Camera Settings met ClaudeAI

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Hans de Ruiter
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Camera Settings met ClaudeAI

Bericht door Hans de Ruiter » zo okt 19 2025 4:19 pm

Vandaag zitten spelen met ClaudeAI. Ik heb gevraagd om een overzicht te maken van de optimale camera en lens instellingen. Ik heb aangegeven welke camera en lenzen ik heb en waarvoor ik ze wil gebruiken.

Dit is het resultaat: https://docs.google.com/document/d/1FX8 ... ue&sd=true

Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden. Heeft Claude een beetje z'n best gedaan of kan ik beter maar weer eindeloos het internet afspeuren en YT filmpjes kijken?

Met vriendelijke groet, Hans
Nikon Z6II, Nikkor 40 f/2, Nikkor 24-120 f/4 S, Tamron 150-500 f/5-6.7, Tamron 90 f/2.8 Macro, SB-700, SB-500

henkk
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Camera Settings met ClaudeAI

Bericht door henkk » zo okt 19 2025 5:46 pm

Even snel kijkend ziet het er niet gek uit. Veel ligt ook voor de hand voor een ervaren fotograaf.
Ik zou voor portretten de 90 mm macro verkiezen boven de zoom maar dat is te bediscussiëren.
Bij BBF bij portretten adviseert het om op het oog scherp te stellen, AF-ON los te laten en dan te hercompositioneren. Ik denk dat dat veelal onscherpe ogen zal opleveren zeker als je met grote lensopening werkt. Beter ware het focuspunt te verschuiven naar het oog.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door ReneG » zo okt 19 2025 6:12 pm

Ik vind het maar een vrij algemeen verhaal, dat weinig toevoegt. Maar we weten natuurlijk ook niet wat je prompt voor de AI was. Heb je bijvoorbeeld een budget meegegeven etc?
Spul waarmee je foto's maakt...

Hans de Ruiter
Clublid
Clublid

Bericht door Hans de Ruiter » zo okt 19 2025 11:08 pm

Nee, geen budget. Ik heb gevraagd naar de optimale instellingen voor mijn camera en lenzen bij een aantal fotoscenario's. Volgens mij is dat aardig gelukt, al zal een ervaren of professionele fotograaf er niet veel nieuws in zien. Ik was gewoon benieuwd waar ie mee op de proppen zou komen en je krijgt zo wel een aardig gepersonaliseerd overzicht.

Nikon Z6II, Nikkor 40 f/2, Nikkor 24-120 f/4 S, Tamron 150-500 f/5-6.7, Tamron 90 f/2.8 Macro, SB-700, SB-500

Nikkormaat
Clublid
Clublid

Bericht door Nikkormaat » ma okt 20 2025 12:03 am

Er zijn veel opties in Claude AI. Welke heb je geselecteerd voordat je jouw vraag stelde?
In 60 jaar van Diana, Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80, D750, Z6 ll naar Z6III
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er zijn steeds meer mogelijkheden en iets nieuws te leren.

Hans de Ruiter
Clublid
Clublid

Bericht door Hans de Ruiter » ma okt 20 2025 12:20 pm

Welke te selecteren opties bedoel je? Ik heb Claude Sonnet 4.5 gebruikt, een van de 3 versies die voor verschillende taken beschikbaar zijn. Maar voor de vraag of het resultaat bruikbaar is doet dat er toch niet toe? Net zo min als welke prompt ik letterlijk gebruikt heb. De vraag is gewoon of het een bruikbaar overzicht heeft opgeleverd. Ik denk dat zelf wel, met de kanttekening dat dit resultaat voor ervaren en professionele fotografen niet veel nieuws in zich heeft.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”