Looking out for a brand new day

Plaats reactie
Karina2
Redactie NCN Magazine
Redactie NCN Magazine
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Looking out for a brand new day

Bericht door Karina2 » vr sep 19 2025 9:07 am

Willem Focus
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: **

Re: Looking out for a brand new day

Bericht door Willem Focus » vr sep 19 2025 10:49 am

Goedemorgen Karina

Het is een kwestie van smaak natuurlijk, maar ik vind bij beide platen het bokeh de overhand hebben op het onderwerp. Dit vind ik jammer omdat het afleid van de fraaie bloemen waar het licht prachtig doorheen valt.
Misschien als het wat krapper gekaderd zou zijn dat de bloemen nog fraaier uit zouden komen.

Groet.....Willem :wink:
Nikon Z8 + een tas vol Nikon glas.

Karina2
Redactie NCN Magazine
Redactie NCN Magazine
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door Karina2 » za sep 20 2025 12:32 pm

Hallo Willem,

Je hebt op alle punten helemaal gelijk.
Toen ik 's morgens aan het begin van de dag de tuin in liep, werd ik niet alleen getroffen door de wijze waarop het zonlicht door de bloem schijnt, maar vooral hoe de bloem lijkt te kijken naar de zon, alsof die blij is dat de zon schijnt, zin heeft in een nieuwe dag en de zon enthousiast begroet. Met name dat gevoel van 'good morning, sunshine' wilde ik vastleggen. Omdat beide bloemen ook iets van een ronde vorm hebben, heb ik een standpunt gezocht waarbij ik ook de bokeh van de achtergrond kon vangen om zo én het licht én de vormherhaling in beeld te kunnen krijgen. Voor mij was dit een bewuste keuze als onderdeel van mijn gevoel/verhaal, maar ik kan me heel goed voorstellen dat anderen dat de druk 'too much' vinden en in deze situatie zouden kiezen voor alleen de bloem.

Dank voor je reactie, want ik vind het altijd leuk en leerzaam om te vernemen hoe anderen een beeld ervaren en hoe zij het eventueel anders zouden hebben aangepakt. Ook ben ik het met je eens dat jouw suggestie zondermeer effectiever is om meer nadruk op de bloem zelf te leggen, waardoor die meer het aandachtspunt wordt en m.i. ook een fraai beeld zou opleveren.

Willem Focus
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: **

Bericht door Willem Focus » za sep 20 2025 4:49 pm

Hi Karina

Maar jouw verhaal lezende snap ik je ook hoor. En sowieso vind ik dat je altijd voor je eigen gevoel moet gaan. En als die bokeh ballen in combinatie met het licht en onderwerp jou fascineren moet je ook zeker daarvoor blijven kiezen.
Jouw foto’s……..jouw ding.

Groet……Willem :wink:
Nikon Z8 + een tas vol Nikon glas.

Plaats reactie

Terug naar “Bloemen en planten”