1. De basis is een macro instelslede. Deze heb ik via ebay in Hong Kong gekocht. Gewoon op mijn staief schroeven en horizontaal zetten. Dit doe ik met het rode waterpasje. (oa te koop in caravan zaken.)

2. Om de camera in de portretstand te kunnen zetten, maak ik gebruik van een hoekijzer. (20x125x125mm, te koop bij elke bouwmarkt of ijzerwinkel.) Dit hoekijzer wordt met een bout, veerring en vleugelmoer op de instelslede bevestigd.

3. Boven op het hoekijzer zet ik een snelkoppeling. Deze heeft 1/4" engelse draad. Deze zet ik ook vast met een bout, veerring en vleugelmoer.
De bouten en vleugelmoeren met 1/4" engelse draad zijn wat moeilijker te vinden. In utrecht vond ik een ouderwetse ijzerhandel, die nog wat verkocht.

4. De camera zet ik met de snelkoppeling op het hoekijzer. Het goed horizontaal zetten van de camera controleer ik met het waterpasje in het flitsschoentje. Met het schietlood, groene draadje met gewichtje, en het links/rechts verplaatsen van de instelslede kan ik de camera precies boven het hart van de onderste voor/achter slede plaatsen. Dit hoeft maar een keer, de positie goed opschrijven. De voor/achter positie is voor elk brandpunt afstand van de lens anders. Dat is het bepalen van het nodal point. Een keer heel nauwkeurig doen, goed vast leggen op papier en mee nemen op fotoshoot.
Mijn eerst panoram foto met deze opstelling heb ik in een ander draadje gelpaatst.