Vivitar 400mm vast 5.6

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
De Put

Vivitar 400mm vast 5.6

Bericht door De Put » wo jul 05 2006 10:44 am

Hallo allemaal,

Ik heb vandaag een 400mm objectief van Vivitar gekocht via Marktplaats.

Afbeelding
Foto is van internet, niet van de advertentie.

Heeft iemand van jullie enig idee hoe dit ding functioneert op mijn D70s? Uiteraard is het een manual focus, maar waar moet ik verder nog rekening mee houden?
De bedoeling is om het ding te gaan gebruiken voor o.a. natuurfoto's in de duinen bij ons achter.

Vriendelijke groeten,
Remco
Laatst gewijzigd door De Put op wo jul 05 2006 11:18 am, 1 keer totaal gewijzigd.

vanson

Bericht door vanson » wo jul 05 2006 11:13 am

Waar je rekening mee moet houden is dat naast het ontbreken van AF, je ook geen lichtmeting hebt op een D70. Dat wordt of met een 'externe' belichtingsmeter werken of de belichting gokken/beredeneren en op je LCD-scherm controleren.

De Put

Bericht door De Put » wo jul 05 2006 11:18 am

OK, dat wordt alvast een uitdaging!
Feitelijk zeg je dus dat ik geheel manueel te werk zal moeten gaan...
Werkt het diafragma wel samen met de camera?
spannend hoor punniken met oud spul ;-)

vanson

Bericht door vanson » wo jul 05 2006 11:51 am

Het diafragma van de lens is niet gekoppeld met de lichtmeter van de camera, maar natuurlijk wel in te stellen op de lens zelf.
Kijk wel uit dat je de contacten van je camera niet kapot punnikt als je de lens op de camera zet. Waarschijnlijk is het geen probleem, maar voorzichtigheid kan grote schade en reparaties voorkomen.

De Put

Bericht door De Put » wo jul 05 2006 11:54 am

Dank je wel voor de waarschuwing!
Je stelt dat het diafragma op de lens zelf in te stellen is; dit impliceert dus dat ik de diafragmasettings van de camera niet kan gebruiken, klopt dit?

Groeten,
Remco

vanson

Bericht door vanson » wo jul 05 2006 11:57 am

De Put schreef:Dank je wel voor de waarschuwing!
Je stelt dat het diafragma op de lens zelf in te stellen is; dit impliceert dus dat ik de diafragmasettings van de camera niet kan gebruiken, klopt dit?
Dat klopt inderdaad. Je zult het diafragma moeten instellen aan de hand van de diafragmaring van de lens zelf. Via de camera is het diafragma van handmatige lenzen niet in te stellen.

De Put

Bericht door De Put » wo jul 05 2006 12:16 pm

Excuseer mijn vragenvuur, maar ik ben zo'n leek van de generatie AF.

Als ik dus mijn diafragma instel via de lens, wat doet mijn camera dan met de diafragmasetting? Moet ik iets uitzetten op de camera? uiteraard moet ik de body op MF zetten, maar wat doet dit met het diafragma?
Tot slot de sluitertijd; ik neem aan dat ik alleen de M-stand kan gebruiken of kan ik ook in de S-stand werken? Maakt dit überhaupt verschil daar de diafragmawaarde van de camera niet meegenomen wordt?

Groeten,
Remco

roel
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door roel » wo jul 05 2006 2:10 pm

Dag Remco,
Zoals Vanson schrijft, doet je belichtingsmeter niks met deze lens. Dat betekent dat S-, A- of P-stand niet bruikbaar zijn (enkel de M-stand). Omdat er geen communicatie is tussen de lens en de camera, kun je met de camera geen diafragma instellen (bij jouw autofocuslenzen geeft de camera netjes door hoe dicht de diafragmalamellen moeten gaan, bij deze lens dus niet). Dit is dus een kwestie van volledig handmatig instellen. Je stelt op de lens een diafragma in en op de camera een sluitertijd. Deze moeten dusdanig op elkaar afgestemd zijn, dat de belichting goed is. Volledig back-to-basic, zonder hulp van enige automatiek. Een handig hulpmiddel is een externe belichtingsmeter, waarmee je de benodigde instellingen kunt meten.

Dus... onder andere daarom was die lens waarschijnlijk laag geprijsd... ;-) :-)

Succes ermee en laat a.u.b. weten of het lukt!

De Put

Bericht door De Put » wo jul 05 2006 5:18 pm

Hoi Roel,

Back to Basic klinkt me als muziek in de oren. Als ik gewoon had willen klikken was ik immers wel voor een compactje gegaan. Het mooie van mijn D70s is dat ik in de 's' en 'a' stand lekker weg kan schieten terwijl er nog genoeg gepuzzel overblijft in de 'm' met dit soort antiek speelgoed.
Het gaat zeker lukken en ik ga de resultaten ook zeker delen. Nog even wachten tot ik hem binnen heb en dan zal ik hier eens een plaatje posten.

Groeten,
Remco

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » wo jul 05 2006 6:04 pm

Ik heb die lens ook zien staan op Markplaats, had hem bijna gekocht voor bij mijn F2. Vivitar was beslist geen slecht merk, maar je moet inderdaad uitkijken dat de bajonet niet de contacten van je camera raakt.
Als je een belichtingsmeter zoekt, kijk dan eens naar de Gossen Digisix. Een klein, robuust maar nauwkeurig metend metertje. Heeft mij twee jaar geleden 145 Euro gekost. Het enige nadeel van dit ding is dat je hem niet kunt uitzetten, dus ieder jaar een nieuw lithiumbatterijtje er in...
Anders zijn er ook goede tweedehands meters te koop.
Tot die tijd kun je je best redden met de bekende f=16 regel:
Bij heldere zonneschijn: diafragma f=16, sluitertijd het dichtst bij de film/sensorgevoeligheid: als dit 100 ISO is, neem je 1/125 sec.
Nu ga je voor iedere verslechtering van het licht een stopje verder open: lichte bewolking f=11, zwaardere bewolking f=8, enz.
Je kunt natuurlijk ook de sluitertijden aanpassen.
Succes ermee! Groet, E.M. de Klerk

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » do jul 06 2006 7:59 am

camera op M zetten
diafragma bv op 8
sluitertijd op bv 1/500

opname maken

controleer met de zeer preciese lichtmeter achter op je camera of je het geheel moet corrigeren. Te lichte opname, sluitertijd omlaag of een groter diafragma.

waar zit die lichtmeter? In je LCD scherm, als je het goed wil doen gebruik je grafiek.

De Put

Bericht door De Put » do jul 06 2006 9:19 am

@emdeklerk & Hans Braakhuis: Heren, bedankt voor dit concrete advies! Hier kan ik lekker mee gaan stoeien.

Groeten,
Remco

De Put

Bericht door De Put » ma jul 10 2006 4:22 pm

Dit weekend met de nieuwe lens aan het stoeien geweest... viel reuze mee.
Uiteraard heb ik niet eerst in de handleiding van mijn D70s gelezen, maar gewoon heel voorzichtig de lens gemonteerd. In de duinen een paar mooie foto's gemaakt; inderdaad van wilde paarden. Op de terugweg kwam ik puur toevallig langs een wedstrijd met modelbouw zeilboten, nog een paar prachtige plaatjes gemaakt.

Concluderend kan ik het volgende stellen over de lens:
- Gewicht valt reuze mee
- Doet zeeeeeer degelijk aan
- Scherpstellen op afstand vereist minimale beweging, dichtbij is lastiger
- Diafragma is eenvoudig en werkt netjes
- Kleuren zijn prima
- Onwennig geluid als alleen de spiegel werkt en niet het diafragma ;)

Over mezelf:
- Wennen om alles handmatig te doen, ik vergeet te vaak de sluitertijd per foto in te stellen waardoor er een aantal over- dan wel onderbelicht zijn.
- Handmatig werken helpt enorm om vertrouwd te raken met alle functies van de camera
- Als ik eerst de handleiding had gelezen dan had ik gezien dat de AF-sensor van de camera wel werkt en mij probeert te helpen, had ik daar rekening mee gehouden dan had ik een stuk minder onscherpe foto's gehad ;)
- Het is even wennen om zoveel bekijks te trekken want een combinatie van een halve meter valt erg op op een zondagmiddag in de duinen

Over mijn camera:
- Wat een geweldig apparaat!!! Het menu wordt automatisch beperkt, de camera detecteert dat het diafragma en de AF niet beschikbaar zijn en werkt direct feilloos met deze lens

Groeten,
Remco

PS: waar ik nu zit kan ik geen foto's uploaden dus die komen later

Edit: Het is inderdaad de lens op bovenstaande foto inclusief koker voor 25 Euri's lachertje toch?

olle_griese
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door olle_griese » ma jul 10 2006 5:50 pm

voor 25 euro val je er i.d.d. geen buil aan en je kunt je leuk mee experimenteren.
Ben beniewd naar de foto,s die je hebt gemaakt.
ik zou ze hier neer zetten.
Je kunt beter een briljante foto van een saaie gebeurtenis maken dan een saaie foto van iets opzienbarends

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » ma jul 10 2006 8:28 pm

Onwennig geluid van het niet-werkend diafragma?
Ben je niet in de war met de autofocus?
Enne, wat staat er toch veel in zo'n handleiding, hè...?
Ben ook benieuwd naar de foto's.
Nogmaals veel succes, groetjes, E.M. de Klerk

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”