO of hoger. Dus dat je niet 200, 300 of 400 ISO moet gebruiken. Heb ik dat verkeerd begrepen/onthouden of klopt dit?
Bron: https://www.dxomark.com/nikon-z8-sensor-test/
Dat gezegd hebbende, het gaat om 1 stop dynamisch bereik verlies bij ISO200-400. Er zijn genoeg situaties waarin je dat bereik waarschijnlijk niet zult missen. Dus ja, formeel is het beter om van ISO100 naar ISO500 te gaan en ISO200-400 over te slaan. Maar het is niets iets waar ik me druk om zou maken. 12 stops dynamisch bereik is bijvoorbeeld nog steeds meer dan veel oudere DSLR's uberhaupt aan dynamisch bereik hadden.
Spul waarmee je foto's maakt...
- henkk
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Dat heeft waarschijnlijk te maken met de ISO/Ruis verhouding. Emile heeft ons ooit geattendeerd op photonstophotos.net en daar kun je de volgende grafiek zien:
https://photonstophotos.net/Charts/RN_A ... 20Z%20f_14
De Z50II is nog niet opgenomen in deze grafiek maar bijv. voor de Zf zie je dat je met ISO 800 net zoveel ruis hebt als met ISO 200.
Ik probeer dus waar mogelijk het gebied tussen ISO 160 en ISO 800 te vermijden. Voor de Z50 zou het gaan om het gebied tussen ISO 160 en 400.
Het is sensorspecifiek welk gebied te vermijden is.
Het gaat wel ten koste van iets dynamisch bereik, zie deze grafiek:
https://photonstophotos.net/Charts/PDR. ... on%20Z%20f
https://photonstophotos.net/Charts/RN_A ... 20Z%20f_14
De Z50II is nog niet opgenomen in deze grafiek maar bijv. voor de Zf zie je dat je met ISO 800 net zoveel ruis hebt als met ISO 200.
Ik probeer dus waar mogelijk het gebied tussen ISO 160 en ISO 800 te vermijden. Voor de Z50 zou het gaan om het gebied tussen ISO 160 en 400.
Het is sensorspecifiek welk gebied te vermijden is.
Het gaat wel ten koste van iets dynamisch bereik, zie deze grafiek:
https://photonstophotos.net/Charts/PDR. ... on%20Z%20f
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
-
- Redactie NCN Magazine
- Contacteer:
Ik zou beginnen met me af te vragen of het eventuele effect voor jou zelf zichtbaar is in je foto's en waar je ze voor gebruikt.
Vraag me echt af of dit soort dingen zichtbaar is in online foto's waar het merendeel van de kijkers doorheen scrollt. En de vraag die daarna komt, is in hoeverre en wanneer, onder welke omstandigheden moet/wil je daar rekening mee houden?
'Wild guess' van mijn kant: ik denk dat als je 2x hetzelde beeld schiet, waarbij je beide goed/hetzelfde belicht en de ene op 200 iso maakt en de andere op 400 iso, je de exif niet laat zien en dan 'random' vraagt aan mensen met welke iso-waarde de foto is gemaakt, het merendeel dat niet weet cq niet kan zien/beoordelen.
Er is theorie en praktijk. In hoeverre vind je elke theoretische regel uitvoerbaar in de/je praktijk? Het kan ook tegen je werken qua spontane fotografie waardoor je misschien essentiele momenten mist.
Vraag me echt af of dit soort dingen zichtbaar is in online foto's waar het merendeel van de kijkers doorheen scrollt. En de vraag die daarna komt, is in hoeverre en wanneer, onder welke omstandigheden moet/wil je daar rekening mee houden?
'Wild guess' van mijn kant: ik denk dat als je 2x hetzelde beeld schiet, waarbij je beide goed/hetzelfde belicht en de ene op 200 iso maakt en de andere op 400 iso, je de exif niet laat zien en dan 'random' vraagt aan mensen met welke iso-waarde de foto is gemaakt, het merendeel dat niet weet cq niet kan zien/beoordelen.
Er is theorie en praktijk. In hoeverre vind je elke theoretische regel uitvoerbaar in de/je praktijk? Het kan ook tegen je werken qua spontane fotografie waardoor je misschien essentiele momenten mist.
- henkk
- Clublid
- Contacteer:
Het is net als met een auto: de een kiest een gunstig toerengebied en een ander kijkt nooit naar de toerenteller.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Veelal wordt er gestreefd naar een zo laag mogelijke ISO vanwege mogelijke ruis.
Ik werk vaak met tegenlicht. Het contrast is dan hoog. Elke stop extra dynamisch bereik is mooi mee genomen. Vandaaruit streef ik zelf naar een zo laag mogelijke ISO.
Ik werk vaak met tegenlicht. Het contrast is dan hoog. Elke stop extra dynamisch bereik is mooi mee genomen. Vandaaruit streef ik zelf naar een zo laag mogelijke ISO.
Wat digitale spulletjes en een analoog setje bestaande uit een Nikon F2A en een Nikkor 50mm/1.4.
- RGS
- Clublid
- Contacteer:
Ik heb me werkelijk nog nooit druk gemaakt om hoge ISO waarden en ruis. Ruis is onlosmakelijk verbonden aan fotografie en geeft het wat mij betreft juist charme 

Fujifilm GFX100FR, Ricoh GR3, Nikon Z9, Z6_III en alleen Z lenzen. Mijn foto’s vind je op Flickr.
-
- Regiocoördinator
Ik heb hem nu op 100 gezet en basta. Dank voor alle adviezen.
- RGS
- Clublid
- Contacteer:
Goede keuze Hester 

Fujifilm GFX100FR, Ricoh GR3, Nikon Z9, Z6_III en alleen Z lenzen. Mijn foto’s vind je op Flickr.
-
- Moderator
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Vast op 100? Dat is wel heel kort door de bocht. Wel eens de auto-iso setting bestudeert?
-
- Regiocoördinator
Nou ja ik bedoel op 100 tenzij de ISO omhoog moet omdat de sluitertijd te lang wordt. Ik fotografeer altijd op de A stand.
- RGS
- Clublid
- Contacteer:
Juist dan is de auto-ISO een uitkomst Hester. In de A stand gaat de camera best slim om met de te kiezen sluitertijd en een bijpassende ISO waarde.
- Tony D
- Moderator
Je zou toch eens de M-stand met AutoISO moeten proberen.
Je hebt dan zelf invloed op diafragma en sluitertijd en de camera zorgt voor een goede belichting door de Iso-waarde aan te passen. Emile van Nikon-school raadt dit steeds aan bij lezingen.
In de A-stand loop je het risico dat je een te trage sluitertijd krijgt en daardoor bewegingsonscherpte. Is vervelender dan mogelijk iets minder dynamisch bereik als hij kiest voor een waarde van 200-400. En ook vervelender dan wat ruis bij hele hoge iso-waarden. En die ruis is er ook nog eens redelijk eenvoudig in de nabewerking uit te halen.
Dus “altijd op 100” lijkt me geen goed idee.
Ton
Je hebt dan zelf invloed op diafragma en sluitertijd en de camera zorgt voor een goede belichting door de Iso-waarde aan te passen. Emile van Nikon-school raadt dit steeds aan bij lezingen.
In de A-stand loop je het risico dat je een te trage sluitertijd krijgt en daardoor bewegingsonscherpte. Is vervelender dan mogelijk iets minder dynamisch bereik als hij kiest voor een waarde van 200-400. En ook vervelender dan wat ruis bij hele hoge iso-waarden. En die ruis is er ook nog eens redelijk eenvoudig in de nabewerking uit te halen.
Dus “altijd op 100” lijkt me geen goed idee.
Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, Z MC 105/2.8 VR S, Meike 50mmf/1.7, SB700; en medewerker bladredactie
-
- Regiocoördinator
Dank voor je advies. Ik ben nu zo gewend aan voorkeuze A dat ik daarbij blijf. Wat iso 100 betreft, zie mijn vorige bericht voorzover dat luidt: "Nou ja ik bedoel op 100 tenzij de ISO omhoog moet omdat de sluitertijd te lang wordt" .
Maar er zijn denk ik wet situaties dat het handiger is om de ISO op automaat te zetten.
Maar er zijn denk ik wet situaties dat het handiger is om de ISO op automaat te zetten.