Monitor kalibreren

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
Harry W
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Monitor kalibreren

Bericht door Harry W » di apr 21 2026 1:18 pm

Hallo,

Ik heb jaren geleden een Spyder4 aangeschaft om mijn simpele (Samsung SyncMaster F2380) monitor te kalibreren. Nu krijg ik het bericht van Spyder dat de ondersteuning stopt op 19 juli a.s. Je kunt vervolgens betalen om de service te continueren.

De Spyder4, die ik gebruik begint ook een beetje sleets te worden. Het rubber voelt plakkerig aan. Wat is wijsheid, betalen om de service in stand te houden of op zoek naar een alternatief?

Groet,
Harry Wolf

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Monitor kalibreren

Bericht door ReneG » di apr 21 2026 3:39 pm

Er lopen een paar zaken door elkaar. Even wat feitelijkheden:

1. De datacolor spyder 4 is uit 2012, dus al 14 jaar oud.
2. Ze stoppen met de ondersteuning van de spyder software. Dat betekent dat je geen updates en ondersteuning meer krijgt, tenzij je betaalt. Maar je kunt je spyder gewoon blijven gebruiken tot je hardware het niet meer toelaat.
3. Ook al betaal je voor ondersteuning (lees: Updates en support), op termijn gaat de Spyder 4 niet meer werken (om allerlei technische redenen). Hij is eigenlijk gewoon te oud en wordt op termijn incompatible.
4. Het 'plakkerig' zijn betreft waarschijnlijk de rubbers/plastic die uitgedroogd zijn of waar weekmakers uitlopen. Ook niet echt lekker voor je scherm.

Wellicht belangrijker: Dit soort kalibratie-apparaten worden in de loop der tijd ook minder nauwkeurig. Er zitten filters in die calibratie-apparaten die gemiddeld 5 jaar mee gaan en dan verlopen en minder accuraat wordt. Oftewel, na een jaar of 5 gaat de calibratie steeds verder afwijken van wat het moet zijn. Ook goed om te weten: Je huidige monitor is uit 2011 en dus ook al best oud. Die zal na vele branduren ook wat hebben ingeboet aan kwaliteit en lichtsterkte, wat ook niet optimaal meer is voor calibratie.

De beste oplossing is om een nieuw calibratie-apparaat te kopen en je kunt weer minstens 5 jaar vooruit, met de nieuwste software en ondersteuning. Bovendien zijn die nieuwe apparaten veel sneller en accurater dan je oude Spyder 4. Als je weer voor een Spyder van Datacolor lijkt de software ook best op wat je al kent. Je monitor upgraden is mogelijk ook een idee, dat hangt er vanaf hoe goed die nog is en hoeveel branduren die heeft gemaakt.

Er zijn drie versies van de datacolor spyder, hun verschillen kun je hier bekijken: https://spyder-support.datacolor.com/hc ... tion-needs.

Als je bij je oude scherm blijft en slechts 1 monitor wilt kalibreren volstaat de Spyder Express (goedkoopste versie) waarschijnlijk wel. Wil je je scherm op korte termijn upgraden, bijv, naar OLED, dan moet je wellicht een van de duurdere versies hebben.
Spul waarmee je foto's maakt...

Harry W
Clublid
Clublid

Bericht door Harry W » di apr 21 2026 4:24 pm

ReneG dankjewel voor jouw uitgebreide en vooral duidelijke reactie. Ik ga op zoek naar een nieuw calibratie-apparaat en misschien verwen ik mij ook met een nieuwe monitor.

Harry W
Clublid
Clublid

Bericht door Harry W » di apr 21 2026 4:41 pm

Ook nog adviezen voor welke monitor ik zou kunnen gaan? Al even gekeken en dan zie ik vaak Eizo voorbij komen, maar ook met prijzen die mij niet erg aanstaan. Ik wil graag een redelijk geprijsde goede fotobewerkingsmonitor.

Thymen
Clublid
Clublid

Bericht door Thymen » di apr 21 2026 5:25 pm

Ik heb recentelijk een Calibrite Display Pro HL calibratie-apparaat gekocht. De Datacolor Spyders schijnen als nadeel te hebben dat het apparaat door Datacolor geblokkeerd kan worden als je deze plus de software ervoor op meerdere verschillende computers gebruikt. Of, als Datacolor denkt dat je dat gedaan hebt. Waar of niet, ik heb toch maar voor de Calibrite gekozen.

De Calibrite heb ik gekocht als vervanging van een XRite i1 Display 2, de laatste werkte niet goed meer onder Windows 11, en was ook al een aardig aantal jaren oud. En zoals al opgemerkt wordt de nauwkeurigheid in de loop van de tijd minder, hoewel ik geen dramatische verschillen heb kunnen bemerken. De Calibrite Display 123 (€119) heeft wat minder mogelijkheden, maar kost minder dan de helft van de Display Pro HL (€269). Voor normaal fotobewerken is de 123 zeker voldoende.

Voor wat betreft monitor: ik heb even naar een Eizo zitten lonken, model CS2740, dit is een zogenaamde Wide Gamut monitor, die een grotere kleurruimte dan de standaard sRGB monitoren kan weergeven. Prima als je zelf een (semi) professionele foto-printer hebt, maar als je voornamelijk fotos op een scherm laat zien is het eigenlijk overkill. Om er optimaal gebruik van te maken moet je je behoorlijk gaan verdiepen in kleur-beheer, anders kan het zich zelfs tegen je keren. Wide Gamut (Adobe RGB) monitoren, en zeker de Eizo's, zijn aanzienlijk duurder dan goede sRGB monitoren.

Mijn twee HP monitoren zijn al wat ouder, maar na calibratie met het nieuwe apparaat hebben ze allebei dezelfde 'kleur', en zie ik géén verschil tussen dezelfde foto op het ene dan wel het andere scherm. Wel merk ik dat op het oudste scherm de kleuren aan de boven- en onder-rand een minieme kleurzweem heeft.

Mijn advies: koop een goed, nieuw calibratie-apparaat en een nieuwe, niet te dure "gewone" sRGB monitor van een fatsoenlijk merk. Dan zul je waarschijnlijk al heel tevreden zijn en meerdere jaren vooruit kunnen.
Z8 / Zf - en wat leuk glaswerk

Harry W
Clublid
Clublid

Bericht door Harry W » di apr 21 2026 5:37 pm

Thymen dankjewel voor jouw heldere uitleg en advies. Ik ga met het advies van ReneG en dat van jou aan de slag.

Harry W
Clublid
Clublid

Bericht door Harry W » di apr 21 2026 5:38 pm

Geweldig dit NCN forum, waar ik al heel veel van geleerd heb.

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » di apr 21 2026 6:29 pm

Kijk ook eens naar een Dell UltraSharp. Koop ze niet bij Dell zelf (te duur) maar bij een (groot)handel of zo. Er zijn veel verschillende modellen en prijzen, maar er zijn aardig wat modellen die best goed zijn voor fotobewerking (zeker qua als je alleen in sRGB werkt). Zorg er wel voor dat je geen 'TN' LCD pakt (weinig contrast, kijkhoek etc.). VA is al beter, maar een IPS scherm heeft de voorkeur. Zoveel duurder zijn die niet, meestal 300-400 tegen 200 euro voor een TN. Maar IPS is veel kleurechter en heeft geen problemen met de kijkhoek.

Verder geen schermen met een 'glasplaat' ervoor als je directe lichtinval hebt op je scherm.

Karina2
Redactie NCN Magazine
Redactie NCN Magazine
Contacteer:

Bericht door Karina2 » di apr 21 2026 6:42 pm

Hallo Harry,

Misschien heb je ook iets aan de keuzehulp op de website van coolblue. Niet dat je 'm daar ook moet kopen, maar je vindt er meer informatie over specificaties die van belang zijn bij fotobewerking. Succes met de research en eventuele vervanging van je huidige model.

https://www.coolblue.nl/advies/monitor- ... rking.html

Harry W
Clublid
Clublid

Bericht door Harry W » di apr 21 2026 7:57 pm

ReneG en Karina2 ook bedankt voor jullie adviezen. Ook deze neem ik weer mee in mijn zoektocht naar het nieuwe calibratie-apparaat en monitor.

MarcoEos70D
Clublid
Clublid

Bericht door MarcoEos70D » di apr 21 2026 8:55 pm

Harry W schreef: di apr 21 2026 4:41 pm Ook nog adviezen voor welke monitor ik zou kunnen gaan? Al even gekeken en dan zie ik vaak Eizo voorbij komen, maar ook met prijzen die mij niet erg aanstaan. Ik wil graag een redelijk geprijsde goede fotobewerkingsmonitor.
Ik heb een tijdje geleden deze monitoren gekocht, en ben daar erg tevreden over. Zie ze nog regelmatig langs komen voor een pirma prijs.
MarcoEos70D schreef: di nov 19 2024 4:57 pm Heb de afgelopen dagen de Black Friday-deals in de gaten gehouden (lees: een paar Tweakers Pricewatch-notificaties ingesteld) omdat mijn twee oude 24" LG-monitoren het begonnen te gegeven. De ene was bijna 15 jaar oud, de ander 13. Had zat mooie 27" schermen gezien, met bijbehorende leuke prijzen. Zeker als je er twee wilt hebben, tikt het altijd lekker aan.

Eén van de opties waar ik naar keek, was de LG 27UQ850V-W 27" Ultra HD IPS-Black monitor (hele mondvol, maar het is deze). Normale prijs was € 499,00 per stuk, op zich al prima. Zag ze her en der al zakken naar € 449,00, en later € 399,00. Toen kreeg in ineens een melding van Tweakers dat MeGekko ze voor maar € 299,00 in de aanbieding had. Gelijk m'n kans gepakt en er twee besteld. En dat was maar goed ook, want een dag later stonden ze bij MeGekko weer voor € 399,00. Misschien een foutje geweest? Ik heb er in ieder geval van kunnen profiteren.

Afbeelding
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Thymen
Clublid
Clublid

Bericht door Thymen » di apr 21 2026 9:03 pm

Harry;

1- wat is je budget ongeveer?
2- welke grootte monitor? 24", 27" of nog groter?
3- Welk OS? Windows of Mac?
4- welke resolutie? HD, UHD of 4K?
Z8 / Zf - en wat leuk glaswerk

Harry W
Clublid
Clublid

Bericht door Harry W » di apr 21 2026 9:07 pm

Thymen,

1. ongeveer € 500
2. 24"
3. Windows
4. Geen idee

Harry W
Clublid
Clublid

Bericht door Harry W » di apr 21 2026 9:09 pm

MarcoEos70D, dank voor jouw info

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » di apr 21 2026 9:44 pm

Ik zou serieus overwegen om voor iets groters dan 24 inch te gaan, ook omdat de behuizingen kleiner zijn dan van die oude monitoren. Het beeldscherm is vaak groter, maar de behuizing maar amper. Groter scherm is wat makkelijker werken, zeker bij Lightroom.

Ik zou denk ik niet voor een 4K monitor gaan als je in de range 24-27 inch zit, want dan wordt alles wel erg klein (en ja dat kun je opschalen in windows, maar werkt niet altijd even goed). UHD lijkt me de sweet spot, zeker voor 27 inch. En is goedkoper dan een 4K monitor van dezelfde kwaliteit.

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”