Bwerkte foto's onvindbaar

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
Nikkormaat
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bwerkte foto's onvindbaar

Bericht door Nikkormaat » zo jun 15 2025 4:36 pm

Ik heb foto's vanuit een vooraf met Verkenner gemaakte directory in Lightroom Classic geïmporteerd. Daarna heb ze bewerkt en ik ben verder gegaan met het bewerken van foto's uit een andere directory. Ik heb Lightroom afgesloten en een backup laten maken.
Toen ik vandaag verder wilde gaan met de foto's uit de 1e directory, werd die directory niet in de bibliotheek van Lightroom weergegeven. In de bibliotheek van Lightroom heb ik een zoekopdracht gegeven met fotonummers uit de directory in Verkenner. De foto's worden weergegeven, maar helaas niet in welke Lightroom-directory die foto staat. Ik heb vanuit de bibliotheek naar foto's in de meest voor de hand liggende directory's gezocht maar niet gevonden.
Ik heb tijdens het importeren waarschijnlijk een fout gemaakt en heb geen zin om de vele foto's opnieuw te gaan bewerken.
Weet iemand een andere mogelijkheid om de feitelijke directory te achterhalen?
Alvast bedankt voor het meedenken.
In 60 jaar van Diana, Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80, D750, Z6 ll naar Z6III
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er zijn steeds meer mogelijkheden en iets nieuws te leren.

gvdnberg
Clublid
Clublid
Contacteer:

Re: Bwerkte foto's onvindbaar

Bericht door gvdnberg » zo jun 15 2025 6:30 pm

Kijk eens gewoon naar de directories die je gebruikte, het kan zijn dat de bewerkte foto’s daar wel staan, maar dat je ze moet importeren in Lightroom. Dat is mij eerder ook overkomen.
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon Z-gebruiker en nog een paar F-vatting (micro-)objectieven. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door ReneG » zo jun 15 2025 8:29 pm

Wat er waarschijnlijk is gebeurd, is dat de foto's niet verplaatst zijn tijdens import (zoals gebeurd als je vanaf een kaartje of camera importeert), maar dat Lightroom de foto's op hun oorspronkelijke plaats heeft geïmporteerd. Ze worden da dus niet verplaatst naar de locatie waar je normaal importeert, ze blijven op hun oorspronkelijke lokatie. Die lokatie staat ook in je bibliotheek, maar de plek aan de linkerkant in 'Folders' (NL: 'Mappen'?) is mogelijk dichtgeklapt.

Je hebt 2 mogelijkheden om die locatie te achterhalen. Ik heb de engelse versie, dus de nederlandse vertaling is een gok:
- Als je rechtsklikt op een foto heb je een optie 'Go to folder in library' (NL: 'Ga naar folder in bibliotheek'?). Dat brengt je naar de folder in de bibliotheek.
- Daarnaast heb je de optie 'Show in Explorer' ('Toon in Verkenner'?), die opent de fysieke lokatie van de foto in de verkenner, dus waar ze staan op de harddisk.

Mocht die laatste optie niet werken, dan zijn de foto's na import mogelijk verplaatst. Dat kun je oplossen in het Bibliotheekmenu met de optie 'Find missing photo's' (NL: 'Vind ontbrekende foto's' (of zoiets)?).
Spul waarmee je foto's maakt...

Nikkormaat
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Nikkormaat » ma jun 16 2025 10:15 pm

Dank voor het meedenken.
Na enig puzzelen ben ik er uit. Alle foto's stonden tot mijn verbazing in de hoofddirectory. Gelukkig waren het de recentste en stonden ze onderaan de reeks. Alle bewerkingen waren erbij opgeslagen.
Helaas stonden alle foto's die ik uit die reeks verwijderd er nog tussen. Dus die moest ik nog verwijderen, maar gelukkig was minder werk omdat alle bewerkingen niet overnieuw hoefde te doen.
In 60 jaar van Diana, Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80, D750, Z6 ll naar Z6III
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er zijn steeds meer mogelijkheden en iets nieuws te leren.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”