Nikon introduceert de Nikkor Z 24-105mm f4-7.1

Discussies over standaard zoomobjectieven zoals de 24-70
Plaats reactie
Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Nikon introduceert de Nikkor Z 24-105mm f4-7.1

Bericht door Skippy » wo jan 07 2026 2:58 pm

Een zoomobjectief voor met name Nikon Z fullframe cameras en de nieuwe kitlens voor de Z5II. Compact en licht, slechts 350 gram. Minimale scherpstelafstand 20-28cm. Helaas met een plastic lensmount en zonder meegeleverde zonnekap.
Adviesprijs: € 599,-
Meer info:https://www.nikon.nl/nl_NL/product/lens ... 5mm-f4-7.1

annoh
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Nikon introduceert de Nikkor Z 24-105mm f4-7.1

Bericht door annoh » wo jan 07 2026 4:32 pm

Het zoombereik van 24 - 105mm zorgt ervoor dat dit een heel veelzijdig objectief is. Zeker omdat je lekker dichtbij kan instellen.
Ook het lage gewicht en de relatief lage aanschafprijs zijn grote voordelen!

Ik kom bij meer merken een vergelijkbaar objectief tegen wat betreft zoombereik en zeer lage lichtsterkte. Met die lage lichtsterkte is het nauwelijks of niet mogelijk te spelen met je scherptediepte terwijl kleine scherptediepte juist een heel krachtig middel is om zeggingskracht te geven aan je foto's. Anders gesteld: je koopt een mooie full frame camera en vervolgens kan je iets niet doen waar die camera juist heel geschikt voor is.

Ik heb laatst een objectief gekocht, en wel een 85mm/1.4. Ik heb daarmee reportages gemaakt van landbouwbedrijven, voor een tijdschrift, en van een bierbrouwerij. Tevens wat 'vrij' werk. Standaard zet ik die lens op f/1.4 of op f/1.8. Ik durf te stellen dat de gemaakte foto's bij 85mm en f/5.6 echt 3 x niks zouden worden. Zie de voorbeelden hieronder. In beide gevallen is de onscherpe achtergrond nu functioneel en niet storend.

1
Afbeelding
2
Afbeelding
Website: https://www.foto-en-tekst-anno.nl/ Wat digitale spulletjes en een inmiddels uitgedund analoog setje met als restant een Nikkor 50mm/3.5 Micro.

Thymen
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Thymen » wo jan 07 2026 5:48 pm

De 24-120 f/4 kost op dit moment €899 bij Foto Erhardt, en dit is een S-lens met metalen vatting en inclusief zonnekap. Welliswaar iets zwaarder en groter - maar voor €300 meer krijg je imo wel een betere lens.
Z8 / Zf - en wat leuk glaswerk

annoh
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door annoh » wo jan 07 2026 6:53 pm

Inderdaad, in veel gevallen de betere keuze!
Website: https://www.foto-en-tekst-anno.nl/ Wat digitale spulletjes en een inmiddels uitgedund analoog setje met als restant een Nikkor 50mm/3.5 Micro.

Plaats reactie

Terug naar “Standaardzoom”