Heeft de Z8 pre-release video?

Discussies over fotografie met het spiegelloze camerasysteem Z5(II), Z6(II), Z7(II,III),Z8 & Z9
Plaats reactie
MaartenM
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Heeft de Z8 pre-release video?

Bericht door MaartenM » di mar 31 2026 5:34 pm

Hallo,

De naam van dit onderwerp zegt het al. In de fotostand krijg ik keurig pre-release en post-release foto's, wat ik zelf kan instellen. Maar pre-release video zie ik alleen op de Z9. Niet op de Z8?

AI verslikt zich er duidelijk ook in. Wanneer ik op dit onderwerk zoek, krijg ik een AI-melding dat pre-release video op de Z8 kan, maar in de uitleg krijg je op een gegeven moment de opmerking dat dit alleen voor jpeg foto's geldt. Hopelijk kan hier iemand daar definitief iets over zeggen. En wanneer dat niet kan, waarom niet? En is er hoop op verandering in een nieuwe firmware? Veel eenvoudige videocamera's hebben er geen moeite mee.

henkk
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Heeft de Z8 pre-release video?

Bericht door henkk » di mar 31 2026 10:32 pm

Wat heeft dat nou voor zin? Je begint toch gewoon te video-en en knipt de start eraf in de bewerking? Alleen zorgen voor voldoende geheugen.

Wij hadden laatst een NPO 1Vandaag team (verslaggever en cameravrouw met echt pro spul) in huis en die doen ook niet anders.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

MaartenM
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door MaartenM » di mar 31 2026 10:45 pm

Dit is geen antwoord op mijn vraag.

Die mensen van de NPO hoeven niet op een geheugen of accu meer of minder te kijken. De belastingbetaler betaalt. Bovendien hoeven ze niet alles in hun eentje mee te zeulen. En dat allemaal voor een item van meestal maar enkele minuten.

henkk
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door henkk » di mar 31 2026 11:06 pm

Ja dat klopt. 2 uur werk voor 3 minuten video. Overigens waren ze maar met 2. Maar dat is het leven, wie betaalt doet er niet toe. Direct video maken zonder montage werkt (naar mijn mening) niet.
Batterijbesparing kun je vergeten en op een paar Gb data moet je niet kijken.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

MaartenM
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door MaartenM » di mar 31 2026 11:28 pm

Wanneer je een hele dag filmt, maakt het weldegelijk uit hoeveel accu's en geheugen je gebruikt. Je kunt niet de hele dag permanent de camera laten draaien. Op zo'n moment kan het net uitmaken wanneer je enige pre-releaseruimte hebt na een standby. En wie betaalt, doet er uiteindelijk zeer zeker toe. NOS/NOB en de hele omroep moeten niet voor niets aan alle kanten bezuinigen, nadat ze tientallen jaren lang vrijwel onbelemmerd geld over de balk konden gooien.
Zo zie je nu ook steeds meer kleine cameraploegen die met een Gimbal en een foto-/videotoestel werken, eventueel met een aparte geluidsman/gaffer (m/v).

Montage achteraf is altijd nodig, maar je kunt het ook enigszins beperkt houden. Dat scheelt veel tijd. Ik heb vroeger in een postproductiebedrijf gewerkt, dus ik weet wel een beetje waarover ik het heb.

Maar intussen heb ik nog steeds geen zinnig antwoord op mijn vraag gekregen.

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Skippy » di mar 31 2026 11:39 pm

Volgens de info in onderstaande link geen pre-capture video met de Z8 (wel met een truc die wordt beschreven)
Testing out pre capture and 120fps on the z8 today! This is addicting : r/nikon_Zseries https://share.google/eiuCbrgsOTWMOHp5L

Plaats reactie

Terug naar “Z5(II), Z6(II,III), Z7(II),Z8 & Z9”