Kan ik met deze soligor T2 adapter, M42 lenzen gebruiken?

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.
Plaats reactie
natuurfotograaf

Kan ik met deze soligor T2 adapter, M42 lenzen gebruiken?

Bericht door natuurfotograaf » di feb 26 2008 12:53 pm

Hoi,

ik heb nog wat oude lenzen van mijn oude practica. De lenzen verkeren nog in goede staat.

Echter weet ik dat er adapters te krijgen zijn om deze lenzen op een nikon body te schroeven.

Kan ik dit met bovenstaande adapter? Of welk zou ik dan moeten hebben?

Ik hoor het graag.

Gr manuel

Ed Post
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Ed Post » di feb 26 2008 3:52 pm

Nee, dan heb je geen oneindig meer.
Je hebt een adapter met ingebouwd lensje nodig.
Onlangs is hierover nog een draadje geweest, even zoeken.
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....

natuurfotograaf

Bericht door natuurfotograaf » di feb 26 2008 3:55 pm

Ed Post schreef:Nee, dan heb je geen oneindig meer.
Je hebt een adapter met ingebouwd lensje nodig.
Onlangs is hierover nog een draadje geweest, even zoeken.
Ik heb zojuist een ander type besteld. Weliswaar zonder ingebouwde lens maar een gewone adapter. 15 euro. Nou ja mocht dat niets zijn dan is 15 euro nog te overzien.

Ik heb nog wel ergens een converter liggen, zou dat al wat schelen?

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » di feb 26 2008 4:44 pm

manuel, ook ik heb ooit zo'n adapter gekocht, je kan je lens niet meer op oneindig gebruiken doordat de lens door de adapter ca. 1 -3 mm verder van je sensor zit. Verder is de lens uitstekend te gebruiken voor dichtbij.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

natuurfotograaf

Bericht door natuurfotograaf » di feb 26 2008 4:49 pm

Opgezetfan schreef:manuel, ook ik heb ooit zo'n adapter gekocht, je kan je lens niet meer op oneindig gebruiken doordat de lens door de adapter ca. 1 -3 mm verder van je sensor zit. Verder is de lens uitstekend te gebruiken voor dichtbij.
nou dat is in iedergeval prettig om te horen. Ik zal er eens mee experimenteren. ik krijg de adapter deze week binnen.

Maar ik lees ook op het forum dat een converter ook al wonderen doet? maar de lens blijft dan toch nog evengoed ver van de sensor af?

natuurfotograaf

Bericht door natuurfotograaf » wo feb 27 2008 7:58 am

Opgezetfan schreef:manuel, ook ik heb ooit zo'n adapter gekocht, je kan je lens niet meer op oneindig gebruiken doordat de lens door de adapter ca. 1 -3 mm verder van je sensor zit. Verder is de lens uitstekend te gebruiken voor dichtbij.
maar wat is voor jou dichtbij t.o.v een 135mm lens? Blijft het nog wel scherp?

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » wo feb 27 2008 8:51 am

Hier worden een paar dingen door elkaar gehaald.

Als het echte Praktica-objectieven zijn met een VASTE vatting, zul je inderdaad een adapter moeten gebruiken tussen de M-42 van het objectief en de F-vatting van een Nikon. Dan verlies je inderdaad je oneindig-instelling, tenzij je er zo een kunt kopen met een lensdeeltje. Kan best werken.

Maar het kan ook zijn dat het vreemd-merkobjectieven zijn met een WISSELvatting, wat dan de "T2-mount for Praktica" zou kunnen zijn. Daarvoor in de plaats zou je inderdaad de juiste T2-Nikonvatting kunnen monteren. Dan hou je gewoon je oneindig-instelling. Dat was het principe van een wisselvatting. Ik ben er nooit een voorstander van geweest, gezien mijn ervaringen met een Sigma-ding in de jaren zeventig, maar goed. Het kan. Heeft me voorgoed genezen van Sigma en sommige andere vreemd-merkobjectieven.

Een T-mount is dus per definitie een wisselvatting voor een destijds bestaand wisselsysteem. Ik weet niet meer met wat voor standaard-schroefdraad die dingen op een objectief gingen. Je had trouwens verschillende merken en types: T-mount, YS-adapters, Adapt-All en zo.

Een wisselvatting is dus ook per definitie iets anders dan een verloopadapter M42 > Nikon F.

Dan nog zou ik met een T-mount heel voorzichtig zijn. Dat zijn echt dingen uit de zeventiger jaren, en ik weet niet of die de camera-contacten van een moderne camera kunnen beschadigen.

Je moet dus even naar een goede fotohandel of camerareparateur om een en ander te laten bekijken. Theoretisch zou het kunnen dat je op een beurs als in Houten nog de juiste T-mounts op de kop zou kunnen tikken.

Vraag je wel even af of het je in dat geval de moeite allemaal waard is. Een vreemd-merkobjectief als Soligor, eventueel wisselvatting, op een moderne camera... Driemaal brrrr....

Een en ander ook onder mijn bekende stelregel:
"In het verleden gelukte aansluitingen geven geen garantie voor de toekomst".

Succes, E.M. de Klerk
Laatst gewijzigd door emdeklerk op wo feb 27 2008 10:20 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

natuurfotograaf

Bericht door natuurfotograaf » wo feb 27 2008 9:21 am

emdeklerk schreef:Hier worden een paar dingen door elkaar gehaald.

Als het echte Praktica-objectieven zijn met een VASTE vatting, zul je inderdaad een adapter moeten gebruiken tussen de M-42 van het objectief en de F-vatting van een Nikon. Dan verlies je inderdaad je oneindig-instelling, tenzij je er zo een kunt kopen met een lensdeeltje. Kan best werken.

Maar het kan ook zijn dat het vreemd-merkobjectieven zijn met een WISSELvatting, wat inderdaad de "T2-mount for Praktica" zou kunnen zijn. Daarvoor in de plaats zou je inderdaad de juiste T2-Nikonvatting kunnen monteren. Dan hou je gewoon je oneindig-instelling. Dat was het principe van een wisselvatting. Ik ben er nooit een voorstander van geweest, gezien mijn ervaringen met een Sigma-ding in de jaren zeventig, maar goed. Het kan. Heeft me voorgoed genezen van Sigma en sommige andere vreemd-merkobjectieven.

Een T-mount is dus per definitie een wisselvatting voor een destijds bestaand wisselsysteem. Ik weet niet meer met wat voor standaard-schroefdraad die dingen op een objectief gingen. Je had trouwens verschillende merken en types: T-mount, YS-adapters, Adapt-All en zo.

Een wisselvatting is dus ook per definitie iets anders als een verloopadapter M42 > Nikon F.

Dan nog zou ik met een T-mount heel voorzichtig zijn. Die zijn echt dingen uit de zeventiger jaren, en ik weet niet of die de camera-contacten van een moderne camera kunnen beschadigen.

Je moet dus even naar een goede fotohandel of camerareparateur om een en ander te laten bekijken. Theoretisch zou het kunnen dat je op een beurs als in Houten nog de juiste T-mounts op de kop zou kunnen tikken.

Vraag je wel even af of het je in dat geval de moeite allemaal waard is. Een vreemd-merkobjectief als Soligor, eventueel wisselvatting, op een moderne camera... Driemaal brrrr....

Een en ander ook onder mijn bekende stelregel:
"In het verleden gelukte aansluitingen geven geen garantie voor de toekomst".

Succes, E.M. de Klerk
hele duidelijke uitleg. De T2 gaat niet door. daarintegen heb ik een ander soort van adapter ring besteld. Als het goed is krijg ik deze een deze dagen binnen. Het is gewoon een adapter voor M42 lenzen om op de nikon te draaien. Uiteraard zal ik dit voorzichtig proberen. Bij twijfel doe ik het zeker niet.

Ik heb namelijk nog wat lenzen liggen die mij destijds op de practica hele mooie resultaen hebben opgeleverd.

Vandaar!

Groet manuel

dragon2

Bericht door dragon2 » za mar 01 2008 9:26 pm

Ik heb nog een nikon M42 adapter hier in de kast liggen, met lens, ongebruikt dus een beetje stoffig :oops: Die wil ik wel verkopen als iemand er wat aan heeft...

Plaats reactie

Terug naar “Overige fotoapparatuur”