Probleem D7500 in live view - scherm beschadigd

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Plaats reactie
Mara73
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Probleem D7500 in live view - scherm beschadigd

Bericht door Mara73 » za jul 11 2026 4:20 pm

Beste leden,

Heb vandaag in de onlangs aangeschafte D7500 behoorlijk lopen zoeken naar het uitzetten van de aanraaksluiter via het LCD scherm/live view. Dit is voor mij niet handig, krijg niet de tijd om te zien of alles in orde is. De aanraak AF wil ik wel gebruiken.
Er zou een icoon van een handje moeten zijn. Dit is niet zichtbaar, er lijken meer icoontjes te missen in het scherm. De hele bovenkant ontbreekt incl. het handje links midden. Via de info knop krijg ik ook maar een deel van het snelmenu te zien, ook na meerdere keren indrukken. Het scherm werkt verder naar behoren: swipen van foto's lukt gewoon.
Heb gekeken of dit in display instellingen kan zitten maar daar geen oplossing gevonden. Ook kan ik deze functie niet in de menu's vinden. Zie dat ook niet in de handleiding terug (alleen via het hand icoontje).
Ik zie wel rechts onderaan beschadigde pixels. Wilde de verkoper al vragen om alsnog korting te geven maar... zou dit de storingen in het scherm kunnen veroorzaken waardoor niet alle functies naar behoren werken?

Bedankt alvast voor het meedenken.
Overstappend van D90 naar D7500 - fotografie van archeologische objecten en munten, nog lerende

Richard
Serverbeheerder
Serverbeheerder
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Probleem D7500 in live view - scherm beschadigd

Bericht door Richard » za jul 11 2026 4:59 pm

Is de camera nieuw of tweedehands aangeschaft?

Aanraak AF zie in de handleiding net 1, 2, 3. De online handleiding heeft het alleen over de ontspanknop: https://onlinemanual.nikonimglib.com/d7 ... us_01.html
Met vriendelijke groet,

Richard

Mara73
Forumlid
Forumlid

Bericht door Mara73 » za jul 11 2026 5:20 pm

Bedankt voor je reactie en ja hij is recent 2e hands aangeschaft, heb al contact met de verkoper.
Er missen meer icoontjes in de live view die ik niet zichtbaar krijg dus vermoed daarom toch door de zichtbare beschadiging.
Dit gaat over de touch shutter en het icoontje:
https://onlinemanual.nikonimglib.com/d7 ... ch_shutter

Update: via internet lees ik steeds dat door de beschadiging de functies verstoord kunnen zijn en er sprake kan zijn van ghosting aanrakingen. Daar lijkt het echt op.

De camera wordt door de verkopende winkel teruggenomen en omgeruild.
Overstappend van D90 naar D7500 - fotografie van archeologische objecten en munten, nog lerende

Gemmageluk60
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Gemmageluk60 » zo jul 12 2026 9:56 am

Als je gaat zoeken naar een andere camera zou je kunnen kijken naar een D810, is niet meer de nieuwste.
Maar wel degene die ik ook voor mijn werk momenteel het meeste gebruik; scherp en een resolutie waar je alle kanten mee op kunt.
Bovendien redelijk betaalbaar omdat bijna iedereen overstapt naar de Z.
"Het leven draait niet om wachten tot de storm voorbij is, het gaat erom te leren dansen in de regen."-Vivian Greene

Mara73
Forumlid
Forumlid

Bericht door Mara73 » zo jul 12 2026 10:04 am

Bedankt voor je bericht, ik ga zeker eens kijken nu deze D7500 vanwege de beschadiging toch terug gaat.
Maar wil nog wel melden - mocht iemand met dezelfde vraag dit bericht vinden - dat het probleem met de live view weergave is opgelost door het terugzetten naar de basisinstellingen. Heb bijna het hele menu nagekeken en niks kunnen vinden, maar toch is er ergens iets geweest wat dit veroorzaakte. Moet wel zeggen dat ik wel snap waarom, er staan veel icoontjes in beeld nu.
En ik had verwacht dat het terugzetten bij de winkel al was gebeurd, maar aangezien mijn foto's het copyright vermeldden van de vorige eigenaar kennelijk niet.

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Re: terugzetten

Bericht door gijs sandberg » zo jul 12 2026 12:45 pm

Beste Mara,
Dat resetten en nalopen is zoiezo aan te raden, ongeacht de bron van een tweedehands item.
Niet voor niets is een reset-advies standaard bij de meeste reacties van Nikon support.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Mara73
Forumlid
Forumlid

Bericht door Mara73 » zo jul 12 2026 2:33 pm

Bedankt, dit is inderdaad een goed voorbeeld dat dit belangrijk en nodig is.

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”