d80 of d60 zelfde lens en ruis
d80 of d60 zelfde lens en ruis
Ik twijfel tussen de D80 of de D60; d80 degelijk en 2e lcd met nog een aantal voordelen, de d60 is een camera die net nieuw is dus ontwikkeld tot vandaag.
Met name gebruik in schemer vind ik belangrijk, dus het ruisverhaal speelt mee.
Wie geeft raad...
Met name gebruik in schemer vind ik belangrijk, dus het ruisverhaal speelt mee.
Wie geeft raad...
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Harm
Er zijn meer fundamentele verschillen tussen D80 en D60.
In de basis is de D60 een D40 met wat modernere items die je ook in latere ontwerpen kan vinden, maar:
Een D60 kan niet soepel overweg met AF-lenzen die geen AF-S heten.
een D60 kan geen andere flitsers commanderen,
Een D60 heeft 3 AF velden ipv 11 bij de D80.
Zover de meest in het oog springende verschillen
Groeten, Gijs
Er zijn meer fundamentele verschillen tussen D80 en D60.
In de basis is de D60 een D40 met wat modernere items die je ook in latere ontwerpen kan vinden, maar:
Een D60 kan niet soepel overweg met AF-lenzen die geen AF-S heten.
een D60 kan geen andere flitsers commanderen,
Een D60 heeft 3 AF velden ipv 11 bij de D80.
Zover de meest in het oog springende verschillen
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Ja, ik zou ook de D80 nemen. Meer mogelijkheden, meer lenzen.
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl
Ik denk dat je jezelf eerst moet afvragen waarvoor je de camera gaat gebruiken, wat je budget is en of je oudere lenzen gaat gebruiken die niet AF-S zijn.
Zo nee, en je gebruikt de cam puur af en toe voor wat snapshots is een d60 prima te doen, zelfs met voordeel een nieuwere sensor met dust cleaning.
Zo ja, ga voor de d80, of wacht nog even af, in de zomer zal er vast een opvolger worden aangekondigd. Staar je echter niet blind op opvolgers, als de d80 kan bieden wat je zoekt koop de d80 en investeer in goed glas, vele malen belangrijker dan een goede body.
Zo nee, en je gebruikt de cam puur af en toe voor wat snapshots is een d60 prima te doen, zelfs met voordeel een nieuwere sensor met dust cleaning.
Zo ja, ga voor de d80, of wacht nog even af, in de zomer zal er vast een opvolger worden aangekondigd. Staar je echter niet blind op opvolgers, als de d80 kan bieden wat je zoekt koop de d80 en investeer in goed glas, vele malen belangrijker dan een goede body.
Welkom op het forum !
Het prijsverschil tussen D60 en D80 ligt momenteel rond EUR 100,00.
Bij de keuze voor de D60 loop je het gevaar dat je de smaak echt te pakken krijgt, je glasservies wil uitbreiden en dan tegen de beperking tot gebruik van AF-S objectieven aanloopt. De populaire 50mm zul je dan bijvoorbeeld met de hand moeten scherpstellen.
Staar je niet blind op stofverwijdering, als je een beetje oplet met wisselen van objectieven, valt het met stof reuze mee. Ik heb met 8800 clicks nog steeds geen sensorreiniging nodig gehad.
Wanneer ik nu voor deze keuze stond, zou ik voor de D80 gaan.
Succes.
groet,
Marco
Het prijsverschil tussen D60 en D80 ligt momenteel rond EUR 100,00.
Bij de keuze voor de D60 loop je het gevaar dat je de smaak echt te pakken krijgt, je glasservies wil uitbreiden en dan tegen de beperking tot gebruik van AF-S objectieven aanloopt. De populaire 50mm zul je dan bijvoorbeeld met de hand moeten scherpstellen.
Staar je niet blind op stofverwijdering, als je een beetje oplet met wisselen van objectieven, valt het met stof reuze mee. Ik heb met 8800 clicks nog steeds geen sensorreiniging nodig gehad.
Wanneer ik nu voor deze keuze stond, zou ik voor de D80 gaan.
Succes.
groet,
Marco
- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Wat de resultaten van de D60 betreft, is het nog een beetje koffiedik kijken. De camera is nog niet uit, dus veel testfoto's zul je er nog niet van zien.
De beeeldverwerking in de camera zal ongetwijfeld weer een generatie beter zijn dan die van de D80, maar weegt dat op tegen de nadelen tov de D80? Ik weet het niet.
De beeeldverwerking in de camera zal ongetwijfeld weer een generatie beter zijn dan die van de D80, maar weegt dat op tegen de nadelen tov de D80? Ik weet het niet.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.