Hulp nodig bij bepaling keuze lens
Hulp nodig bij bepaling keuze lens
Hallo,
Binnenkort stopt mijn vader na 50 jaar werken en gaat het rustiger aan doen. Men wil hem een kado geven en heeft mij gevraagd, of ik iets weet. Hij is al vanaf zijn 16-de bezig met fotografie, heeft nu een D200 met de kitlens (18-70 3.5-4.5). Hij is redelijk tevreden over de lens. Ik heb hem al slinks gepolst, of hij niet aan een betere lens wil (idee voor kado). Hij heeft maar een "paar" wensen:
- Hij wil 1 objectief (heeft vroeger genoeg met meerdere lenzen rondgelopen, kiest nu voor gemak)
- Hij wil werken in het bereik 18/24-120
- Hij wil een lichtsterke lens (2.8?)
- Het moet hoeft geen Nikon te zijn
- De lens moet niet te veel ton- en bolvormige vertekening hebben (is kwaal bij zijn huidige lens)
Nu heeft hij het steeds over een nieuw uit te komen objectief van Nikon. Ik wil hem natuurlijk niet achterdochtig maken door teveel vragen te stellen, dus heb ik hier eens gekeken. Ik kan echter geen nieuwe lens vinden, die aan de hierboven gestelde eisen voldoet. Prijstechnisch mag het best wat kosten. Weet een van jullie raad ? Wat voor adviezen hebben jullie ?
Binnenkort stopt mijn vader na 50 jaar werken en gaat het rustiger aan doen. Men wil hem een kado geven en heeft mij gevraagd, of ik iets weet. Hij is al vanaf zijn 16-de bezig met fotografie, heeft nu een D200 met de kitlens (18-70 3.5-4.5). Hij is redelijk tevreden over de lens. Ik heb hem al slinks gepolst, of hij niet aan een betere lens wil (idee voor kado). Hij heeft maar een "paar" wensen:
- Hij wil 1 objectief (heeft vroeger genoeg met meerdere lenzen rondgelopen, kiest nu voor gemak)
- Hij wil werken in het bereik 18/24-120
- Hij wil een lichtsterke lens (2.8?)
- Het moet hoeft geen Nikon te zijn
- De lens moet niet te veel ton- en bolvormige vertekening hebben (is kwaal bij zijn huidige lens)
Nu heeft hij het steeds over een nieuw uit te komen objectief van Nikon. Ik wil hem natuurlijk niet achterdochtig maken door teveel vragen te stellen, dus heb ik hier eens gekeken. Ik kan echter geen nieuwe lens vinden, die aan de hierboven gestelde eisen voldoet. Prijstechnisch mag het best wat kosten. Weet een van jullie raad ? Wat voor adviezen hebben jullie ?
Laatst gewijzigd door Zaronny op ma feb 18 2008 12:18 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Moderator
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Tsja, 18/24-120 én 2.8 én niet te veel vervorming???
Dat gaat niet lukken, een dergelijk objectief bestaat niet.
Ik begrijp dat je vader een duidelijke stap vooruit wil maken t.o.v. de 18-70.
Mijn advies is dan een Nikkor/Nikon 17-55 2.8. Een klasse-objectief, dé standaard voor een DX-camera.
Daarnaast dan (later) een Nikkor 70-300 VR dan heeft je vader een hele mooie set waar hij jaren mee vooruit kan.
Dat gaat niet lukken, een dergelijk objectief bestaat niet.
Ik begrijp dat je vader een duidelijke stap vooruit wil maken t.o.v. de 18-70.
Mijn advies is dan een Nikkor/Nikon 17-55 2.8. Een klasse-objectief, dé standaard voor een DX-camera.
Daarnaast dan (later) een Nikkor 70-300 VR dan heeft je vader een hele mooie set waar hij jaren mee vooruit kan.
-
- Moderator
- Contacteer:
Ik ben geen helderziende hoor en werk ook niet bij Nikon maar een 24-120 2.8 acht ik onwaarschijnlijk tot onmogelijk.Zaronny schreef:Skippy, alvast bedankt voor je snelle reactie. Ik begrijp uit je woorden, dat Nikon niet met een dergelijke lens gaat komen de komende tijd ?
Maar, ik neem aan dat je vader wel wat inzicht heeft in wat er nu op de markt is. Kun je hem niet laten meedenken/beslissen?
Heb ik al gedaan via mail. Dit was zijn reactie:
Ja, ook ik kom tot de bevinding dat bij een iets groter zoombereik van een objectief, de lichtsterkte 2.8 kennelijk niet meer gehaald kan worden. Ik zie deze waarde zelfs niet terug bij professionele partijen zoals Zeiss, Hasselblad enz….
Er is wel een zoom van 24-120mm met 2.8 ( ik dacht Sigma) maar de volle opening is er alléén in de beginstand.
Onze bevinding wordt ook ondersteund door het feit dat elke beroepsfotograaf consequent met twéé objectieven werkt.
Conclusie: als je met een zoom wilt blijven werken (één objectief…!) dan zal de eis van 2.8 losgelaten moeten worden. De beste waarde die ik dan vind is de lens van 24-120mm en f.3.5-4.0.
Deze lens had ik al langer op mijn netvlies maar wilde wachten tot het nieuwe objectief van Nikon uit komt. Dat is in het komende voorjaar.
Hierin maakt hij melding van dat nieuwe uit te komen objectief. Ik kan dat echter niet terugvinden. Wellicht dat ik hem dat dan maar direct moet vragen. Kans wordt dan wel steeds groter, dat de verrassing weg is.
Ja, ook ik kom tot de bevinding dat bij een iets groter zoombereik van een objectief, de lichtsterkte 2.8 kennelijk niet meer gehaald kan worden. Ik zie deze waarde zelfs niet terug bij professionele partijen zoals Zeiss, Hasselblad enz….
Er is wel een zoom van 24-120mm met 2.8 ( ik dacht Sigma) maar de volle opening is er alléén in de beginstand.
Onze bevinding wordt ook ondersteund door het feit dat elke beroepsfotograaf consequent met twéé objectieven werkt.
Conclusie: als je met een zoom wilt blijven werken (één objectief…!) dan zal de eis van 2.8 losgelaten moeten worden. De beste waarde die ik dan vind is de lens van 24-120mm en f.3.5-4.0.
Deze lens had ik al langer op mijn netvlies maar wilde wachten tot het nieuwe objectief van Nikon uit komt. Dat is in het komende voorjaar.
Hierin maakt hij melding van dat nieuwe uit te komen objectief. Ik kan dat echter niet terugvinden. Wellicht dat ik hem dat dan maar direct moet vragen. Kans wordt dan wel steeds groter, dat de verrassing weg is.
Hallo Zaronny,
Uit nieuwsgierigheid: wat is het budget? Ook dat kan bepalend zijn voor de keuze van lichtsterk of niet.
Een lens die (redelijk) het bereik heeft voor je vader, is de Nikkor 24-70, 2.8 (of de wat oudere Nikkor 28-70, 2.8 ). Je kunt dan bijvoorbeeld nog een 70-200 VR 2.8 kopen. Kan ie jaaaaaaaaaaren mee vooruit. Beide zijn dure (erg dure) lenzen.
En verder heb je eigenlijk gruwelijk veel keuzes, alleen niet meteen wat je vader wil...
Mijn advies: budget (laten) bepalen (aangezien het een cadeau is), bepalen wat de voorkeur heeft (zoomen of lichtsterkte), en dan verder (merk, etc.)
Succes,
Wouter
Uit nieuwsgierigheid: wat is het budget? Ook dat kan bepalend zijn voor de keuze van lichtsterk of niet.
Een lens die (redelijk) het bereik heeft voor je vader, is de Nikkor 24-70, 2.8 (of de wat oudere Nikkor 28-70, 2.8 ). Je kunt dan bijvoorbeeld nog een 70-200 VR 2.8 kopen. Kan ie jaaaaaaaaaaren mee vooruit. Beide zijn dure (erg dure) lenzen.
En verder heb je eigenlijk gruwelijk veel keuzes, alleen niet meteen wat je vader wil...
Mijn advies: budget (laten) bepalen (aangezien het een cadeau is), bepalen wat de voorkeur heeft (zoomen of lichtsterkte), en dan verder (merk, etc.)
Succes,
Wouter
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Die Sigma 50-150 f2.8 schijnt helemaal niet zo gek te zijn. Is een mooie aanvulling op de 18-70 die helemaal niet zo slecht is. Wil je wat scherpers dan dan, dan heb je in dat bereik de Nikon 17-55 f2.8 (duur!) en de Tamron 17-50 f2.8 (een hele populaire lens, en met reden, er komt een nieuwe versie binnenkort met scherpstelmotor ingebouwd!).
Die nieuwe lens waar je het over hebt, zou dat de nieuwe 16-85 Vr kunnen zijn? Ik heb nog geen test gezien. Zo hij zoveel beter zijn dan de 18-70?
Die nieuwe lens waar je het over hebt, zou dat de nieuwe 16-85 Vr kunnen zijn? Ik heb nog geen test gezien. Zo hij zoveel beter zijn dan de 18-70?
@Wouter: ik bepaal (gelukkig
) het budget niet, maar na vele jaren trouwe dienst en het bedrijf kennende denk ik, dat het budget de aanschaf van een 17-55 niet in de weg zou staan. Maar helaas "wil" hij die niet (bereik te kort). Tevens zijn de adviezen, die jij en de anderen geven, helaas ook het advies, wat ik hem gaf. Ga over op 2 lenzen. Maar dat wil hij niet, zoals ik in mijn vraag al aangaf. Tja, en dan .... Skippy geeft ook al aan, dat datgene, wat hij wil, er niet is / niet kan.
@Saskia: Je doorloopt hetzelfde probleem, zie ik. Dus ook jij hebt hier geen oplossing
.
@Patrick: Die 16-85 met VR ken ik (nog) niet
. Ga ik eens even naar kijken. Maar aangezien hij met VR is, denk ik dat de lichtsterkte geen 2.8 zal zijn ? VR compenseert dat uiteraard enigzins, maar niet in alle situaties.

@Saskia: Je doorloopt hetzelfde probleem, zie ik. Dus ook jij hebt hier geen oplossing

@Patrick: Die 16-85 met VR ken ik (nog) niet

Even (half) off topic: dat ergens VR op zit, wil nog niet zeggen dat de lichtsterkte geen 2.8 is, het is een extra hulpmiddel. Kijk maar naar de 70-200 VR 2.8 en 105 VR Macro 2.8 (al gaat die niet helemaal op, omdat hij bij verschillende scherpstelafstanden niet altijd 2.8 haalt, iets dat bij macro 'gewoon' is).
-
- Moderator
- Contacteer:
Nee, met een 28-75 heb je op een DX-camera geen groothoek meer immers 28 x 1.5 = 42.mgaarthuis schreef:Ik heb een tijdje geleden ook mij in dat stukje verdiept. Ik werd toen geadviseerd om een Tamron te kopen: Tamron AF SP 28-75/2.8 XR Di LD Asf. IF Nikon. Misschien is dat een optie ?
Even out-of-the-box denken, is dit wat? Fujifilm S100FS met 28-400mm lens.
Zit werkelijk alles op en aan (grotere sensor dan compact, stabilisatie, 28-400, RAW-opslag), ik zou 'm zelf wel willen hebben, voor erbij

http://www.letsgodigital.org/nl/18359/f ... ix-s100fs/
http://www.dpreview.com/news/0801/08012 ... s100fs.asp

Laatst gewijzigd door Skippy op di feb 19 2008 12:20 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
- Corné Goud
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
Geen 2 lenzen gaat je kwaliteit achter uit 
Dan zou ik voor de 16-85 MM lens gaan, maar er zijn veel mensen die toch een 18-70 hebben en die aan vullen met de 70-300..... jammer
Succes er mee
Gr Corné Goud

Dan zou ik voor de 16-85 MM lens gaan, maar er zijn veel mensen die toch een 18-70 hebben en die aan vullen met de 70-300..... jammer
Succes er mee
Gr Corné Goud
Met vriedelijke groet Corné Goud
Nikon D500 & D2x & D50 Nikkor`s 18-55 & 16-85 & 70-210 /AF-D 70-200F2.8 VRII /1.4extender/
http://www.flickr.com/photos/cornegoud/
Nikon D500 & D2x & D50 Nikkor`s 18-55 & 16-85 & 70-210 /AF-D 70-200F2.8 VRII /1.4extender/
http://www.flickr.com/photos/cornegoud/
Niet lichtsterk, maar misschien is de Sigma 18-125 mm F3.8-5.6 een optie? De nieuwe versie heeft optische beeldstabilisatie. Het bereik komt aardig overeen met het genoemde bereik. Meer informatie: http://www.dpreview.com/news/0405/04052 ... 18-125.asp
Ik heb de Nikkor 16-85 VR nog even opgezocht. Is inderdaad ook niet lichtsterk. Hier vind je informatie:
http://www.letsgodigital.org/nl/18183/a ... objectief/
Ik heb de Nikkor 16-85 VR nog even opgezocht. Is inderdaad ook niet lichtsterk. Hier vind je informatie:
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Die Sigma zou een beetje zonde zijn als het bedrag niet echt een beperkende factor is. Ik zou het wel weten: de Nikon 70-200 VR f2.8, wat mij betreft dé lens van Nikon, beter trouwens ook dan alle Canon tegenhangers.Mirella schreef:Niet lichtsterk, maar misschien is de Sigma 18-125 mm F3.8-5.6 een optie? De nieuwe versie heeft optische beeldstabilisatie. Het bereik komt aardig overeen met het genoemde bereik. Meer informatie: http://www.dpreview.com/news/0405/04052 ... 18-125.asp
De 16-85 VR lijkt mij toch vooral een opgeleukte 18-70, en zal niet onaardig zijn, maar ook weer niet helemaal geweldig...