KeyMission 360 3D anaglyph

Plaats reactie
wim hoppenbrouwers
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

KeyMission 360 3D anaglyph

Bericht door wim hoppenbrouwers » di jan 13 2026 1:42 pm

Ik maak geen compo's, maar registreer slechts in 3D.
anaglyphen rood/cyan brilletje gebruiken voor de diepte!

https://flic.kr/g/BbRE2

ben42
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: KeyMission 360 3D anaglyph

Bericht door ben42 » ma jan 19 2026 2:13 pm

Stereo werk.
In het verleden in het dia tijdperk was ik hier wel mee bezig. Meerdere malen dat iemand om iets aan te wijzen tegen het scherm op stootte. Nog steeds in het bezit van 2 projectoren en een zilverscherm, maar al jaren niet meer gebruikt. Op zich leuk om te doen, af en toe met twee camera's (agfa-tjes) op een plankje en ook wel met één spiegelreflex waarbij je dan een horizontale beweging maakte tussen de twee foto's.

Dia's, met twee (of meer bij een groep) Agfa Gluci's was de presentatie eenvoudig. Met stereo brillen (polarisatie) de twee projectoren, twee filters en een zilverscherm was het ook allemaal goed te bekijken. Maar de kosten waren ongeveer 1 gulden per stereo opname. Dus ik wist me te beperken in het aantal dat ik er maakte.

Het Digitale tijdperk. Hierbij blijft de presentatie voor mij een probleem. Met zwart wit foto's werkt een rood/groen brilletje goed, maar met kleur, moeten de kleuren toch wel erg passen. Dus voor het digitale tijdperk heb ik geen bevredigende oplossing voor 'mijn' stereo werk gevonden.

Extra knap dat Wim dat wel lukt, vaak ook met een kleurenfoto waarbij het wel werkt. In combinatie met 360 nog lastiger. Wel een keer een poging gewaagt om met een kartonnen 3D kijker tot resultaat te komen, met een enkele 360 foto lukte met dit wel, dat is dan flink overtuigend, maar in stereo komen daar nog flink wat complexe lagen overheen. Het is dan niet meer simpel links en rechts, maar voor de lenzen voor en achter moeten de 'ogen' dan omgewisseld worden. Of nog complexer om het stereo werk naar de zijkanten niet te verliezen.
Het kartonnen kijkertje met een telefoon was ook al geen optimal combinatie. Na een paar mislukte pogingen heb ik dit project opgegeven.

Met 360 foto's ben ik nu wel bezig, maar presentatie blijft een beetje lastig. Insta360 heeft nu een presentatie site, waarbij je de foto's goed kunt bekijken. Ik zal eens kijken of ik daar wat (niet stereo) werk van 360 kan laten zien.

Leuk om het werk van Wim te zien vooral het groothoek effect kan ik wel waarderen.

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700

Plaats reactie

Terug naar “Speciale technieken (3D, HDR, tonemapping, etc.)”