Even snel een fotootje van mijn Panokop. De foto zelf is niet helemaal scherp. Maar het gaat om het idee. Betere foto's zal ik later nog eens op mijn gemak maken en posten
Een in Hong Kong bestelde 4way Macro Focusing Rail slider. Daarmee kan ik de camera naar links en rechts EN naar voor en achteren bewegen. Daar bovenop een PBS hoekijzer van de Praxis. Dit alles met 1/4'' boutjes en vleugelmoeren aan elkaar gezet. 1/4" engelse schroefdraad is de draad voor je camera statief etc. Boven op het hoekijzer een Quicklock van Hama die ik ook gewoon op mijn 35 jaar oude Brenner staief gebruik. Op de camera zit een waterpasje voor in het flitskontakt om de camera goed horizontaal te zetten.
De Macro rail gebruik ik ook voor macro fotografie en het scherpstellen door de camera te bewegen.
Voor het instellen van de camera en de rail slider ben ik een middag aan het klooien geweest. Eerst met een schietlood en een waterpas voor de links/rechts positie. Daarna heb ik 2 Verschillende kleurpotloden aan de zijkant van de eettafel geplakt. De achterste stak wat hoger uit dan de voorste en zo heb ik de voor/achter positie bepaald (Focal Point) voor mijn 18-55mm lens. Dit alles nauwkeurig op papier gezet en in de fototas mee op fotoshoot.
De pano bestaat uit 6 opnames. De camera is van links naar rechts gedraaid. Het midden van de eerste foto is ongeveer de linkerzijkant van de 2de foto en zo verder voor alle 6. Voor het samenvoegen gebruik ik Panorama Maker 3.5. Dit zat bij een Coolpix die mijn schoonzoon eens heeft gekocht.
Het ging mij bij de foto meer om de techniek dan op een perfecte compositie. Ik heb alleen een vliegtuistreep weggepoetst. Die begon ergens en stopte ook zomaar. De fietser in het midden verschijnt 2 maal op de foto. Ik had geen zin om die ook nog weg te poetsen. Ik ben zelf erg tevereden hoe ik met deze hardware aan de gang kan gaan. Nu gaan we aan de fotografische techniek van de pano's werken.
@Marco wat is er mis met de grote foto op zoom.nl?